PKP PLK i CPK zmieniają wrocławski węzeł kolejowy. Będą pociągi jadące 300 km/h
- Marek Zioła

- 17 lis
- 3 minut(y) czytania

Polskie Linie Kolejowe i Centralny Port Komunikacyjny (CPK) podpisały porozumienie, które jest zapowiedzią gruntownej przebudowy wrocławskiego węzła kolejowego. Zgodnie z planami, inwestycje mają zmienić sposób podróżowania po Dolnym Śląsku już w perspektywie najbliższych lat. Dzięki synergii projektów PLK i CPK, Wrocław Główny ma stać się węzłem nowej generacji, który ma być bardziej elastyczny i bezkolizyjny.
Współpraca PLK i CPK ma przede wszystkim wprowadzić Kolej Dużych Prędkości (KDP) na stację Wrocław Główny. Ma to nastąpić do 2035 roku. Jak poinformowały spółki, pociągi KDP wjadą do miasta od strony Jelcza-Laskowic i Brochowa, a ich trasa będzie projektowana tak, by były jak najlepiej powiązane z istniejącą infrastrukturą kolejową. Składy mają zatrzymywać się przy najdłuższych peronach stacji, by zapewnić sprawną obsługę pasażerów oraz wygodne przesiadki.

KDP na stację Wrocław Główny do 2035 roku
Projektowanie kolei dużych prędkości przez CPK w ścisłym powiązaniu z infrastrukturą PLK jest ważne nie tylko dla połączeń dalekobieżnych, ale i dla rozwoju transportu aglomeracyjnego, regionalnego, a także towarowego. Jak podkreślał wiceminister infrastruktury, Piotr Malepszak, budowa nowoczesnych węzłów kolejowych jest fundamentem sukcesu programu kolei dużych prędkości.
Budowa nowoczesnych węzłów kolejowych, takich jak Wrocław, to fundament sukcesu programu kolei dużych prędkości. Chcemy, by pasażerowie mogli wygodnie przesiadać się na szybkie pociągi, a równocześnie by kolej aglomeracyjna i regionalna mogła się rozwijać. To przykład inwestycji, która jednocześnie zmienia codzienne podróże mieszkańców i pozycję Dolnego Śląska na kolejowej mapie Europy
Z kolei członek zarządu CPK do spraw kolei, Piotr Rachwalski, wskazał, że wrocławski węzeł kolejowy to istotny element budowanej linii "Y" Warszawa – CPK – Łódź – Wrocław / Poznań. Granica między inwestycjami CPK i PLK została wyznaczona na stacji Siechnice. Celem jest osiągnięcie czasu przejazdu między Wrocławiem i Warszawą poniżej 100 minut, a cała linia ma być gotowa do końca 2035 roku.
Wiadukt nad ulicą Buforową i przystanek Wrocław Maślice
Spółki planują także podpisanie porozumienia z Miastem Wrocław. Ma ono doprowadzić do wyniesienia odcinka linii Wrocław - Sobótka - Świdnica na wiadukt nad ulicą Buforową. To pozwoli na budowę bezkolizyjnego skrzyżowania, co z kolei umożliwi Miastu realizację linii tramwajowej na osiedle Jagodno bez przecinania się z torami kolejowymi. Poprawi to bezpieczeństwo, usprawni komunikację miejską i połączenia regionalne do Świdnicy.
Współpraca z Miastem zakłada też budowę przystanku Wrocław Maślice, co znacznie ułatwi dostęp do kolei mieszkańcom dużego osiedla. Lokalizacja przystanku w pobliżu planowanej pętli tramwajowej ma ułatwić poruszanie się po mieście i jego obrzeżach.

Węzeł Wrocławski ma być wydajniejszy
Modernizacja ma również zwiększyć przepustowość na trasach, co jest koniecznością, ponieważ wrocławski węzeł kolejowy już dziś funkcjonuje na granicy swoich możliwości. Jak wskazał Prezes PLK, Piotr Wyborski, w 2024 roku stacja Wrocław Główny obsłużyła blisko 29 milionów pasażerów.
W bliskiej perspektywie, jeszcze na przełomie bieżącego roku, ogłoszony zostanie przetarg na przebudowę odcinka linii kolejowej nr 143 Psie Pole – Sołtysowice. Projekt, realizowany w ramach programu FENiKS, zwiększy przepustowość w kierunku Oleśnicy i Trzebnicy. To umożliwi wprowadzenie większej liczby połączeń aglomeracyjnych.
Planowana jest także przebudowa towarowej obwodnicy Wrocławia. Chodzi o lepsze skomunikowanie południowej części Wrocławia. Oprócz swojej podstawowej funkcji dla transportu towarowego, obwodnica ma zostać przekształcona w obwodnicę aglomeracyjną z nowymi przystankami.
Wrocław Świebodzki znowu będzie działał
W ramach modernizacji, do 2029 roku, planowane jest przywrócenie do życia stacji Wrocław Świebodzki, zgodnie z założeniami programu Kolej+. Pociągi mają wyruszyć z odbudowanej stacji w kierunku Środy Śląskiej, Wołowa i Kątów Wrocławskich. Docelowo, po przebudowie układów torowych na węźle Grabiszyn, Świebodzki zyska możliwość obsługi również połączeń w kierunku Trzebnicy, Rawicza i Oleśnicy, stając się stacją dla połączeń międzyregionalnych.
Wrocławski węzeł kolejowy już dziś funkcjonuje na granicy swojej przepustowości. W 2024 roku stacja Wrocław Główny obsłużyła rekordową liczbę pasażerów - blisko 29 milionów. Wraz z szybkim rozwojem przewozów regionalnych i aglomeracyjnych przebudowa węzła staje się koniecznością. To inwestycja, która pozwoli odciążyć Wrocław Główny i da pasażerom nowe możliwości podróżowania – zarówno w codziennych dojazdach, jak i w dalszych relacjach. To projekt, który zmienia kolej we Wrocławiu w realny sposób i odpowiada na potrzeby mieszkańców – powiedział Piotr Wyborski, Prezes Polskich Linii Kolejowych S.A.
Przedsięwzięcia mają poprawić warunki dla przewozów towarowych. Poprzez budowę linii nr 86 przez CPK w kierunku Bierutowa, która będzie dedykowana również dla ruchu towarowego, ma zostać wyznaczony dedykowany ciąg do stacji Wrocław Brochów i dalej na obwodnicę towarową. Ma to odseparować ruch towarowy od pasażerskiego w centrum miasta.
Najważniejsze elementy, które mają zminimalizować koszty i osiągnąć największą funkcjonalność to dobudowanie czwartego toru na estakadzie nad ulicą Grabiszyńską, przebudowa węzła Grabiszyn, uruchomienie stacji Wrocław Świebodzki oraz wprowadzenie pociągów pasażerskich na towarową obwodnicę. Prace mają odbywać się przy zachowaniu ciągłości ruchu kolejowego.
















Komentarze