PKP Intercity ogłasza przetarg na najem 4 lokomotyw elektrycznych. Analiza SWZ
- Marek Zioła

- 22 kwi
- 3 minut(y) czytania

Spółka PKP Intercity ogłosiła otwarty przetarg publiczny, którego przedmiotem jest wynajem czterech nowoczesnych lokomotyw elektrycznych. Warunkiem koniecznym jest świadczenie usług ich bieżącego utrzymania przez oferenta. Postępowanie prowadzone jest w oparciu o przepisy Ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych, a wszelkie szczegóły dotyczące zamówienia znajdują się w Specyfikacji Warunków Zamówienia (SWZ) wraz z załącznikami.
Przedmiotem ogłoszonego postępowania jest pozyskanie w drodze najmu czterech elektrycznych lokomotyw, które będą mogły osiągać prędkość eksploatacyjną nie mniejszą niż 200 km/h. Dodatkowo, w ramach umowy, wybrany wykonawca będzie zobowiązany do świadczenia kompleksowych usług utrzymania technicznego tych pojazdów. Lokomotywy te muszą być w pełni przystosowane do prowadzenia pasażerskich składów pociągów na terenie Polski, Niemiec, Czech oraz Austrii, co musi zostać potwierdzone odpowiednimi dokumentami dopuszczającymi je do eksploatacji, będącymi w posiadaniu oferenta.
Szczegóły umowy i eksploatacji
Zgodnie z warunkami przetargu, umowa obejmuje eksploatację wynajętych lokomotyw przy założeniu miesięcznego przebiegu każdej z nich na poziomie 25 000 km. Wykonawca będzie w pełni odpowiedzialny za wszelkie czynności związane z utrzymaniem technicznym, w tym za realizację planowych przeglądów i napraw, a także za wystawianie niezbędnej dokumentacji potwierdzającej wykonanie tych czynności oraz dopuszczającej i przywracającej lokomotywy do eksploatacji.
Zamawiający przewiduje możliwość zamiany poszczególnych lokomotyw w trakcie trwania umowy przez wykonawcę. Warunkiem takiej zamiany jest dostarczenie lokomotyw o nie gorszych lub identycznych parametrach technicznych, spełniających wszystkie pierwotne wymagania. Każda propozycja zamiany będzie podlegać akceptacji ze strony PKP Intercity.
Szkolenia i czas trwania umowy
W ramach zawartej umowy, na wyraźny wniosek PKP Intercity, wykonawca będzie zobowiązany do przeprowadzenia szkoleń dla pracowników zamawiającego z zakresu obsługi technicznej danego typu lokomotyw. Szkolenie to powinno zostać zrealizowane w ciągu dwóch dni od daty przekazania wniosku przez zamawiającego. Warto zaznaczyć, że w przypadku skorzystania z tej opcji, okres najmu lokomotyw oraz naliczanie czynszu rozpoczną się dopiero po zakończeniu wspomnianego szkolenia.
Umowa najmu będzie obowiązywać przez okres sześciu miesięcy od dnia przekazania lokomotyw do eksploatacji, lub do momentu wyczerpania maksymalnej wartości wynagrodzenia określonej w umowie, w zależności od tego, które z tych zdarzeń nastąpi wcześniej.
Podwykonawcy i warunki udziału
Wykonawca ma prawo powierzyć część realizacji zamówienia podwykonawcom, jednak ponosi pełną
odpowiedzialność za ich działania i ewentualne zaniedbania, tak jak za własne. PKP Intercity wymaga, aby w Jednolitym Europejskim Dokumencie Zamówienia (JEDZ) wykonawca wskazał, czy zamierza korzystać z podwykonawców oraz podał nazwy firm tych podwykonawców, o ile są już znane.
Istotnym warunkiem jest, że podwykonawcą lub dostawcą nie może być podmiot, wobec którego zachodzą podstawy wykluczenia wymienione w SWZ, a którego udział w realizacji zamówienia przekracza 10% jego wartości. Zamawiający zastrzega sobie prawo do weryfikacji, czy wobec wskazanego podwykonawcy nie istnieją wspomniane podstawy wykluczenia, w sytuacji gdy jego udział przekracza próg 10% wartości zamówienia.
Do udziału w przetargu mogą przystąpić wykonawcy, którzy spełniają określone przez PKP Intercity warunki udziału w postępowaniu oraz nie podlegają wykluczeniu. Jednym z kluczowych warunków jest wykazanie dysponowania co najmniej czterema elektrycznymi lokomotywami o prędkości eksploatacyjnej nie mniejszej niż 200 km/h. Wykonawcy wspólnie ubiegający się o zamówienie mają możliwość łącznego spełnienia warunków dotyczących zdolności technicznej lub zawodowej. Wykonawca może również polegać na zasobach udostępnianych przez inne podmioty, jednak w takiej sytuacji musi złożyć wraz z ofertą zobowiązanie tego podmiotu do oddania mu do dyspozycji niezbędnych zasobów.
Z postępowania zostaną wykluczeni wykonawcy, w stosunku do których zachodzą przesłanki wymienione w art. 108 ust. 1 Ustawy Pzp, w tym między innymi za przestępstwa przeciwko obrotowi gospodarczemu, prawom własności intelektualnej, środowisku, a także za naruszenie obowiązków dotyczących płatności podatków, opłat lub składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.
Kryteria oceny ofert i terminy
Przy wyborze najkorzystniejszej oferty PKP Intercity będzie kierować się dwoma głównymi kryteriami. Pierwszym z nich jest stała miesięczna opłata ryczałtowa, której waga w ocenie wynosi aż 95,000 punktów. Drugim kryterium jest stawka za jeden kilometr przebiegu w ramach opłaty zmiennej, z wagą 5,000 punktów.
Termin składania ofert oraz załączników upływa 7 maja 2025 roku o godzinie 12:00. Otwarcie ofert zaplanowano na ten sam dzień, 7 maja 2025 roku, o godzinie 12:30.
Komunikacja i dokumentacja
Całość postępowania prowadzona jest w języku polskim w formie elektronicznej za pośrednictwem Platformy Zakupowej dostępnej pod adresem: https://pkpintercity.eb2b.com.pl. Wszelkie oferty, Jednolite Europejskie Dokumenty Zamówienia (JEDZ) oraz inne wymagane dokumenty muszą zostać sporządzone w formie elektronicznej, w określonych formatach danych. Wykonawcy mają możliwość zwracania się do zamawiającego o wyjaśnienia dotyczące Specyfikacji Warunków Zamówienia (SWZ), a PKP Intercity zobowiązuje się do udzielenia odpowiedzi w wyznaczonym terminie.
Źródło zdjęcia: Wikipedia I Bardrock















Komentarze