Piętrusy i rekordy. PKP Intercity w listopadzie przewiozło 7,6 mln pasażerów
- Marek Zioła

- 2 dni temu
- 2 minut(y) czytania

Z usług PKP Intercity w listopadzie skorzystało ponad 7,6 miliona osób. Jest to o 23% lepszy wynik niż rok wcześniej, a jednocześnie jest to aż o 40% lepszy rezultat niż w listopadzie 2023 roku. Co więcej, przewoźnik już teraz, w ciągu 11 miesięcy 2025 roku, przekroczył całkowitą liczbę pasażerów przewiezionych w całym 2024 roku. Dodatkowo potwierdza to trend wzrostowy i rosnącą popularność kolei.
Listopad 2025 roku był kolejnym miesiącem, który okazał się bardzo dobry pod względem liczby
przewiezionych pasażerów dla PKP Intercity. W sumie z ich usług skorzystało 7,6 miliona osób. Tak dobre wyniki są możliwe dzięki wprowadzaniu coraz to nowych połączeń oraz wzmacnianiu składów, które jest szczególnie widoczne podczas długich weekendów. Liczba 81,4 miliona pasażerów podróżujących w ciągu pierwszych 11 miesięcy 2025 roku robi wrażenie i przewyższa dotychczasowy rekord roczny z 2024 roku, który wynosił 78,4 miliona osób.

Długi weekend 7-11 listopada i dodatkowe wagony
Długi weekend w okolicach Narodowego Święta Niepodległości, który trwał od 7 do 11 listopada, przyciągnął na pokłady pociągów dalekobieżnych PKP Intercity niemal 1,4 miliona pasażerów. To więcej niż w trakcie popularnej majówki, przy porównywalnej liczbie dni wolnych od pracy. Aby obsłużyć tak dużą liczbę osób, przewoźnik musiał się odpowiednio przygotować. W samym dniu 11 listopada zastosowano rekordowy poziom wzmocnień operacyjnych – do 139 pociągów dołączono 303 dodatkowe wagony. Takie działania znacznie zwiększyły dostępność miejsc i zredukowały problemy z zajętością pociągów, co jest szczególnie istotne w trakcie wzmożonego ruchu. W całym listopadzie wzmocniono 1459 składów, dodając łącznie ponad 2190 wagonów.
Największy kontrakt w historii
W listopadzie PKP Intercity podpisało historyczną umowę z firmą Alstom Polska. Dotyczy ona zakupu 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, a także zapewnienia ich 30-letniego utrzymania. Dodatkowo przewoźnik zagwarantował sobie opcję na zakup kolejnych 30 takich pojazdów w przyszłości. Jest to największy kontrakt taborowy w historii polskiej kolei pod względem liczby zamówionych pociągów. Wartość dostawy pociągów to 4,1 miliarda złotych, natomiast koszt utrzymania to blisko 2,8 miliarda złotych.
Nowe, dwupoziomowe pojazdy, które będą produkowane w zakładach Alstom w Chorzowie i Nadarzynie, mają dużą pojemność i umożliwią rozwijanie prędkości do 200 km/h. Ich wprowadzenie do eksploatacji mocno podniesie standard podróżowania w segmencie ekonomicznym na najbardziej obleganych trasach w Polsce, takich jak Warszawa–Kraków czy Warszawa–Trójmiasto.
Modernizacja wagonów z wykorzystaniem środków KPO
W ramach programu inwestycyjnego PKP Intercity zakończyło odbiory ostatnich z 26 zmodernizowanych wagonów typu Z1B. Modernizację przeprowadziła firma H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych, a cały projekt został sfinansowany ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).
Wagony po modernizacji oferują pasażerom większą wygodę. Otrzymały dodatkowe wygłuszenie akustyczne. Wyposażono je w gniazdka 230V i USB, indywidualne oświetlenie, klimatyzację, dostęp do sieci Wi-Fi oraz automatyczne drzwi. Co ważne dla siatki połączeń, wagony są przystosowane do prędkości 200 km/h. Już teraz można nimi podróżować na wybranych trasach, na przykład z Warszawy do Łodzi i Zakopanego, a także z Łodzi do Kołobrzegu.















Komentarze