

49false51 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


43false21 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


00false14 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


45false07 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


30false09 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


Zarząd Metropolitan Transportation Authority (MTA) w Nowym Jorku zatwierdził imponujący plan inwestycyjny, opiewający na 68,4 miliarda dolarów. Celem tej historycznej inicjatywy jest gruntowna modernizacja i rozwój miejskiego systemu transportu szynowego. Plan zakłada odnowienie ikonicznego dworca Grand Central Terminal, a także unowocześnienie części infrastruktury kolejowej, której wiek przekracza sto lat.
Zatwierdzony plan kapitałowy, obejmujący lata 2025-2029, przewiduje fundusze na modernizację metra, autobusów, mostów i tuneli. Stanowi on znaczącą część wydatków na infrastrukturę publiczną miasta. Finansowanie ma pochodzić z różnych źródeł, w tym z rocznego podatku od wynagrodzeń w wysokości 1,4 miliarda dolarów, 3 miliardów dolarów wkładu miasta oraz przewidywanych 20 procent od rządu federalnego. Pomimo tych znaczących wkładów, w planie pozostaje luka finansowa w wysokości 3 miliardów dolarów. Władze sugerują, że może ona zostać pokryta poprzez cięcie kosztów na wcześniejszych projektach oraz sprzedaż nadwyżek nieruchomości.
Plan przewiduje zakup 1500 nowych wagonów metra, modernizację sygnalizacji, instalację nowoczesnych kołowrotów w celu zapobiegania unikaniu opłat oraz znaczące ulepszenia dostępności na 60 stacjach metra. Dodatkowo, 2,75 miliarda dolarów zostanie przeznaczone na projekt Interborough Express – nową linię łączącą Brooklyn i Queens. Oczekuje się, że prace potrwają pięć lat, po ostatecznym zatwierdzeniu przez Capital Program Review Board. Inwestycje te mają na celu zapewnienie bezpiecznego, niezawodnego i nowoczesnego systemu transportu publicznego, co jest kluczowe dla codziennego funkcjonowania milionów nowojorczyków. Modernizacja przyczyni się również do zwiększenia korzyści środowiskowych poprzez wspieranie niezawodnego systemu transportu publicznego.
Zatwierdzenie planu nastąpiło po miesiącach negocjacji politycznych i wcześniejszych niepowodzeniach w pozyskiwaniu funduszy. W grudniu ubiegłego roku ustawodawcy stanowi początkowo odrzucili plan ze względu na niejasności finansowe. W Nowym Jorku toczą się również spory prawne, w tym pozew z administracją Trumpa dotyczący opłat za wjazd do centrum miasta i bezpieczeństwa w metrze, co może utrudnić pozyskanie federalnych środków. MTA oczekuje na ostateczne zatwierdzenie przez Capital Program Review Board, po którym prace modernizacyjne rozpoczną się w 2025 roku, z planowanym zakończeniem w 2029 roku.










Komentarze