PKP PLK kontynuują zaawansowane prace przy tunelach pod Pisarzową
- Marek Zioła
- 29 maj
- 2 minut(y) czytania

Budowa tuneli kolejowego i ewakuacyjnego pod Pisarzową postępuje zgodnie z planem, skracając przyszłe podróże koleją. Tarcza TBM "Kinga" drąży już od niemal dwóch miesięcy, a niedługo dołączy do niej większa "Jadwiga", co znacząco przyspieszy cały proces budowy. Inwestycja ta stanowi kluczowy element projektu "Podłęże-Piekiełko", mającego na celu poprawę komunikacji kolejowej w południowej Polsce.
Od końca marca tarcza TBM o nazwie "Kinga" nieprzerwanie drąży tunel ewakuacyjny pod Pisarzową. Ta ważąca ponad 600 ton maszyna zbudowała już niemal 300 metrów podziemnej konstrukcji. Prace są prowadzone bez przerw, a ich postęp jest ściśle monitorowany przez zespół inżynierów i specjalistów. System detektorów zapewnia właściwe i bezpieczne działanie maszyny, która docelowo ma pokonywać ponad 10 metrów górotworu na dobę, jednocześnie montując ściany tunelu i usuwając urobek. Dzięki temu niemal 4-kilometrowy tunel ma zostać wydrążony w około 10 miesięcy.
Postępy i wsparcie inwestycji
Postępy prac na placu budowy są z zadowoleniem przyjmowane przez władze. Minister infrastruktury, Dariusz
Klimczak, podkreślił trudność zadania realizowanego przez specjalistów i wyraził zadowolenie z dotrzymywania harmonogramu. Nowe połączenia kolejowe mają przyczynić się do aktywizacji gospodarczej i społecznej regionu, obejmującego Limanową, Nowy Sącz i okoliczne miejscowości.
Doświadczenie i przyszłe wyzwania
Wkrótce do "Kingi" dołączy jej większa odpowiedniczka, tarcza TBM "Jadwiga", która jest obecnie montowana i przygotowywana do rozpoczęcia drążenia tunelu głównego, przeznaczonego dla pociągów. Wykonawcy wykorzystają doświadczenia zdobyte podczas pierwszych tygodni pracy z mniejszą maszyną, aby optymalizować procesy przy większym obiekcie. Cały projekt Polskich Linii Kolejowych na południu Polski przewiduje budowę 20 tuneli, z czego 16, o łącznej długości prawie 21 km, będzie służyć pociągom. Pozostałe 4 tunele, o długości około 10 km, będą miały charakter ewakuacyjny. Piotr Grawicz, zastępca dyrektora Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., zaznaczył, że budowa nowej linii kolejowej w tak skomplikowanym środowisku jest wyzwaniem, a zdobyte doświadczenia są bezcenną lekcją, przygotowującą do realizacji kolejnych, podobnych lub większych inwestycji.
Kompleksowy projekt "Podłęże-Piekiełko"
Modernizacja linii kolejowej Limanowa–bocznica Klęczany stanowi jeden z czterech odcinków projektu "Podłęże-Piekiełko", na których prace budowlane już trwają. Oprócz wspomnianego odcinka, prace są prowadzone na stacji Limanowa oraz na odcinkach bocznica Klęczany–Nowy Sącz i Chabówka–Rabka Zaryte. Równocześnie trwają postępowania przetargowe na kolejne cztery fragmenty tej linii: Rabka Zaryte–Mszana Dolna–Fornale (Kasina Wielka), Szczyrzyc–Tymbark, Tymbark–Limanowa i Podłęże–Gdów. Projekt "Podłęże-Piekiełko" zakłada modernizację i elektryfikację 75 km istniejącej trasy Chabówka–Nowy Sącz oraz budowę 58 km nowej linii, która docelowo połączy Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Realizacja tego przedsięwzięcia ma na celu stworzenie nowego połączenia, które znacząco skróci czas podróży pociągiem z Krakowa do Nowego Sącza do około 60 minut, a do Zakopanego do około 90 minut. Inwestycja jest dofinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Komentarze