top of page

Niemiecka kolej na ostatniej prostej przed generalną modernizacją linii Hamburg–Berlin

Pociąg Deutsche Bahn
Źródło zdjęcia: Deutsche Bahn

Deutsche Bahn finalizuje przygotowania do gruntownej modernizacji kluczowej trasy kolejowej między Hamburgiem a Berlinem. Podpisano umowy z wykonawcami na ostatni etap prac, co otwiera drogę do planowanego rozpoczęcia remontu 1 sierpnia 2025 roku.


Deutsche Bahn (DB) intensyfikuje przygotowania do kompleksowej modernizacji połączenia kolejowego Hamburg–Berlin. Obecnie zakończono proces wyboru wykonawców dla ostatniego odcinka prac, obejmującego trasę między Hamburg-Rothenburgsort a Büchen. W ramach unijnego postępowania przetargowego, zlecenia otrzymały firmy Rhomberg Sersa Rail Holding GmbH, Eurovia GmbH, Axians GA Netztechnik GmbH, Knapp Engineering GmbH, CRS grüntechnik GmbH, SPL Powerlines Germany GmbH, SPITZKE SE oraz konsorcjum Schweerbau GmbH & Co. KG, Joseph Hubert GmbH & Co. KG i Wiebe Holding GmbH & Co. KG. Koordynację wszystkich działań w zakresie sieci kolejowej przejmie DB InfraGO. Tym samym, zaplanowana na 1 sierpnia 2025 roku kompleksowa modernizacja może rozpocząć się zgodnie z harmonogramem, a jej zakończenie przewidziano na 30 kwietnia 2026 roku.


Doświadczenia z Riedbahn i dostosowanie ETCS


Dr Philipp Nagl, prezes zarządu DB InfraGO, podkreślił, że przy modernizacji trasy Hamburg–Berlin wykorzystane zostaną doświadczenia zdobyte podczas pilotażowego projektu Riedbahn. Zaznaczył, że ponowne ogłoszenie przetargu jesienią ubiegłego roku przyczyniło się do zwiększenia konkurencji i uzyskania znacznie korzystniejszych ofert od wykonawców. Procesy planistyczne zostały już zakończone, co gwarantuje, że projekt mieści się w założonym czasie i budżecie. Równocześnie DB dostosowała plany dotyczące wyposażenia trasy Hamburg–Berlin w europejski system sterowania pociągiem ETCS (European Train Control System). Doświadczenia z Riedbahn pokazały złożoność i czasochłonność montażu oraz odbioru nowej technologii w przypadku podwójnego wyposażenia z konwencjonalnymi systemami zabezpieczającymi. Z tego powodu DB podczas modernizacji trasy Hamburg–Berlin przygotuje nastawnie oraz technologię liczenia osi do przyszłego wdrożenia ETCS, natomiast konwencjonalne systemy PZB (punktowe sterowanie pociągiem) i LZB (liniowe sterowanie pociągiem) pozostaną w eksploatacji. Wyposażenie w ETCS nastąpi na początku lat 30. XXI wieku, co zbiegnie się z momentem, gdy floty pociągów kursujących na tej trasie będą gotowe do obsługi ETCS, co pozwoli uniknąć kosztownego i czasochłonnego podwójnego wyposażenia.


Zakres prac i zmiany w ruchu kolejowym


Na odcinku między Hamburg-Rothenburgsort a Büchen, w ramach kompleksowej modernizacji, zaplanowano szeroki zakres prac, obejmujących tory, rozjazdy, podkłady oraz technologię sterowania i zabezpieczenia ruchu. W Aumühle, Schwarzenbek i Büchen DB zbuduje trzy nowe, nowoczesne nastawnie. Ponadto, w najbardziej wysuniętym na północ z trzech odcinków budowy, DB zmodernizuje dworce w Hamburgu-Bergedorfie, Schwarzenbeku, Müssen i Büchen, przystosowując je do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. W Müssen i Schwarzenbeku, na zlecenie i koszt kraju związkowego Szlezwik-Holsztyn, zostaną również wydłużone perony, co umożliwi od 2027 roku kursowanie dłuższych pociągów regionalnych z większą liczbą miejsc siedzących między Hamburgiem a Büchen.


W okresie prac budowlanych, od 1 sierpnia 2025 roku do 30 kwietnia 2026 roku, pociągi dalekobieżne będą kursować bezpośrednio między Hamburgiem a Berlinem, omijając modernizowany odcinek przez Uelzen i Stendal, co wydłuży czas przejazdu o około 45 minut. Pojedyncze połączenia dalekobieżne między Hamburgiem a Rostockiem/Stralsundem zostaną przekierowane przez Lubekę. Znacząco zwiększone zostaną również pojemności pociągów regionalnych kursujących między Hamburgiem, Lubeką i Bad Kleinen. W celu zastąpienia połączeń lokalnych, które nie będą dostępne w fazie budowy, w godzinach szczytu na całej trasie Hamburg–Berlin zostanie uruchomionych ponad 170 autobusów, które codziennie pokonają do 86 000 kilometrów. Rozkłady jazdy są już dostępne w mediach informacyjnych, takich jak strona internetowa www.bahn.de oraz aplikacja DB Navigator. Generalna modernizacja trasy Hamburg–Berlin jest istotnym elementem programu S3, który ma na celu restrukturyzację infrastruktury oraz poprawę efektywności operacyjnej i ekonomicznej DB. Na najbardziej uczęszczanej bezpośredniej trasie międzymiastowej w Niemczech, DB podczas dziewięciomiesięcznego okresu budowy odnowi między innymi ponad 180 kilometrów torów i ponad 200 rozjazdów. Sześć dodatkowych przejść rozjazdowych stworzy w przyszłości większą stabilność i elastyczność w ruchu, umożliwiając na przykład wyprzedzanie wolniejszych pociągów towarowych przez szybsze pociągi pasażerskie. Ponadto, DB przeprowadzi prace na 28 dworcach, przekształcając większość z nich w dworce przyszłości, między innymi poprzez wprowadzenie nowych koncepcji projektowych, zwiększenie liczby miejsc siedzących i poczekalni oraz poprawę możliwości parkowania rowerów.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page