Linia Poznań – Szczecin dostanie ETCS drugiego poziomu. Duży przetarg PLK
- Marek Zioła

- 1 dzień temu
- 2 minut(y) czytania

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na wdrożenie zaawansowanego systemu sterowania ruchem, czyli ETCS na linii Poznań – Szczecin. Inwestycja ma dostosować tę ważną trasę do europejskich standardów i zwiększyć jej przepustowość. Nowoczesne technologie pomogą też maszynistom w bezpiecznym prowadzeniu pociągów.
Zarządca kolejowej infrastruktury, PKP Polskie Linie Kolejowe, rozpoczyna duży projekt na linii kolejowej nr 351. Chodzi o zainstalowanie systemu Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (ETCS) Poziomu 2, który będzie działał na dwutorowej trasie łączącej Poznań i Szczecin. Ogłoszenie o zamówieniu pojawiło się 1 grudnia 2025 roku i dotyczy zaprojektowania oraz wykonania wszystkich robót.
Oferty w przetargu można składać do 5 stycznia 2026 roku, do godziny 10:00. Otwarcie ofert nastąpi tego samego dnia, o godzinie 10:15. Zamawiający zastosuje jedno kryterium oceny - cenę brutto.
Co zmieni ETCS Poziom 2 na linii 351?
Prace obejmą główny odcinek linii 351, który jest zarządzany przez dwa Centra Sterowania Ruchem (LCS) – w Poznaniu i Stargardzie. ETCS będzie działał na większości trasy między tymi miastami. W uproszczeniu, jest to system, który cały czas nadzoruje jazdę pociągu i przekazuje maszyniście informacje bezpośrednio do kabiny, co eliminuje konieczność ciągłego obserwowania semaforów na szlaku i pozwala na bezpieczniejsze i szybsze prowadzenie składów.
Wybrana firma będzie musiała nie tylko zamontować nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym (srk) oraz systemy telekomunikacyjne i zasilające, ale także przygotować całą dokumentację projektową i uzyskać wszelkie zgody. Ważne jest, że na stacji Krzyż (między kilometrami 82,176 a 84,737) w pierwszym etapie pojawi się ETCS Poziom 1, który jest mniej zaawansowany. Dalsza część inwestycji przewiduje już instalację Poziomu 2.
Dalsze plany dla Poznańskiego Węzła Kolejowego
Oprócz podstawowego zakresu prac, PKP PLK przewidziały kilka praw opcji, które mogą zostać uruchomione w przyszłości. Dotyczą one rozszerzenia ETCS poziomu 2 na inne punkty linii, w tym w rejonie Poznania.
ETCS w Poznaniu: Opcjonalnie planuje się zabudowę ETCS Poziomu 2 na odcinku od Poznania Głównego PoD do stacji Kiekrz. Jest to ważne, ponieważ będzie wymagało uwzględnienia przyszłej rozbudowy układu torowego do czterech torów między Poznaniem Głównym a stacją Poznań Wola.
Rozbudowa na stacji Krzyż: Możliwe jest też wdrożenie ETCS Poziomu 2 na stacji Krzyż po jej przyszłej modernizacji.
Szamotuły i Rokietnica: Kolejne opcje dotyczą dostosowania systemu na stacjach Szamotuły i Rokietnica po planowanych tam zmianach układu torowego, na przykład w związku z rewitalizacją linii 368 lub budową dodatkowego rozjazdu na linii 351.
Czas na realizację głównego zadania to 39 miesięcy od momentu podpisania umowy. Oznacza to, że całość prac wraz z dopuszczeniem do eksploatacji musi się zakończyć w tym terminie, co ma zapewnić podróżnym szybsze i bardziej punktualne przejazdy na trasie Poznań – Szczecin.















Komentarze