top of page

PKP Intercity inwestują w zaplecze techniczne. Wielka przebudowa w Przemyślu

Na zdjęciu lotniczym widzimy plac budowy, na którym modernizowane jest zaplecze techniczne PKP Intercity w Przemyślu. W centralnej części kadru biegną tory kolejowe, a wzdłuż nich wznoszą się słupy sieci trakcyjnej. Na pierwszym planie po lewej stronie znajdują się materiały budowlane i fragmenty infrastruktury, zaś w głębi widać powstające budynki hali napraw i myjni. W tle krajobrazu rozciągają się zielone pola, drzewa i wzgórza, a także widoczne są zabudowania miejskie.
Fot. PKP IC

PKP Intercity stawiają na rozwój swoich zapleczy technicznych. Największa, warta 350 milionów złotych inwestycja infrastrukturalna ma miejsce w Przemyślu, gdzie do 2030 roku przewoźnik planuje przeznaczyć na unowocześnienie swoich bocznic kolejowych i zapleczy technicznych 3,4 miliarda złotych.


Przebudowa zaplecza technicznego w Przemyślu to największa, warta 350 milionów złotych inwestycja infrastrukturalna PKP Intercity. W połowie lipca 2024 roku spółka podpisała umowę na modernizację obiektu i budowę nowoczesnej myjni w dzielnicy Bakończyce. Obecnie zaawansowanie prac wynosi około 35%, a ich najtrudniejsza część została już zakończona.


Na zdjęciu zrobionym z drona widać zaawansowane prace budowlane na terenie bazy technicznej PKP Intercity w Przemyślu. W centrum kadru dominuje długi, nowo wznoszony budynek hali napraw i myjni, z widocznym płaskim dachem oraz częściowo odsłoniętą konstrukcją. Obok budynku, po prawej stronie, na sąsiednich torach stoją pociągi, w tym składy typu ED74. Plac budowy otoczony jest zielonymi terenami i drzewami. Na pierwszym planie po lewej stronie widać zaparkowany sprzęt budowlany i materiały, a na dalszym planie kolejne, istniejące już obiekty kolejowe i rozległe tereny zielone.
PKP Intercity inwestują w zaplecze techniczne. Wielka przebudowa w Przemyślu / fot. PKP IC

Co udało się już zrobić?


Zakończono rozbiórkę większości starych budynków oraz przebudowę infrastruktury podziemnej. Powstały mury oporowe, które umożliwią kontynuację budowy nowego układu drogowego i torowego, a także podziemne zbiorniki, w tym do magazynowania wody deszczowej. W hali warsztatowej i myjni zakończono prace konstrukcyjne i trwa montaż pokrycia dachowego oraz elewacji. Trwają też prace nad kanałami technicznymi i fundamentami pod specjalistyczne urządzenia do obsługi taboru.


W budynku administracyjno-socjalnym oraz nastawni zakończono fundamenty, a teraz wznoszone są ściany i stropy. W stacji prostownikowej ukończono prace murarskie i żelbetowe oraz położono dach. Obecnie prowadzone są prace wykończeniowe i przygotowania do instalacji. Za inwestycję odpowiada konsorcjum KZN Rail i Wadoma.


Kompleksowa modernizacja bocznicy


Na terenie bocznicy powstaną także inne obiekty, w tym nastawnia kolejowa, stacja paliw, system zabezpieczania podwozi wagonów przed obladzaniem oraz stacjonarne punkty ogrzewania składów. Cały układ torowy, obejmujący 29 rozjazdów i 10 torów, zostanie przebudowany, aby zwiększyć efektywność. Dotychczas ułożono już tory oraz zamontowano fundamenty i słupy trakcji. Trwają zaawansowane prace nad nowymi sieciami, w tym wodno-kanalizacyjnymi, teletechnicznymi i elektroenergetycznymi.


Jak podkreśla członkini zarządu PKP Intercity, Hanna Jażdżyk, projekt ma na celu stworzenie w pełni funkcjonalnego zaplecza technologicznego, administracyjnego i serwisowego.

Wraz z szybkim wzrostem liczby pasażerów podróżujących pociągami PKP Intercity widzimy potrzebę dalszego rozwoju infrastruktury. Tylko przez trzy ostatnie miesiące, w tym i w wakacje, PKP Intercity przewiozło rekordową liczbę 26 mln pasażerów. Jest to o blisko 3 mln więcej niż rok temu. W 2025 roku PKP Intercity zainwestują w infrastrukturę 292 mln zł, a do 2030 roku przeznaczymy 3,4 mld złotych. W efekcie 19 naszych bocznic i stacji postojowych będzie zmodernizowanych i dostosowanych do obsługi nowoczesnego taboru. Stworzymy atrakcyjne miejsca pracy w wielu regionach Polski. W Przemyślu, po zakończeniu inwestycji, zatrudnionych będzie około 150 osób.

Nowoczesne i ekologiczne rozwiązania


Inwestycja, która obejmuje obszar ponad 7,62 hektara, przewiduje budowę hali myjni oraz hali napraw o łącznej powierzchni użytkowej przekraczającej 7800 m². Łączna długość nowych torów wyniesie ponad 6 kilometrów. Nowoczesna myjnia będzie działać w obiegu zamkniętym, a do mycia pociągów będzie wykorzystywana woda deszczowa, zbierana w specjalnych zbiornikach. Myjnia, która będzie czynna przez cały rok, pozwoli na czyszczenie zarówno nadwozi, jak i podwozi pociągów, a także usunie graffiti. Na dachu hali napraw zostaną zamontowane panele słoneczne, które zapewnią energię odnawialną.


Po zakończeniu prac zaplecze w Przemyślu będzie spełniać najwyższe standardy, co bezpośrednio przełoży się na poprawę jakości podróży. Zmodernizowany układ torowy zwiększy efektywność obsługi i przygotowania pociągów do trasy, co w efekcie przyczyni się do zwiększenia komfortu i bezpieczeństwa pasażerów.


Inwestycje w całej Polsce


Projekt w Przemyślu jest częścią większego planu inwestycyjnego PKP Intercity. W marcu podpisano umowę na budowę nowej lokomotywowni na warszawskim Grochowie, a 24 lipca na przebudowę hal w Krakowie Prokocimiu, o wartości blisko 57,5 milionów złotych. W planach są także modernizacje bocznic w Lublinie, Białymstoku, Łodzi, Warszawie i Gdyni. Do 2030 roku spółka chce wydać na unowocześnienie swoich zapleczy technicznych łącznie 3,4 miliarda złotych.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page