top of page

Koleje słowackie: Pracownicy ZSSK z rekordowym wynikiem w kampanii „Do pracy na rowerze 2025”

Pociąg ZSSK
Fot. ZSSK

Pracownicy słowackiego przewoźnika, Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), osiągnęli imponujący sukces w tegorocznej edycji kampanii „Do pracy na rowerze”, znacząco zwiększając swój wkład w ekologiczne dojazdy. Ich zaangażowanie w zrównoważone formy transportu przełożyło się na znaczące zmniejszenie emisji dwutlenku węgla, co podkreśla ich odpowiedzialność środowiskową i promocję zrównoważonego rozwoju w ZSSK.


Pracownicy słowackiego przewoźnika kolejowego Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) osiągnęli wyjątkowy sukces w ogólnokrajowej kampanii „Do pracy na rowerze” w 2025 roku. Łącznie przejechali lub przeszli ponad 336 tysięcy kilometrów w trzech głównych kategoriach: transport publiczny, chodzenie i jazda na rowerze, co pozwoliło zaoszczędzić ponad 60 ton emisji dwutlenku węgla (CO₂). Wynik ten stanowi niemal dwukrotne zwiększenie osiągnięć w porównaniu z rokiem poprzednim.


Dominacja ZSSK w kategoriach zrównoważonego transportu


ZSSK obroniła pierwsze miejsce w kategoriach transportu publicznego oraz chodzenia. W obszarze kolarstwa przewyższyła ubiegłorocznych liderów, znacznie poprawiając wszystkie wskaźniki, zwłaszcza liczbę przejazdów i przebytych kilometrów. Szczegółowe wyniki pracowników ZSSK w kampanii „Do pracy na rowerze 2025” prezentują się następująco:


  • Transport publiczny: 288 927 km (wzrost o 94%), 48 828 kg zaoszczędzonego CO₂

  • Chodzenie: 6 707 km (wzrost o 249%), 1 818 kg zaoszczędzonego CO₂

  • Rower: 40 814 km (wzrost o 95%), 10 204 kg zaoszczędzonego CO₂

  • Łącznie: 336 448 km i 60 851 kg zaoszczędzonego CO₂


Zaoszczędzona ilość CO₂ przez ZSSK odpowiada posadzeniu małego lasu liczącego 60 drzew. Jak

podkreślono w komunikacie, jedno drzewo w ciągu swojego około 40-letniego życia pochłania około 1 tony CO₂. Oznacza to, że pracownicy ZSSK w ciągu miesiąca zaoszczędzili tyle CO₂, ile pochłonęłoby około 60 drzew przez całe ich życie.


Kultura zrównoważonego rozwoju w ZSSK


Peter Helexa, dyrektor generalny ZSSK, wyraził uznanie, podkreślając, że osiągnięcia te nie są jednorazowym wyczynem, lecz częścią kultury, którą pracownicy naturalnie pielęgnują.


„Mamy ulgowe bilety, więc w kategorii transportu publicznego po prostu musimy wygrywać każdego roku – to jest nasze kolejarskie zobowiązanie. Ale bardzo nas cieszy, że nie chodzi tylko o pociągi. W tym roku nasi ludzie dojechali do pracy ekologicznie ponad 336 tysięcy kilometrów i zaoszczędzili ponad 60 ton CO₂, także na rowerze czy pieszo. Pociągi są ekologiczne z natury, ale okazuje się, że również kolejarze myślą w sposób zrównoważony we wszystkim, co robią”

Dane pokazują, że pracownicy ZSSK wykorzystywali transport publiczny do dojazdów, pokonując średnio 40 kilometrów, co jest znacznie więcej niż w przypadku innych firm. Sama ZSSK przejechała w transporcie publicznym siedmiokrotnie więcej kilometrów niż druga firma w rankingu (ESET), co sugeruje, że pociąg dla kolejarzy nie jest tylko miejscem pracy, ale także naturalnym, codziennym wyborem.


Promocja aktywnych form dojazdu


ZSSK utrzymała również pierwsze miejsce w dojazdach pieszych. Krótkie, codzienne spacery – często ze stacji do biura lub między miejscami pracy – przełożyły się na 4 168 pieszych przejazdów i ponad 6 700 kilometrów chodzenia. W kategorii rowerowej pracownicy ZSSK niemal podwoili swoje wyniki w stosunku do ubiegłego roku, osiągając ponad 40 tysięcy kilometrów na rowerze.


„Ten rok był wyjątkowy. Liczby wzrosły we wszystkich obszarach – koledzy dojeżdżali do pracy pieszo, na rowerze i pociągiem, a wielu łączyło wszystko razem. To, że ponownie jesteśmy na szczycie we wszystkich kategoriach, a jednocześnie udało nam się znacznie wzmocnić wyniki w kolarstwie, postrzegam jako rezultat kultury, którą w ZSSK budujemy długoterminowo. Chodzi o wspólnotę i przynależność” – stwierdził Lukáš Riha, koordynator kampanii „Do pracy na rowerze” w ZSSK.

ZSSK przypomina, że pasażerowie mogą zabrać rower do pociągu. Możliwość łączenia ekologicznych form transportu – chodzenia, jazdy na rowerze i pociągu – okazuje się jednym z najbardziej zrównoważonych sposobów dojazdu, zwłaszcza w większych miastach czy regionach z połączeniami regionalnymi. ZSSK uważa, że choć transport publiczny to nie tylko pociąg, to właśnie on zapewnił zwycięstwo w kampanii. Zdaniem przewoźnika, zwycięstwo ZSSK w tej kategorii oznacza również, że pociąg zwyciężył jako forma nowoczesnego, ekologicznego i dostępnego transportu publicznego.


O kampanii „Do pracy na rowerze 2025”


„Do pracy na rowerze” to ogólnokrajowa kampania organizowana przez Obywatelską Inicjatywę Rowerową Bańska Bystrzyca pod patronatem Ministerstwa Transportu Republiki Słowackiej i krajowego koordynatora ds. rowerów, Petra Klučki. W 2025 roku odbyła się już jej 12. edycja, a aktywna faza konkursu trwała od 1 do 30 czerwca 2025 roku. W kampanii mogły wziąć udział zespoły składające się z 2-4 pracowników jednej organizacji, którzy dojeżdżali do pracy rowerem, pieszo lub transportem publicznym i rejestrowali swoje przejazdy w systemie online. Konkurs odbywa się w pięciu kategoriach krajowych (według wielkości pracodawcy, samorządów lub VÚC) oraz w czterech kategoriach lokalnych, w tym najwięcej przejechanych kilometrów na rowerze, najdłuższy spacer lub korzystanie z transportu publicznego. Ocena odbywa się również poprzez tak zwaną kategorię bonusową, w której nagradzani są uczestnicy, którzy spełnili określone limity przejazdów lub przebytych kilometrów. Celem kampanii jest motywowanie pracowników i pracodawców do zrównoważonego dojazdu do pracy oraz pokazanie, że zdrowy ruch i odpowiedzialny transport idą w parze.


Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page