top of page

Pionierskie centrum energetyczne w Lipsku: Deutsche Bahn wykorzystuje baterie z recyklingu

Instalacja fotowoltaiczna na hali technicznej (URD) zakładu ICE w Lipsku z montażem balastowym
Źródło zdjęcia: Deutsche Bahn

Deutsche Bahn wprowadza innowacyjne rozwiązanie energetyczne w swoim zakładzie ICE w Lipsku, wykorzystując baterie z drugiej ręki oraz energię słoneczną. To działanie wpisuje się w strategię firmy, która dąży do neutralności klimatycznej i optymalizacji kosztów operacyjnych. Inicjatywa ta stanowi ważny krok w kierunku zrównoważonego rozwoju i efektywności energetycznej w sektorze kolejowym.


Pierwszy zakład Deutsche Bahn, ICE-Werk Leipzig, został wyposażony w pionierski system magazynowania energii typu Second Life w połączeniu z instalacją fotowoltaiczną. Ten innowacyjny magazyn składa się z 30 modułów bateryjnych, pochodzących z ośmiu zużytych samochodów elektrycznych. Dzięki temu rozwiązaniu oraz panelom fotowoltaicznym o mocy do 250 kilowatów, zakład w Lipsku może pokryć około jednej czwartej swojego zapotrzebowania na energię elektryczną. Szacuje się, że pozwoli to Deutsche Bahn zaoszczędzić około 85 000 euro rocznie na kosztach energii. Wdrażanie ekonomicznych i innowacyjnych rozwiązań w zakresie konserwacji jest kluczowym elementem programu restrukturyzacyjnego S3 grupy DB. Ma to na celu umożliwienie spółkom kolejowym DB niezawodnej konserwacji i naprawy swoich pociągów na konkurencyjnych warunkach.


Zrównoważony rozwój i efektywność ekonomiczna


Katrin Habenschaden, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju i środowiska w Deutsche Bahn AG, podkreśla, że firma dąży do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2040 roku. Modernizacja systemu energetycznego w zakładzie ICE w Lipsku stanowi konkretny przykład łączenia zasad zrównoważonego rozwoju z efektywnością ekonomiczną. Energia pozyskiwana ze słońca jest magazynowana w bateriach pochodzących z recyklingu, a następnie wykorzystywana w okresach zwiększonego zapotrzebowania lub braku nasłonecznienia. Działanie to nie tylko przyspiesza transformację energetyczną w DB, ale także przyczynia się do większej efektywności ekonomicznej w ramach programu restrukturyzacyjnego S3.


Działanie systemu i jego rozbudowa


Instalacja fotowoltaiczna o łącznej mocy około 291 kilowatów-peak (kWp) została rozmieszczona na trzech częściach kompleksu. Magazyn energii komunikuje się z instalacją fotowoltaiczną i stale monitoruje zapotrzebowanie na prąd w zakładzie. Wzrost zapotrzebowania skutkuje rozładowaniem magazynu, co pozwala na redukcję tzw. szczytów mocy, czyli okresów intensywnych prac wymagających dużej ilości energii i generujących wysokie koszty. Szczyty mocy pojawiają się na przykład podczas zasilania pociągów z sieci publicznej, a nie z trakcji, w celach testowych. Duże zapotrzebowanie na energię występuje również podczas toczenia zestawów kołowych na podpodłogowej tokarce do kół (URD), co służy do usuwania nierówności czy płaskich miejsc. Kiedy magazyn jest w pełni naładowany, a instalacja fotowoltaiczna produkuje więcej energii, niż może zostać zużyte, nadwyżka jest przekazywana do publicznej sieci energetycznej.


Baterie Second Life i plany na przyszłość


Magazyn baterii Second Life został opracowany przez startup encore | DB, należący do DB Bahnbau Gruppe. Moduły bateryjne były używane w samochodach elektrycznych przez około pięć do siedmiu lat, zanim ich wydajność stała się niewystarczająca do dalszego użytku mobilnego. Do zastosowań stacjonarnych w magazynach energii nadal posiadają wystarczającą pojemność. Przed ponownym wykorzystaniem, poszczególne moduły są testowane pod kątem funkcjonalności, a następnie ponownie konfigurowane. Magazyny baterii Second Life mogą magazynować energię ze źródeł słonecznych, wiatrowych lub wodnych i być eksploatowane przez wiele lat, w zależności od sposobu użytkowania. W perspektywie przyszłości istnieje możliwość rozbudowy magazynu w przypadku wzrostu zapotrzebowania zakładu na energię.


Po zakładzie w Lipsku, Deutsche Bahn planuje wyposażenie w magazyn baterii kolejnego zakładu w Kassel, należącego do DB-Fahrzeuginstandhaltung. Firma rozważa również dalsze zastosowania w innych swoich zakładach i obiektach.


W ogólnofirmowym programie restrukturyzacyjnym S3 konserwacja odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu jakości, niezawodności i punktualności pociągów. W zakładzie ICE w Lipsku konserwuje się i naprawia przede wszystkim pociągi ICE T oraz Intercity 2. Około 275 pracowników, w tym 25 stażystów, dba o gotowość i czystość pojazdów dalekobieżnych przez całą dobę.


Deutsche Bahn stanie się neutralna klimatycznie do 2040 roku i już dziś jest największym użytkownikiem zielonej energii w Niemczech. Od początku 2025 roku wszystkie stacje, zakłady konserwacyjne, biurowce i obiekty w Niemczech, zaopatrywane przez DB Energie, będą w pełni zasilane zieloną energią. Energia elektryczna, którą DB zasila swoją sieć kolejową, już dziś pochodzi w około 70 procentach ze źródeł odnawialnych i zostanie całkowicie przestawiona na zieloną energię do 2038 roku. Pasażerowie pociągów dalekobieżnych DB w Niemczech korzystają ze 100 procent zielonej energii już od 2018 roku.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page