Paryż: Linia 18 metra Grand Paris wkracza w fazę testów
- Marek Zioła

- 19 cze
- 3 minut(y) czytania

Spółka Société des grands projets, Île-de-France Mobilités oraz Alstom zaprezentowały pierwszy skład metra dla linii 18, który został niedawno dostarczony do centrum operacyjnego w Palaiseau. Dostarczenie pierwszego składu metra w maju, zgodnie z ustalonym harmonogramem, zapoczątkowuje fazę testową linii 18, stanowiącą ostatni etap prac przed uruchomieniem pierwszej sekcji linii.
We wtorek 17 czerwca 2025 roku odbyła się prezentacja pierwszego składu metra, przeznaczonego dla linii
18, który trafił do centrum operacyjnego w Palaiseau. To wydarzenie sygnalizuje rozpoczęcie fazy testów, ostatniego etapu przed planowanym uruchomieniem pierwszej części linii, między stacjami Massy-Palaiseau a Christ de Saclay, które ma nastąpić w ostatnim kwartale 2026 roku. Do końca 2026 roku wszystkie 15 zamówionych składów, sfinansowanych przez Île-de-France Mobilités kwotą 199 milionów euro, zostanie dostarczonych do centrum operacyjnego w Palaiseau. Dziesięć z nich będzie wykorzystywanych na pierwszym odcinku linii, a pięć dodatkowych na drugim odcinku do lotniska Orly, który ma zostać oddany do użytku pod koniec 2027 roku.
Rozpoczęcie testów na linii 18
Przybycie pierwszych pociągów na linię 18 zapoczątkowało fazę testów, poprzedzoną kilkumiesięcznymi próbami statycznymi i dynamicznymi przeprowadzonymi w zakładzie Alstom oraz w centrum testów kolejowych w Valenciennes (Centre d’Essais Ferroviaires). Wszystkie testy na linii 18 będą koordynowane z centralnego punktu dowodzenia w centrum operacyjnym w Palaiseau, ukończonym wiosną 2025 roku, gdzie Alstom instaluje systemy nadzoru dla urządzeń linii. Alstom będzie odpowiedzialny za koordynację tych testów, które stanowią kluczowy etap w walidacji systemu transportowego przed jego przejęciem przez Keolis, operatora wyznaczonego przez Île-de-France Mobilités. W czerwcu rozpoczęto tak zwane „statyczne” testy taboru: strefa czerwona (obszar torów, po których metro będzie jeździło i testowało po raz pierwszy) została wyznaczona i zasilana w centrum operacyjnym w Palaiseau. Do końca roku dziesięć składów zostanie dostarczonych do Palaiseau, aby umożliwić stopniowe rozszerzanie testów dynamicznych (jazda pociągu) na cały 8,5-kilometrowy odcinek między stacjami Massy-Palaiseau a Christ de Saclay. Celem tych testów jest upewnienie się, że tabor jest kompatybilny ze wszystkimi urządzeniami zainstalowanymi w tunelach i na stacjach: fasadami peronów, systemem informacji pasażerskiej oraz radiem pokładowym/naziemnym, niezbędnym do zapewnienia komunikacji między pociągami a instalacjami technicznymi na ziemi.
Charakterystyka taboru dla linii 18
We wrześniu 2021 roku Société des grands projets i Île-de-France Mobilités powierzyły Alstomowi kontrakt na produkcję i dostawę taboru dla linii 18, a także na dostawę automatycznych systemów sterowania pociągiem oraz scentralizowanego systemu sterowania. Składy są projektowane i montowane w zakładzie Alstom w Valenciennes, przy wsparciu pięciu innych zakładów Alstom we Francji. Każdy pociąg linii 18 składa się z trzech wagonów o łącznej długości 47 metrów i szerokości 2,5 metra, oferując pojemność 350 pasażerów. Jego unikalny i innowacyjny projekt został opracowany przez biuro projektowe Alstom, we współpracy z Île-de-France Mobilités, Société des grands projets i Egis Rail. Wnętrze zostało zaprojektowane z myślą o maksymalnym bezpieczeństwie i komforcie użytkowników. Cechuje je duża ilość światła, zarówno naturalnego, dzięki dużym oknom, jak i sztucznego, z oświetleniem pod siedzeniami i w kabinie, co zapewnia jednolite oświetlenie w całym pociągu. Fotele są komfortowe, co jest wynikiem współpracy z ergonomistą. Zwiększono inkluzywność, wprowadzając szersze drzwi, niską podłogę oraz przestrzenie dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej i użytkowników wózków inwalidzkich. Nowoczesne i komfortowe środowisko podróży zapewniają inteligentna klimatyzacja, oświetlenie LED, gniazdka USB oraz ekrany informacyjne dla pasażerów w czasie rzeczywistym. Ten unikalny projekt zdobył również nagrodę GOOD DESIGN©, międzynarodowe wyróżnienie dla najbardziej innowacyjnych projektów przemysłowych i graficznych.
Design wybrany przez mieszkańców Île-de-France
Mieszkańcy regionu Île-de-France mieli wpływ na wybór zewnętrznego wyglądu tego metra nowej generacji.
Pod koniec 2021 roku Île-de-France Mobilités uruchomiła konsultacje online z opinią publiczną. Spośród trzech propozycji opracowanych przez Alstom, głosujący wybrali obecny projekt, wyróżniający się świetlną sygnaturą wokół dużej, „diamentowej” szyby przedniej. Ten nowy, szerszy typ szyby przedniej oferuje panoramiczny widok z przodu pociągu i optymalizuje dostępną powierzchnię, tworząc dodatkową przestrzeń życiową dla pasażerów w metrze.
Wydajna linia metra
Nowa, w pełni automatyczna linia, o długości około 33 kilometrów, będzie docelowo obejmować dziesięć nowych stacji, w tym trzy na odcinku napowietrznym, i zostanie połączona z istniejącą siecią za pomocą kilku połączeń wzdłuż jej trasy (linia metra 14 na Aéroport d'Orly, linie RER B i C, linia tramwajowa T7, linia tramwajowo-kolejowa T12, linie kolejowe N i U). Linia ta zaspokaja potrzeby podróżne mieszkańców, studentów, naukowców i pracowników, którzy mieszkają, studiują lub pracują w pobliżu, w szczególności w Antony, Massy, na płaskowyżu Saclay, w Saint-Quentin-en-Yvelines i Wersalu. Linia 18, w 100% automatyczna i w 100% elektryczna, zapewni wysoką jakość usług dzięki automatycznemu systemowi sterowania, który skróci odstęp między poszczególnymi pociągami metra do 90 sekund w godzinach szczytu. Będzie kursować ze średnią prędkością operacyjną 65 km/h, z maksymalną prędkością 100 km/h. Ekologiczne parametry linii 18 zostaną również zapewnione poprzez optymalizację zużycia energii elektrycznej dzięki odzyskowi energii generowanej przez hamowanie pociągu. Metro będzie zasilane napięciem 1500 V z trzeciej szyny z odwróconym odbiorem, umieszczonej na ziemi. Ta technologia, jedyna w swoim rodzaju w całej paryskiej sieci transportowej, wyeliminuje potrzebę stosowania sieci trakcyjnej i zapewni, że napowietrzny odcinek linii 18 idealnie wkomponuje się w krajobraz.















Komentarze