top of page

Koniec z objazdami w Berlinie: Linia drezdeńska skróci podróż na lotnisko BER niemal o połowę

Oficjele na tle pociągu z napisem "Inbetriebnahme der Dresdner Bahn".
Fot. DB

Pasażerowie pociągów regionalnych i dalekobieżnych, podróżujący z Berlina na południe, mogą od 14 grudnia korzystać z odbudowanego odcinka linii drezdeńskiej. Dzięki inwestycji Deutsche Bahn czas podróży na lotnisko BER został skrócony niemal o połowę.


Deutsche Bahn poinformowały o zakończeniu jednej z najważniejszych inwestycji. Z dniem wejścia w życie nowego rozkładu jazdy, czyli 14 grudnia, ruch kolejowy powróci na linię drezdeńską, a pociągi regionalne i dalekobieżne, jadące z Berlina na południe, będą kursować po odbudowanej trasie. Dzięki dwóm nowym torom i sieci trakcyjnej, czas przejazdu z głównego dworca w Berlinie (Berlin Hbf) na lotnisko Berlin Brandenburg (BER) w ramach linii ekspresowej FEX (Flughafenexpress) skróci się z 39 minut do około 23 minut, co oznacza skrócenie czasu podróży niemal o połowę. Ponadto, pasażerowie podróżujący pociągami dalekobieżnymi do Drezna i Pragi zaoszczędzą około 10 minut.


Grafika: Trasa kolei drezdeńskiej
Koniec z objazdami w Berlinie: Linia drezdeńska skróci podróż na lotnisko BER niemal o połowę / fot. DB

Nowa infrastruktura i krótszy czas przejazdu do lotniska BER


Uruchomienie linii drezdeńskiej odbyło się 14 grudnia 2025 roku w obecności zarządu DB InfraGO, a także przedstawicieli ministerstw i władz lokalnych. W uroczystym przejeździe specjalnym z Berlin Südkreuz na lotnisko BER wzięli udział między innymi Philipp Nagl, Prezes Zarządu DB InfraGO AG, Patrick Schnieder, Federalny Minister Transportu, Ute Bonde, Berlińska Senator ds. Mobilności, Transportu, Ochrony Klimatu i Środowiska, oraz Detlef Tabbert, Brandenburski Minister Infrastruktury i Planowania Regionalnego.


Minister Schnieder podkreślił, że rozbudowa linii drezdeńskiej przynosi regionowi stołecznemu szybsze połączenie z lotniskiem BER, a także lepszą obsługę połączeń regionalnych i międzynarodowych w kierunku Europy Południowo-Wschodniej. Dodał, że jest to przykład tego, jak projekty infrastrukturalne przynoszą korzyści ludziom i gospodarce w regionach i poza nimi.


Philipp Nagl z DB InfraGO zaznaczył, że projekt ten pokazuje, jak nowa i ulepszona infrastruktura może rozszerzyć ofertę kolejową dla pasażerów i klientów w transporcie towarowym. Dodatkowe tory mają również odciążyć cały berliński węzeł kolejowy, co ma pozytywnie wpłynąć na stabilność ruchu pociągów.


Senator Ute Bonde zwróciła uwagę na to, że dzięki nowemu połączeniu Flughafenexpress ominie długą dotychczasową trasę przez Gesundbrunnen i Ostkreuz, a czas przejazdu z głównego dworca spadnie z około 38 minut do 23 minut. FEX obsługuje ważne węzły przesiadkowe, takie jak Dworzec Główny, Potsdamer Platz i Südkreuz. W związku z zakończeniem dotychczasowego tymczasowego połączenia z BER, zwolnią się również moce na innych trasach. Powstanie nowa bezpośrednia linia z Hohenschönhausen, Lichtenbergu, Ostkreuz i Schöneweide na lotnisko, kursująca jako RB24 i RB32 dwa razy na godzinę.


Minister Detlef Tabbert określił uruchomienie linii drezdeńskiej jako kamień milowy dla transportu kolejowego w Brandenburgii. Nowe tory dalekobieżne od Blankenfelde sprawią, że pasażerowie dojeżdżający z Teltow-Fläming, Dahme-Spreewald i południa szybciej dotrą do regionu stołecznego i na lotnisko BER.

„Z nową linią drezdeńską zamykamy centralną lukę w niemieckiej sieci kolejowej. Linia drezdeńska ułatwia drogi między metropoliami i daje silny impuls naszym obszarom gospodarczym” – powiedziała Regina Kraushaar, Saksońska Minister Stanu ds. Infrastruktury. Dodała, że teraz następnym ważnym projektem do wdrożenia jest nowa linia Drezno–Praga wraz z tunelem Rudawskim.

Koszty i szczegóły inwestycji na linii drezdeńskiej


Wschód od istniejącej trasy S-Bahn powstały dwa nowe zelektryfikowane tory dalekobieżne na odcinku 16 kilometrów. DB zastąpiła również wszystkie dziewięć przejazdów kolejowo-drogowych wiaduktami lub przejściami drogowymi. Cała trasa została wyposażona w elektroniczną technologię nastawni.


Pociągi w obszarze miejskim Berlina, między Südkreuz a Lichtenrade, mogą teraz jeździć z prędkością do 160 km/h, a od granicy Berlina i Brandenburgii nawet 200 km/h. Na inwestycję DB, rząd federalny i kraje związkowe przeznaczyły łącznie około 1,1 miliarda euro.


Prace przygotowawcze rozpoczęły się w październiku 2017 roku, a oficjalne rozpoczęcie budowy miało miejsce 5 lutego 2019 roku. Linia drezdeńska istnieje już od 1875 roku i rozpoczyna się na południe od stacji Berlin Südkreuz, gdzie odgałęzia się od Anhalter Bahn. Trasa prowadzi przez berlińskie dzielnice Marienfelde i Lichtenrade do granicy miasta, a stamtąd dalej przez Mahlow i Blankenfelde w kierunku Drezna. Jest ona częścią europejskiego korytarza towarowego nr 7, łączącego porty Morza Północnego i Bałtyku z Morzem Czarnym i Śródziemnym.


Remont torów na Anhalter Bahn


W ciągu ostatnich miesięcy DB InfraGO przeprowadziła również remont linii Anhalter Bahn między Berlin Südkreuz a Bitterfeld. W ramach prac zabudowano 33 nowe rozjazdy i naprawiono kolejnych 59. Prawie 100 kilometrów torów zostało całkowicie odnowionych, a kolejne 38 kilometrów wyremontowano. Od 14 grudnia 2025 roku pociągi znów będą mogły swobodnie kursować między Berlinem a Lipskiem/Halle.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.pl

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page