top of page

PKP Intercity podpisały umowę na wynajem 18 lokomotyw elektrycznych. Z CARGOUNIT

Siemens Vectron spółki CARGOUNIT
Fot. CARGOUNIT

PKP Intercity 11 listopada poinformowały o podpisaniu umowy z CARGOUNIT na wynajem lokomotyw eletrycznych. Nowe pojazdy wzmocnią przewoźnika na trasach krajowych i międzynarodowych, oferując zwiększone prędkości na najważniejszych połączeniach.


PKP Intercity ogłosiły wyniki przetargu na wynajem osiemnastu lokomotyw elektrycznych wraz z ich pełnym utrzymaniem. Zwycięzcą we wszystkich trzech częściach zamówienia została spółka CARGOUNIT. Umowy, które podpisano 8 października po rozstrzygnięciu przetargu z 11 września 2025 roku, mają obowiązywać przez 36 miesięcy, z opcją przedłużenia najmu o dodatkowy rok.


Nowoczesne lokomotywy elektryczne do obsługi połączeń międzynarodowych


Całe zamówienie podzielono na trzy części (LOTA), z których najbardziej interesująca jest pierwsza. Dotyczy ona najmu ośmiu lokomotyw elektrycznych, które będą mogły jeździć z prędkością co najmniej 200 km/h. To oznacza, że są to maszyny z najwyższej półki taboru konwencjonalnego. Lokomotywy z tej partii mają obsługiwać połączenia nie tylko w Polsce, ale także w Niemczech, Austrii, Czechach i na Węgrzech. Ich wprowadzenie do ruchu pozwoli PKP Intercity na elastyczne planowanie obsługi międzynarodowych pociągów, zwłaszcza tam, gdzie wymagana jest duża szybkość na zmodernizowanych odcinkach.


Wartość kontraktu na najem ośmiu lokomotyw z możliwością jazdy 200 km/h to 22 464 000,00 euro, co podkreśla skalę tej inwestycji w tabor.

Mniejsze prędkości, ale szerszy zakres dla pozostałych lokomotyw elektrycznych


Pozostałe dwie części przetargu obejmują najem dziesięciu lokomotyw o prędkości eksploatacyjnej nie mniejszej niż 160 km/h. Część druga to cztery lokomotywy, a część trzecia sześć maszyn. Wszystkie te pojazdy będą wykorzystywane na trasach w Polsce i Czechach. Oznacza to, że przewoźnik wzmacnia swoje możliwości również w zakresie szybkich połączeń z południowym sąsiadem, gdzie prędkości 160 km/h są standardem dla pociągów dalekobieżnych. Wartości tych części wyniosły odpowiednio 11 040 000,00 euro (część 2) oraz 16 560 000,00 euro (część 3).


Warunki eksploatacji i opcje dodatkowe w najmie


Umowa najmu lokomotyw, oprócz samego taboru, obejmuje również pełne usługi utrzymania. Przewoźnik założył limit 25 000 kilometrów przebiegu na każdą lokomotywę w ciągu miesiąca. Co ciekawe, istnieje opcja zwiększenia tego przebiegu o dodatkowe 5 000 km miesięcznie. Skorzystanie z tej dodatkowej opcji, podobnie jak z możliwości przedłużenia umowy na okres do 12 miesięcy, jest automatyczne w przypadku przekroczenia podstawowego limitu i nie wymaga specjalnej zgody wykonawcy. CARGOUNIT, jako zwycięzca, złożył oferty, w których zadeklarował podwykonawstwo na poziomie 26%, co może sugerować współpracę z innymi podmiotami w zakresie utrzymania.


PKP Intercity wzmacniają tabor przed sezonem


Podpisanie umów na najem lokomotyw elektrycznych to strategiczny krok PKP Intercity. Wprowadzenie do ruchu lokomotyw o prędkości 200 km/h oraz tych o prędkości 160 km/h na ważnych trasach międzynarodowych i krajowych pozwala na zwiększenie dostępności taboru i poprawę punktualności. Jest to szczególnie istotne w kontekście zbliżającego się sezonu podróży, a także kontynuacji ambitnego programu modernizacyjnego przewoźnika. Okres najmu wynoszący 3 lata daje czas na realizację długoterminowych planów taborowych i zabezpiecza bieżące potrzeby operacyjne.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.pl

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page