Ostatni dzwonek na „Węglówce”: Rusza kluczowy przetarg na dobudowę trzeciego toru pod Gdynią
- Marek Zioła

- 3 paź
- 3 minut(y) czytania

PKP PLK S.A. ogłosiły kolejny przetarg w ramach szeroko zakrojonej modernizacji historycznej linii kolejowej nr 201, zwanej potocznie „Węglówką”, która łączy Bydgoszcz z Trójmiastem. Zadanie obejmuje kluczowy, 12-kilometrowy odcinek między Gdańskiem Osową a Gdynią Główną, a jego głównym celem jest zwiększenie przepustowości i poprawa dostępu do kolei. Prace, których zakończenie planowane jest na 2032 rok, mają znacząco wpłynąć zarówno na ruch pasażerski, jak i sprawność przewozów towarowych do gdyńskiego portu.
Modernizacja linii kolejowej nr 201 jest jednym z priorytetowych projektów Polskich Linii Kolejowych S.A. (PLK) i ma na celu przywrócenie jej roli jako istotnego korytarza transportowego na osi północ-południe. Inwestycja ta nie tylko umożliwi przewoźnikom pasażerskim uruchomienie nowych połączeń dalekobieżnych i aglomeracyjnych, ale także zapewni sprawny i bezpieczny transport towarów do i z Portu Morskiego w Gdyni. Zwiększenie potencjału portu ma mieć pozytywny wpływ na gospodarkę Pomorza, a także na lokalny rynek pracy.

Trzeci tor i elektryfikacja na odcinku Gdańsk Osowa – Gdynia Główna
Ogłoszony przetarg dotyczy zaprojektowania i realizacji prac budowlanych na 12-kilometrowym fragmencie linii 201: Gdańsk Osowa – Gdynia Główna, a także na 1,5-kilometrowym odcinku linii nr 202, który jest włączeniem do stacji Gdynia Główna. Kluczowym elementem tych robót będzie dobudowa trzeciego toru, co znacząco zwiększy przepustowość trasy i umożliwi jednoczesne prowadzenie większej liczby pociągów zarówno pasażerskich, jak i towarowych. Cały modernizowany odcinek ma zostać również w całości zelektryfikowany, co jest kolejnym krokiem w podnoszeniu standardu technicznego „Węglówki”. Ponadto, PLK przewiduje wymianę nawierzchni kolejowej na tym fragmencie.
Nowe i przebudowane przystanki zwiększą dostępność kolei
W ramach inwestycji podróżni zyskają lepszy dostęp do kolei dzięki kompleksowej przebudowie stacji Gdynia Wielki Kack oraz przystanków: Gdynia Karwiny, Gdynia Stadion oraz Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana. Te ostatnie mają zostać dostosowane do obsługi pociągów kursujących linią nr 201. Wszystkie przebudowane obiekty będą wyposażone w trzy, wyższe niż dotychczas, krawędzie peronowe, a także w udogodnienia dla osób o ograniczonej mobilności – pochylnie i windy. Dodatkowo, na stacjach i przystankach zainstalowany zostanie system dynamicznej informacji pasażerskiej.
W ramach prawa opcji wykonawca będzie mógł wybudować także dwa zupełnie nowe przystanki:
Gdynia Źródło Marii (w pobliżu ulic Nałkowskiej i Fizylierów).
Gdynia Mały Kack (w pobliżu ulic Olkuskiej i Łowickiej).
Szczególne zmiany czekają przystanek Gdynia Wzgórze Świętego Maksymiliana, gdzie powstaną dwa nowe perony dwukrawędziowe, a przejście podziemne zostanie przebudowane. Przystanek ten ma zostać włączony w rejon stacji Gdynia Główna. Przebudowa układu torowego, w tym dodatkowe połączenia, pozwoli na bardziej niezależne prowadzenie ruchu pociągów z kierunku Gdańska Osowy i Gdańska Głównego.
Zakres i terminy modernizacji linii 201
Projekt zakłada również budowę, przebudowę lub remont aż 40 obiektów inżynieryjnych, takich jak mosty, wiadukty i przepusty, a także instalację nowego systemu sterowania ruchem kolejowym. Szacunkowa wartość prac dla tego odcinka wynosi ponad 1,3 mld zł. Projekt ma być finansowany ze środków własnych PLK S.A., budżetu państwa oraz kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego.
Podpisanie umowy z wyłonionym wykonawcą planowane jest na III kwartał 2026 roku. Zasadnicze roboty budowlane mają być realizowane od IV kwartału 2026 roku do I kwartału 2031 roku. Całkowite zakończenie kontraktu, wraz z uzyskaniem wymaganych dopuszczeń, przewidziano na 2032 rok.
„Węglówka” Bydgoszcz – Trójmiasto zmienia się nie do poznania
Modernizacja całej trasy Bydgoszcz – Trójmiasto, która ruszyła w 2021 roku, jest podzielona na 7 kontraktów. Łączna wartość robót to już ponad 2,5 mld zł netto.
W ramach już zrealizowanych lub trwających prac:
W 2024 roku oddano do użytku tzw. bajpas kartuski oraz zmodernizowaną linię nr 229 Glincz – Kartuzy z nowym odcinkiem linii nr 214 w obrębie stacji Kartuzy.
Od 2024 roku prace trwają na odcinkach Kościerzyna – Somonino oraz Somonino – Gdańsk Osowa. Ich zakończenie planowane jest na 2028 rok.
W czerwcu ogłoszono przetarg na prace Maksymilianowo – Wierzchucin.
We wrześniu podpisano umowę na modernizację stacji Maksymilianowo (ponad 927 mln zł netto) oraz ogłoszono przetarg na odcinek Wierzchucin – Lipowa Tucholska.
Ostatni przetarg, dotyczący odcinka Lipowa Tucholska – Kościerzyna, ma zostać ogłoszony jeszcze w bieżącym miesiącu. Całość odcinka Maksymilianowo – Kościerzyna ma być gotowa w 2029 roku.
Po zakończeniu całej inwestycji zwiększy się prędkość pociągów:
Maksymilianowo – Kościerzyna: pasażerskie do 160 km/h, towarowe do 120 km/h.
Kościerzyna – Gdynia Główna: pasażerskie do 140 km/h, towarowe do 100 km/h.
Skróci to czas podróży najszybszymi pociągami o około 14 minut na odcinku Kościerzyna – Gdynia i o około 20 minut między Maksymilianowem a Kościerzyną.















Komentarze