Milionowe zamówienie w Krakowie. ZDMK ogłasza przetarg na utrzymanie torowisk
- Marek Zioła

- 9 wrz
- 2 minut(y) czytania

Zarząd Dróg Miasta Krakowa ogłosił przetarg na utrzymanie, konserwację i naprawy infrastruktury tramwajowej w latach 2025-2028. W ramach zamówienia wyłoniony wykonawca będzie odpowiedzialny za kompleksowe prace torowe, sieciowe oraz związane z podstacjami trakcyjnymi. Prace obejmą między innymi torowiska w tunelu tramwajowym oraz na estakadach.
Zarząd Dróg Miasta Krakowa, działając w imieniu Gminy Miejskiej Kraków oraz Trasy Łagiewnickiej S.A., wszczął procedurę przetargową mającą na celu wyłonienie firmy odpowiedzialnej za utrzymanie, konserwację i naprawy infrastruktury tramwajowej. Prace mają być realizowane przez 36 miesięcy od daty podpisania umowy. Zamówienie jest wynikiem porozumienia zawartego 5 sierpnia 2025 roku pomiędzy ZDMK a Trasą Łagiewnicką S.A.
Kompleksowe wymagania wobec wykonawcy
Wybrana firma będzie musiała spełnić szereg warunków i dysponować odpowiednim potencjałem technicznym oraz kadrowym. Do kluczowych wymagań należy posiadanie bazy techniczno-administracyjnej na terenie Krakowa, umożliwiającej sprawną realizację prac. Wykonawca musi również zapewnić dyspozycyjność zespołów awaryjnych, które będą wyposażone w specjalistyczne samochody techniczne, systemy łączności radiowej TETRA w tunelu tramwajowym oraz lokalizatory GPS w czasie rzeczywistym. Wymaga się także posiadania niezbędnej rezerwy materiałowej, aby natychmiast usuwać awarie.
Specjalistyczny sprzęt i doświadczenie zawodowe
Przetarg określa szczegółowe kryteria dotyczące doświadczenia i posiadanych zasobów. Oferenci muszą udowodnić, że w ciągu ostatnich trzech lat realizowali prace w warunkach klimatycznych porównywalnych do polskich. Wymagane jest bieżące utrzymanie co najmniej 60 km toru tramwajowego, w tym torowisk w tunelu (co najmniej 1 km) oraz na węzłach rozjazdowych. Firma musi także wykazać się doświadczeniem w utrzymaniu sieci trakcyjnej, napędów zwrotnic, podstacji trakcyjnych oraz wykonaniem co najmniej 5 km robót kablowych. W ramach potencjału technicznego wymagane jest posiadanie specjalistycznych maszyn, takich jak samojezdna szlifierka torowa z minimum sześcioma kamieniami szlifierskimi, samochody wieżowe do prac sieciowych, czy prasa do kabli.
Wykonawca musi również dysponować odpowiednio wykwalifikowanym personelem. Wśród wymagań znajdują się uprawnienia budowlane w specjalnościach inżynieryjnych: kolejowej (w zakresie kolejowych obiektów budowlanych) i drogowej, a także uprawnienia instalacyjne dla sieci i urządzeń elektrycznych. Ponadto, firma musi zatrudniać spawaczy z uprawnieniami gazowymi, elektrycznymi oraz termitowymi.
Kryteria oceny ofert
Kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty są jasne i opierają się na dwóch głównych elementach: cenie i jakości. Cena brutto ma wagę 60%, co oznacza, że jest kluczowym czynnikiem decydującym o wyborze. Drugim kryterium, z wagą 40%, jest okres gwarancji na wykonane roboty i wbudowane materiały. Zamawiający wymaga minimum 36 miesięcy gwarancji, z możliwością zaoferowania dłuższego okresu. Oferty, które zaoferują krótszą gwarancję niż 36 miesięcy, zostaną automatycznie odrzucone.















Komentarze