PKP Intercity odbiera kolejne 6 zmodernizowanych wagonów. Od FPS
- Marek Zioła

- 21 paź
- 2 minut(y) czytania

PKP Intercity poinformowało, że do eksploatacji włączane będą kolejne polskie wagony, które przeszły gruntowną modernizację. Pierwsze sześć pojazdów wyjedzie na tory w najbliższych dniach, a całe zamówienie ma trafić do przewoźnika do końca bieżącego roku. Dostawy te, warte 270 milionów złotych, znacząco wpłyną na podniesienie komfortu podróży.
Pierwsza partia z modernizowanych pojazdów zacznie wjeżdżać na tory w najbliższych dniach. Całe zamówienie obejmuje łącznie 40 pojazdów, a za ich odnowę odpowiadają dwie polskie fabryki: H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych (FPS) oraz PESA Mińsk Mazowiecki. Kontrakt dotyczy odnowionych wagonów ekspresowych trzech typów: 26 pojazdów drugiej klasy typu Z1B, 6 wagonów drugiej klasy dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i opiekunów z dziećmi typu Z1B PRM, a także 8 wagonów pierwszej klasy typu Z1A.

Wagony Z1B i Z1B PRM gotowe wcześniej
Za realizację dostawy pierwszych 32 wagonów (Z1B i Z1B PRM) odpowiada H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych. Wykonawca przekazał już PKP Intercity niezbędną dokumentację, a pierwsze 6 pojazdów typu Z1B zostanie włączonych do ruchu już niebawem, z kolejnymi dostawami w następnych tygodniach. Wagony te dotarły do przewoźnika przed terminem. Zgodnie z pierwotnym harmonogramem, miały zostać odebrane dopiero na początku stycznia 2026 roku, jednak wszystkie 32 pojazdy zostaną włączone do służby do końca tego roku. FPS jest również odpowiedzialny za wykonanie napraw okresowych po 18 miesiącach eksploatacji. Wagony te są przystosowane do jazdy z prędkością do 200 km/h.
Podróż nowymi polskimi wagonami – co się zmieni?
Nowe składy zostały poddane gruntownej modernizacji, aby sprostać oczekiwaniom współczesnych podróżnych. W przedziałach pasażerowie znajdą odnowione fotele, które zachowały swoją wcześniejszą ergonomię i wygodę. Wagony wyposażono także w gniazdka do ładowania urządzeń, zarówno te tradycyjne 230V, jak i porty USB, a także indywidualne oświetlenie. Standardem jest już klimatyzacja oraz dostęp do Wi-Fi.
Wprowadzono także automatyczne drzwi i poprawiono wygłuszenie akustyczne, co przełoży się na cichszą i przyjemniejszą podróż.
Z chwilą odbioru polskie wagony typu Z1B oraz Z1B PRM będą wykorzystywane do wzmacniania składów o dużej frekwencji. Nowe wagony Z1B zostaną docelowo skierowane do obsługi połączeń na kilku trasach krajowych, w tym:
Warszawa – Łódź
Łódź – Gdynia – Kołobrzeg
Warszawa – Zakopane
Warto dodać, że 26 wagonów typu Z1B zostało sfinansowanych w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) i na razie będą wykorzystywane wyłącznie w połączeniach krajowych.
Wagony pierwszej klasy obsłużą połączenia międzynarodowe
Drugą częścią zamówienia jest 8 wagonów pierwszej klasy typu Z1A, za których modernizację odpowiada PESA Mińsk Mazowiecki. Realizacja tego etapu zamówienia przebiega terminowo, a wszystkie pojazdy zostały już przekazane do naprawy. Aktualnie trwają uzgodnienia techniczne. Przewidywany termin odbioru pierwszych wagonów to trzeci kwartał 2026 roku. W przeciwieństwie do składów drugiej klasy, te wagony pierwszej klasy są planowane do obsługi połączeń międzynarodowych. Będą one kursować między innymi w pociągach do Berlina i Wiednia.

PKP Intercity kupuje tabor tylko u polskich producentów
PKP Intercity ma obecnie podpisane kontrakty na projekty taborowe o łącznej wartości ponad 16,5 miliarda złotych, które realizowane są wyłącznie z polskimi producentami oraz zakładami napraw. Kontrakty na dostawę nawet 644 wagonów są realizowane przez FPS, PESA Mińsk Mazowiecki oraz PKP Intercity Remtrak, co wspiera polską branżę kolejową.















Komentarze