PKP Intercity podpisały umowę na piętrowe EZT z Alstom. Na jakich trasach się pojawią?
- Marek Zioła

- 12 lis
- 3 minut(y) czytania

Sformalizowanie wielkiego kontraktu stało się faktem. PKP Intercity podpisało z Alstom Polska umowę na dostawę 42 szybkich, piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) Coradia Max z możliwością domówienia kolejnych 30. Podpisanie dokumentów odbyło się w fabryce w Chorzowie, a pierwsze składy trafią na popularne krajowe trasy.
PKP Intercity oraz Alstom sfinalizowali umowę obejmującą dostawę 42 dwupoziomowych EZT Coradia Max oraz 30 lat ich pełnego utrzymania. Całkowita wartość kontraktu za dostawę taboru i serwis osiąga 6,9 miliarda złotych, co przekłada się na około 1,6 miliarda euro. Dodatkowo umowa zawiera opcję na zakup kolejnych 30 składów. Przewoźnik oczekuje, że pierwsi pasażerowie wsiądą do nowych pociągów za około trzy i pół roku. Według zapowiedzi Janusza Malinowskiego, prezesa PKP Intercity, nowe pociągi będą szybkie, pojemne, a jednocześnie dostępne w kategorii ekonomicznej InterCity.
"Pociągi dwupoziomowe InterCity będą nową jakością na polskich torach – szybkie, przestronne, nowoczesne i komfortowe, a jednocześnie dostępne w kategorii ekonomicznej. Podróżować nimi będą mogli pasażerowie z takich miast jak Warszawa, Gdańsk, Łódź, Olsztyn, Wrocław, Kraków, Białystok i Terespol. Chcemy, aby pierwsi pasażerowie mogli wsiąść do nowych pociągów za około trzy i pół roku" – podkreślił Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.
Zgodnie z harmonogramem, wszystkie zakontraktowane składy mają zostać przekazane PKP Intercity do początku 2032 roku.

Coradia Max pojedzie 200 km/h i jest budowana w Polsce
Nowe EZT Coradia Max będą mogły osiągać prędkość do 200 km/h. Producent zapewnia, że pociągi będą projektowane z istotnym wkładem polskiego zespołu inżynierskiego Alstom. Montaż ostateczny składów odbędzie się w Polsce, wykorzystując potencjał fabryk w Chorzowie i Nadarzynie. Andrew DeLeone, Prezes Alstom Europe, podkreślił rolę polskiego przemysłu w tym przedsięwzięciu.
"Polska stoi w sercu globalnej strategii innowacyjnej Alstom. Nasze zespoły tutaj kontynuują dostarczanie światowej klasy technologii i kunsztu, które służą pasażerom w całej Europie i poza nią. Dzięki Coradii Max ponownie podnosimy poprzeczkę dla zrównoważonej mobilności, zaprojektowanej i zbudowanej w Polsce, dla polskich pasażerów"
Produkcja tych pociągów piętrowych będzie miała miejsce w zakładzie Alstom w Chorzowie, który jest jednym z największych i najbardziej zaawansowanych technologicznie ośrodków produkcyjnych firmy na świecie.
Chorzów jest globalnym centrum kompetencji w zakresie produkcji i inżynierii pociągów, specjalizującym się między innymi w spawaniu aluminium dla projektów realizowanych na całym świecie – od Niemiec i Włoch po Zjednoczone Emiraty Arabskie. Z kolei wózki, które są kluczowym elementem wpływającym na bezpieczeństwo i osiągi, zostaną wytworzone w zakładzie Alstom w Nadarzynie, uruchomionym w 2022 roku.
Trzydziestoletni serwis dla pociągów piętrowych
Podpisana umowa jest wyjątkowa nie tylko ze względu na skalę zakupu, ale także ze względu na 30-letni okres pełnego utrzymania taboru. W ramach kontraktu Alstom będzie odpowiadał za wszystkie czynności serwisowe: prewencyjne, korekcyjne i rewizyjne (naprawy główne). Obsługa serwisowa obejmie również usługi czyszczenia pociągów.
W celu zapewnienia maksymalnej dostępności i niezawodności floty, Alstom wykorzysta swoje cyfrowe narzędzia, takie jak Centrum Wsparcia Floty (Fleet Support Centre) oraz platformę HealthHub. Te zaawansowane systemy cyfrowe umożliwiają wczesne wykrywanie potencjalnych problemów i stosowanie konserwacji predykcyjnej, opartej na rzeczywistym stanie technicznym pojazdu. Dzięki temu możliwe jest maksymalne wykorzystanie pociągów piętrowych w ruchu pasażerskim przez cały cykl życia.

Układ wnętrza i trasy nowych EZT
Sześcioczłonowy skład Coradia Max będzie składał się z czterech piętrowych wagonów skrajnych oraz dwóch jednopoziomowych wagonów środkowych. Taki układ ma zagwarantować ponad 550 miejsc siedzących. Składy będą mogły jeździć w trakcji podwójnej, co pozwoli na jeszcze efektywniejsze wykorzystanie ich pojemności w szczytowych okresach.
Nowe pociągi piętrowe będą w pełni wyposażone z myślą o komforcie podróżnych. Wnętrze zaoferuje klimatyzację, bezpłatne Wi-Fi, gniazdka elektryczne i lampki do czytania. Znajdą się tam również przestronne półki na bagaż, miejsca na rowery i wózki. W składach będą dostępne strefy ciszy, przedziały dla rodzin z dziećmi oraz strefa gastronomiczna z maszynami vendingowymi.
Pociągi zostały zaprojektowane z myślą o pełnej dostępności. Pasażerowie z niepełnosprawnościami będą mieli zapewniony dostęp bez stopni z peronów o wysokości 760 mm, a w przypadku innych wysokości peronów, bezproblemowy wjazd umożliwią automatyczne windy.
Nowe pociągi będą dwunapięciowe (3 kV/25 kV), co umożliwi ich eksploatację nie tylko na polskich liniach, ale także na trasach międzynarodowych do Czech. PKP Intercity planuje skierować te składy na popularne krajowe trasy ekonomiczne InterCity, łączące między innymi Warszawę z Gdańskiem, Łodzią, Olsztynem, Wrocławiem, Krakowem, Białymstokiem i Terespolem.















Komentarze