

49false51 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


43false21 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


00false14 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


45false07 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


30false09 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


Pracownicy słowackiego przewoźnika kolejowego Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) osiągnęli wyjątkowy sukces w ogólnokrajowej kampanii „Do pracy na rowerze” w 2025 roku. Łącznie przejechali lub przeszli ponad 336 tysięcy kilometrów w trzech głównych kategoriach: transport publiczny, chodzenie i jazda na rowerze, co pozwoliło zaoszczędzić ponad 60 ton emisji dwutlenku węgla (CO₂). Wynik ten stanowi niemal dwukrotne zwiększenie osiągnięć w porównaniu z rokiem poprzednim.
ZSSK obroniła pierwsze miejsce w kategoriach transportu publicznego oraz chodzenia. W obszarze kolarstwa przewyższyła ubiegłorocznych liderów, znacznie poprawiając wszystkie wskaźniki, zwłaszcza liczbę przejazdów i przebytych kilometrów. Szczegółowe wyniki pracowników ZSSK w kampanii „Do pracy na rowerze 2025” prezentują się następująco:
Transport publiczny: 288 927 km (wzrost o 94%), 48 828 kg zaoszczędzonego CO₂
Chodzenie: 6 707 km (wzrost o 249%), 1 818 kg zaoszczędzonego CO₂
Rower: 40 814 km (wzrost o 95%), 10 204 kg zaoszczędzonego CO₂
Łącznie: 336 448 km i 60 851 kg zaoszczędzonego CO₂
Zaoszczędzona ilość CO₂ przez ZSSK odpowiada posadzeniu małego lasu liczącego 60 drzew. Jak
podkreślono w komunikacie, jedno drzewo w ciągu swojego około 40-letniego życia pochłania około 1 tony CO₂. Oznacza to, że pracownicy ZSSK w ciągu miesiąca zaoszczędzili tyle CO₂, ile pochłonęłoby około 60 drzew przez całe ich życie.
Peter Helexa, dyrektor generalny ZSSK, wyraził uznanie, podkreślając, że osiągnięcia te nie są jednorazowym wyczynem, lecz częścią kultury, którą pracownicy naturalnie pielęgnują.
„Mamy ulgowe bilety, więc w kategorii transportu publicznego po prostu musimy wygrywać każdego roku – to jest nasze kolejarskie zobowiązanie. Ale bardzo nas cieszy, że nie chodzi tylko o pociągi. W tym roku nasi ludzie dojechali do pracy ekologicznie ponad 336 tysięcy kilometrów i zaoszczędzili ponad 60 ton CO₂, także na rowerze czy pieszo. Pociągi są ekologiczne z natury, ale okazuje się, że również kolejarze myślą w sposób zrównoważony we wszystkim, co robią”
Dane pokazują, że pracownicy ZSSK wykorzystywali transport publiczny do dojazdów, pokonując średnio 40 kilometrów, co jest znacznie więcej niż w przypadku innych firm. Sama ZSSK przejechała w transporcie publicznym siedmiokrotnie więcej kilometrów niż druga firma w rankingu (ESET), co sugeruje, że pociąg dla kolejarzy nie jest tylko miejscem pracy, ale także naturalnym, codziennym wyborem.
ZSSK utrzymała również pierwsze miejsce w dojazdach pieszych. Krótkie, codzienne spacery – często ze stacji do biura lub między miejscami pracy – przełożyły się na 4 168 pieszych przejazdów i ponad 6 700 kilometrów chodzenia. W kategorii rowerowej pracownicy ZSSK niemal podwoili swoje wyniki w stosunku do ubiegłego roku, osiągając ponad 40 tysięcy kilometrów na rowerze.
„Ten rok był wyjątkowy. Liczby wzrosły we wszystkich obszarach – koledzy dojeżdżali do pracy pieszo, na rowerze i pociągiem, a wielu łączyło wszystko razem. To, że ponownie jesteśmy na szczycie we wszystkich kategoriach, a jednocześnie udało nam się znacznie wzmocnić wyniki w kolarstwie, postrzegam jako rezultat kultury, którą w ZSSK budujemy długoterminowo. Chodzi o wspólnotę i przynależność” – stwierdził Lukáš Riha, koordynator kampanii „Do pracy na rowerze” w ZSSK.
ZSSK przypomina, że pasażerowie mogą zabrać rower do pociągu. Możliwość łączenia ekologicznych form transportu – chodzenia, jazdy na rowerze i pociągu – okazuje się jednym z najbardziej zrównoważonych sposobów dojazdu, zwłaszcza w większych miastach czy regionach z połączeniami regionalnymi. ZSSK uważa, że choć transport publiczny to nie tylko pociąg, to właśnie on zapewnił zwycięstwo w kampanii. Zdaniem przewoźnika, zwycięstwo ZSSK w tej kategorii oznacza również, że pociąg zwyciężył jako forma nowoczesnego, ekologicznego i dostępnego transportu publicznego.
„Do pracy na rowerze” to ogólnokrajowa kampania organizowana przez Obywatelską Inicjatywę Rowerową Bańska Bystrzyca pod patronatem Ministerstwa Transportu Republiki Słowackiej i krajowego koordynatora ds. rowerów, Petra Klučki. W 2025 roku odbyła się już jej 12. edycja, a aktywna faza konkursu trwała od 1 do 30 czerwca 2025 roku. W kampanii mogły wziąć udział zespoły składające się z 2-4 pracowników jednej organizacji, którzy dojeżdżali do pracy rowerem, pieszo lub transportem publicznym i rejestrowali swoje przejazdy w systemie online. Konkurs odbywa się w pięciu kategoriach krajowych (według wielkości pracodawcy, samorządów lub VÚC) oraz w czterech kategoriach lokalnych, w tym najwięcej przejechanych kilometrów na rowerze, najdłuższy spacer lub korzystanie z transportu publicznego. Ocena odbywa się również poprzez tak zwaną kategorię bonusową, w której nagradzani są uczestnicy, którzy spełnili określone limity przejazdów lub przebytych kilometrów. Celem kampanii jest motywowanie pracowników i pracodawców do zrównoważonego dojazdu do pracy oraz pokazanie, że zdrowy ruch i odpowiedzialny transport idą w parze.










Komentarze