top of page

Odbudowa po powodzi – Dolny Śląsk na dobrych torach

ree

Pół roku intensywnych działań za nami. 100 mln zł. na odbudowę po powodzi na Dolnym Śląsku. Potencjał wyremontowanej za ponad 150 mln zł. linii Wrocław – Kłodzko – Międzylesie jest w pełni wykorzystywany. Teraz czas na kolejne wyzwania. Kolej na Dolnym Śląsku zyskuje nowe możliwości.


Ostatnie miesiące pokazały, że nawet po trudnych doświadczeniach, takich jak ubiegłoroczna powódź, kolej w szybkim tempie wraca do pełnej sprawności, a inwestycje mogą być prowadzone zgodnie z planem. Zakończony w terminie remont linii Wrocław – Kłodzko – Międzylesie oraz przywrócenie ruchu pasażerskiego na linii Kłodzko – Kudowa Zdrój, to dowód na to, że zaangażowanie, sprawne działanie i techniczne przygotowanie przynoszą efekty. Dziś obie trasy wspierają rozwój regionu i obsługują codzienny ruch pasażerski.


Dolny Śląsk symbolem odbudowy po powodzi


„Dolny Śląsk na polskiej mapie jest dziś symbolem skutecznej i dobrze zorganizowanej odbudowy po powodzi. W ciągu zaledwie kilku miesięcy przywróciliśmy funkcjonowanie kluczowych elementów infrastruktury, w tym kolei, która działa w pełnym zakresie. To efekt współpracy rządu, samorządów i spółek państwowych, a także konkretnych środków – tylko na Dolny Śląsk skierowaliśmy już kilkaset milionów złotych na działania interwencyjne i inwestycyjne. Teraz skupiamy się na kolejnych krokach – wzmacnianiu infrastruktury w newralgicznych miejscach i przygotowaniu regionu na przyszłe wyzwania klimatyczne”

– powiedział Marcin Kierwiński, Minister, Pełnomocnik rządu ds. odbudowy po powodzi.


Kolejne wyzwania i inwestycje


Po dotychczasowych sukcesach w usuwaniu skutków powodzi, nadchodzące miesiące będą czasem kolejnych wyzwań. Narodowy zarządca infrastruktury zrealizuje między innymi prace na linii z Kłodzka do Stronia Śląskiego na zarządzanym przez Polskie Linie Kolejowe S.A. odcinku - od Kłodzka Nowego do Ołdrzychowic. W zakresie robót znajdą się zabudowa niezbędnych rozjazdów w Krosnowicach i Kłodzku, remont drogi kolejowej i dobudowa drugiego toru na odcinku 1 km. Dalszą trasę aż do Stronia Śląskiego szykować będzie Dolnośląska Służba Dróg i Kolei. Również w innych punktach Dolnego Śląska planowane są prace poprawiające stan obiektów, torów i urządzeń. To przeglądy i naprawy ponad 30 napędów zwrotnicowych w miejscowościach: Kłodzko, Jawor i Boguszów- Gorce, prace przy sieci trakcyjnej, remonty obiektów inżynieryjnych między innymi między Gryfowem Śląski i Lubaniem Śląskim, Kamienną Górą i Lubawką, Wałbrzychem Głównym i Głuszycą.


Nowoczesny sprzęt i efektywność prac


„Ostatnie pół roku było sprawdzianem, który kolej na Dolnym Śląsku zdała. Dzięki dobrze zorganizowanym działaniom nie tylko przywróciliśmy przejezdność linii, ale też wykorzystaliśmy ten czas, by zbudować mocniejszą i bardziej odporną infrastrukturę. Teraz przed nami kolejne prace. Jestem przekonany, że ich tempo będzie równie wysokie”

– powiedział Piotr Malepszak, Wiceminister Infrastruktury.


Prace na torach będą jeszcze skuteczniejsze, dzięki wykorzystaniu pierwszej szlifierki torowej w Grupie Kapitałowej PLK S.A. Szlifierka do szyn kolejowych typu VULCANO LGT 10M – to zaawansowane technologicznie urządzenie, które umożliwi precyzyjne szlifowanie i przywracanie profilu szyn na szlakach oraz w rozjazdach, podnosząc bezpieczeństwo i komfort jazdy. Nowoczesne maszyny gwarantują zwiększenie efektywności robót inwestycyjnych i utrzymaniowych.


Wzmocnienie infrastruktury i przyszłość kolei na Dolnym Śląsku


„Po przejściu fali powodziowej naszym priorytetem było jak najszybsze przywrócenie przejezdności i bezpieczeństwa na dotkniętych odcinkach. Działaliśmy równolegle – prowadząc prace interwencyjne, ale też kontynuując zaplanowane inwestycje, między innymi na linii do Międzylesia. W najbliższych miesiącach skupiamy się na wzmacnianiu infrastruktury w miejscach szczególnie narażonych na ekstremalne zjawiska pogodowe. Nowoczesny sprzęt, jak np. szlifierka torowa, pozwoli jeszcze skuteczniej utrzymywać sieć w dobrym stanie technicznym”

– mówi Piotr Wyborski, Prezes Zarządu Polskich Linii Kolejowych S.A.


Dolny Śląsk nie tylko szybko wrócił na kolejową mapę z pełną mocą, ale też zyskuje narzędzia, które pozwolą jeszcze lepiej wykorzystywać potencjał transportu szynowego – w górach, dolinach i miastach regionu. Na dolnośląskie inwestycje kolejowe w latach 2018-2028 przeznaczonych zostało blisko 4 mld ze środków unijnych i budżetowych.


Źródło zdjęcia: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page