top of page

PKP Intercity: Nowe wagony od FPS Cegielski będą lepsze. Dzięki pasażerom

Fot. PKP IC
Fot. PKP IC

Prototyp nowego wagonu z Cegielskiego zaprezentowany na targach TRAKO spotkał się z dużym zainteresowaniem i jednocześnie przyczynił się do modyfikacji. Przewoźnik i producent zebrali cenne opinie, które posłużą do ulepszenia wnętrz pojazdów. Pierwsze wagony mają wyjechać na tory w trzecim kwartale 2026 roku.


Publiczna prezentacja prototypu nowego wagonu, stworzonego przez H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych w porozumieniu z PKP Intercity, była kluczowym momentem w procesie projektowania. Umożliwiła zebranie opinii, które w znacznym stopniu wpłyną na ostateczny wygląd i funkcjonalność wnętrz, mając na celu lepsze dopasowanie ich do oczekiwań podróżnych. Podczas targów kolejowych TRAKO 2025 producent przeprowadził szczegółową ankietę, zbierając kilkaset odpowiedzi i komentarzy, które teraz posłużą do dalszych prac nad zapewnieniem najwyższego komfortu podróży. Warto zaznaczyć, że prezentowany wagon jest jednym z 300 zamówionych pojazdów. O niezadowoleniu przewoźnika z nowego wagonu przedstawionego na targach TRAKO pisaliśmy już wcześniej.


Wizualizacja wnętrza wagonu od H. Cegielski
PKP Intercity: Nowe wagony od FPS Cegielski będą lepsze. Dzięki pasażerom / fot. PKP IC

Weryfikacja rozwiązań w nowych wagonach PKP Intercity


Pokaz podczas targów umożliwił pasażerom ocenę konkretnych rozwiązań w przestrzeni pasażerskiej wagonu przedziałowego drugiej klasy. Całe zamówienie obejmuje aż siedem rodzajów wagonów, w tym wersje z przedziałami i bezprzedziałowe, pierwszej i drugiej klasy, a także specjalistyczne wagony restauracyjne, dzienno-nocne oraz rowerowe. Przygotowana przez producenta i zamawiającego ankieta koncentrowała się na ocenie przedziałów, doboru kolorystyki, materiałów wykończeniowych, oświetlenia oraz innych detali, które mają wpływ na jakość podróży.


Zebrano około 400 ankiet, a PKP Intercity wspólnie z H. Cegielski – FPS przeanalizowali już wszystkie odpowiedzi, koncentrując się na obszarach, które wymagają korekty i modyfikacji.


Wizualizacja wnętrza wagonu od H. Cegielski
PKP Intercity: Nowe wagony od FPS Cegielski będą lepsze. Dzięki pasażerom / fot. PKP IC

Fotele i zwiększenie dostępu do światła dziennego pod lupą


Jednym z elementów, który wzbudził najwięcej komentarzy i uwag, były fotele. Pasażerowie koncentrowali się zwłaszcza na komforcie ich użytkowania, a także na pokryciu i wykończeniu. Przewoźnik bierze pod uwagę zastosowanie nowych tkanin, zaproponowanych przez producenta. Analizie zostanie poddany również sam model fotela oraz jego wypełnienie, aby docelowe rozwiązanie jak najlepiej odpowiadało uwagom pasażerów i zamawiającego.


Duże zainteresowanie pasażerów wzbudziła również kwestia przeszklenia ścian pomiędzy przedziałami a korytarzem. W odpowiedzi na te sugestie przewoźnik i producent pracują nad możliwością zwiększenia powierzchni przeszklonych od strony korytarza. Ma to w znaczący sposób wpłynąć na poprawę dostępu do światła dziennego i widoczność poza przedziałem.


Modyfikacjom mogą ulec również inne detale wpływające na komfort – na przykład rozważane jest zastosowanie blatów pod oknem wraz z modyfikacją zaproponowanych śmietniczek. Ponownie przeanalizowana zostanie kolorystyka ścian i proporcje użytych barw. PKP Intercity i H. Cegielski – FPS opracują szczegółowy zakres i harmonogram wdrożenia niezbędnych zmian.


Wizualizacja wnętrza wagonu od H. Cegielski
PKP Intercity: Nowe wagony od FPS Cegielski będą lepsze. Dzięki pasażerom / fot. PKP IC

Co pozytywnie ocenili pasażerowie nowych wagonów PKP Intercity?


Nie wszystkie elementy prototypu wymagały korekty. Wiele rozwiązań zostało ocenionych pozytywnie. Dobre noty zebrał między innymi system regulacji oświetlenia. Pasażerom spodobała się także kolorystyka korytarzy, nowe wykończenia sufitów oraz system indywidualnego oświetlenia. W przedziałach, zgodnie z zapowiedziami, każdy pasażer będzie miał do dyspozycji trzy rodzaje gniazdek: klasyczne oraz porty USB typu A i C.


Różnorodność i standard we wszystkich typach wagonów


Prezentowany wagon to tylko jeden z kilku typów, które powstaną w ramach tego dużego zamówienia. Docelowo, pociągi będą zestawiane wyłącznie z nowych wagonów, a każdy z nich będzie odpowiadał na inne potrzeby podróżnych.


W wagonach drugiej klasy przewidziano specjalną przestrzeń dla rodziców podróżujących z dziećmi, łącząc część pasażerską z bezpieczną strefą zabaw. Znajdzie się tam również dedykowana przestrzeń dla osób z niepełnosprawnościami. Wagony pierwszej klasy zyskają spójny, wyższy standard. Obejmie on zarówno wersje przedziałowe, jak i bezprzedziałowe. W ich wyposażeniu znajdą się ładowarki indukcyjne oraz drewniane elementy wystroju. W pierwszej klasie pasażerowie będą mieli także więcej miejsca na nogi i fotele zapewniające wyższy komfort podróżowania.


W wagonach restauracyjnych pojawi się kameralne i klimatyczne wnętrze. Zróżnicowane wnętrza pojazdów sprawią, że podróżni będą mieli szeroki wybór spośród wagonów z przedziałami, bez przedziałów, z fotelami w układzie lotniczym oraz ze stolikami.


Wizualizacja wnętrza wagonu od H. Cegielski
PKP Intercity: Nowe wagony od FPS Cegielski będą lepsze. Dzięki pasażerom / fot. PKP IC

Nowoczesność na torach z prędkością 200 km/h


Zgodnie z umową, pierwsze wagony z pasażerami mają wyjechać na tory do końca 2026 roku. Do tego czasu producent i zamawiający będą intensywnie pracować nad wszystkimi detalami. Wagony będą przystosowane do jazdy z prędkością 200 km/h i będą mogły kursować zarówno w kraju, jak i za granicą.


W planach są połączenia międzynarodowe, między innymi do Czech, Niemiec, Austrii, Słowacji, Węgier i Litwy. Po uzyskaniu niezbędnych homologacji nowe wagony będą mogły obsługiwać kluczowe trasy, takie jak: Warszawa – Poznań – Berlin, Warszawa – Poznań – Szczecin czy Gdynia – Poznań – Wrocław – Praga.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page