top of page

Koleje Śląskie szukają nowych maszynistów. Z powodu rekordowego wzrostu liczby pasażerów

Pociąg Kolei Śląskich
Fot. Koleje Śląskie

Koleje Śląskie S.A., jeden z największych regionalnych przewoźników w Polsce, aktywnie poszukuje nowych pracowników, aby sprostać rosnącym potrzebom rynku. W 2024 roku, po raz drugi z rzędu, firma przewiozła rekordową liczbę 22 milionów pasażerów, co bezpośrednio przekłada się na konieczność zwiększenia liczby personelu. Szczególnie duże zapotrzebowanie dotyczy maszynistów, co jest odpowiedzią na dynamiczny wzrost ruchu pasażerskiego w całym kraju.


Zgodnie z danymi Urzędu Transportu Kolejowego, w 2023 roku w sektorze przewozów pasażerskich pracowało w Polsce około 5,4 tysiąca maszynistów, natomiast w 2024 roku liczba ta wzrosła do ponad 5,6 tysiąca. Całkowity wzrost zatrudnienia w tym sektorze wyniósł blisko 5,5 procenta rok do roku. Wzrostowi zatrudnienia towarzyszy rosnący ruch pasażerski, który w lipcu 2024 roku przekroczył 810 milionów osób, osiągając najwyższy wynik w historii pomiarów UTK. Rosnący ruch pasażerski, a co za tym idzie, potrzeba zwiększania liczby połączeń, skłania przewoźników, w tym Koleje Śląskie, do poszukiwania nowych kadr.


Długa i wymagająca droga


Adam Wojtowicz, wiceprezes Kolei Śląskich, podkreśla, że zawód maszynisty jest dla wielu spełnieniem dziecięcych marzeń, jednak droga do jego zdobycia jest długa i wymaga dużej wytrwałości.

„Poprowadzić pociąg to marzenie z dzieciństwa wielu z nas, ale droga do jego realizacji jest długa i wymaga wytrwałości. Obecnie w Kolejach Śląskich na maszynistów szkoli się 47 kandydatów, ale w związku z poszerzeniem floty o nowe Impulsy 2 potrzebujemy kolejnych”

Wojtowicz dodaje, że zapotrzebowanie na nowych maszynistów jest również związane z przyszłym zakończeniem modernizacji katowickiego węzła kolejowego. To wydarzenie pozwoli Kolejom Śląskim na uruchomienie kolejnych połączeń oraz zwiększenie częstotliwości kursów na najbardziej obleganych trasach.


Szkolenie i egzaminy na maszynistę


Proces rekrutacji na stanowisko maszynisty rozpoczyna się od zdobycia licencji. Kandydaci muszą być pełnoletni, posiadać co najmniej wykształcenie zawodowe i nie mieć przeszłości kryminalnej. Licencja zdobywana jest po kilkumiesięcznym kursie, który obejmuje blisko 300 godzin zajęć teoretycznych i praktycznych. Po ukończeniu kursu kandydaci zdają państwowy egzamin w Urzędzie Transportu Kolejowego. Test składa się ze stu pytań jednokrotnego wyboru, a pozytywny wynik uprawnia do rozpoczęcia właściwego szkolenia. Kolejnym etapem są staże i zajęcia praktyczne, podczas których przyszli maszyniści uczą się konserwacji i naprawy pojazdów pod okiem rewidentów taboru.


Po pomyślnym ukończeniu części teoretycznej i praktycznej kandydaci rozpoczynają szkolenie praktyczne w kabinie pociągu. Pod nadzorem doświadczonego maszynisty muszą wyjeździć 800 godzin, co zajmuje od pięciu do sześciu miesięcy. Dopiero po tym etapie przychodzi czas na egzaminy końcowe. Ostatni egzamin państwowy, organizowany przez Urząd Transportu Kolejowego, składa się z dwóch części: teoretycznej, sprawdzającej znajomość przepisów, oraz praktycznej, obejmującej jazdę na symulatorze i w rzeczywistym pojeździe szynowym. Po zdaniu tego egzaminu kandydat otrzymuje świadectwo maszynisty, które uprawnia go do samodzielnego prowadzenia pociągów.


Benefity w Kolejach Śląskich


Przewoźnik oferuje swoim pracownikom szeroki pakiet benefitów. Oprócz maszynistów, każdy pracownik Kolei Śląskich może liczyć na takie korzyści jak karty MultiSport, fundusz socjalny, nagrody jubileuszowe oraz dodatkowy dzień wolny i gratyfikację finansową z okazji Dnia Kolejarza. W ofercie firmy znajdują się także prywatna opieka medyczna i ubezpieczenia grupowe, w tym nawet ubezpieczenie zdrowotne dla zwierząt domowych. Obecnie oprócz maszynistów poszukiwani są również inni specjaliści, tacy jak dyspozytorzy, elektromonterzy, mechanicy czy rewidenci taboru.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page