top of page

Nowe symulatory maszynistów. PKP Intercity inwestuje w szkolenia

Symulator lokomotywy EU44
Fot. PKP IC

PKP Intercity modernizuje swoje symulatory dla maszynistów, co ma przyczynić się do podniesienia kwalifikacji zawodowych i bezpieczeństwa na kolei. W warszawskim Zakładzie Centralnym od października 2024 roku dostępny jest zmodernizowany symulator lokomotywy EP09, a od marca 2025 roku, EU44. Inwestycja ma na celu przygotowanie maszynistów do prowadzenia coraz szybszych pociągów pod nadzorem systemu ETCS.


Maszyniści i przyszli adepci tego zawodu mogą korzystać z nowoczesnych symulatorów w warszawskim Zakładzie Centralnym PKP Intercity. Celem modernizacji jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa podróży oraz podnoszenie umiejętności obecnych i przyszłych pracowników. Inwestycja obejmowała unowocześnienie dwóch symulatorów: EP09, który jest dostępny od października 2024 roku oraz EU44, który jest używany od marca 2025 roku.


Duże, szare i niebieskie symulatory lokomotyw z logo SIM FACTOR Simulations i PKP Intercity. Symulatory umieszczone są na podwyższonych platformach wspartych na sześciu siłownikach, co pozwala na ruch kabin. W tle widać przemysłową halę z oknami dachowymi i oświetleniem.
Nowe symulatory maszynistów. PKP Intercity inwestuje w szkolenia / fot. PKP IC

Symulatory maszynistów z nowymi funkcjami


Urządzenia symulacyjne zostały stworzone na bazie wymiennych kabin lokomotyw EU44 i EP09, które były częścią jednostanowiskowego symulatora kupionego przez PKP Intercity w 2015 roku. W ramach prac rozpoczętych w 2024 roku, symulatory zyskały nowy osprzęt. Dodatkowo kabina lokomotywy Husarz (EU44) została wyposażona w platformę ruchową, co umożliwiło stworzenie dwóch niezależnych stanowisk szkoleniowych. Za rozbudowę i modernizację symulatorów odpowiada spółka SIM Factor, która zadbała również o odświeżenie pomieszczeń szkoleniowych, serwerowni oraz zaplecza socjalnego.


Jak mówi Adam Wawrzyniak, członek zarządu PKP Intercity, potrzeby szkoleniowe spółki rosną z roku na rok. Wśród 1500 maszynistów pracuje kilkaset osób przygotowujących się do zawodu. Wawrzyniak podkreślił, że spółce zależy na tym, aby etap treningowy i egzaminacyjny przebiegał sprawnie.


Urządzenia, które mamy dziś do dyspozycji w Warszawie i Gdyni pozwalają maszynistom zdobyć umiejętności dostosowane do potrzeb dzisiejszej kolei – prowadzenia pociągów rozwijających coraz większe prędkości, oraz pod nadzorem systemu ETCS.

Ponad 8 tys. kilometrów wirtualnych tras


Nowoczesne oprogramowanie symulatorów w warszawskim Zakładzie Centralnym pozwala na prowadzenie pociągów pasażerskich z prędkościami od 160 do 200 km/h pod nadzorem systemu ETCS. Wzrosła także długość dostępnych tras, z 700 do ponad 8 tysięcy kilometrów, co umożliwia odtwarzanie wielu zróżnicowanych scenariuszy i tras. Z myślą o większej autentyczności, poprawiono również jakość obrazu i dźwięku. Dodatkowo, platformy z kabinami posiadają sześć stopni swobody, co pozwala na realistyczne symulowanie zachowania pociągu w różnych warunkach, od przejazdu przez rozjazdy po sytuacje awaryjne.


Michał Wierzbicki, prezes zarządu SIM Factor S.A., wyjaśnił, że projekt miał na celu kompleksową modernizację symulatorów oraz stworzenie nowego systemu szkoleniowego. Zmodernizowany sprzęt został w pełni zintegrowany z autorskim oprogramowaniem SIM Factor, co pozwala na doskonalenie umiejętności zawodowych w warunkach zbliżonych do rzeczywistości.


Dzięki temu trening na symulatorach nie tylko doskonali umiejętności maszynistów, ale przyczynia się również do poprawy bezpieczeństwa na kolei.

Trening na symulatorach jest dodatkowym elementem szkolenia, które trwa blisko dwa miesiące i jest niezbędne do uzyskania licencji maszynisty. Z urządzeń korzystają również wszyscy czynni maszyniści PKP Intercity, przechodząc co roku kilkugodzinne sesje sprawdzające ich umiejętności w normalnych i nietypowych sytuacjach.


Nowy symulator również w Gdyni


Oprócz dwóch zmodernizowanych symulatorów w Warszawie, od czerwca w Gdyni dostępny jest również nowy symulator zbudowany na bazie kabiny lokomotywy Griffin. Inwestycja o wartości ponad 5 milionów złotych jest częścią umowy na zakup 46 lokomotyw tego typu od spółki NEWAG.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page