top of page

PKP PLK: Porozumienie z Miastem Katowice zapewni lepszą komunikację

Grafika PKP PLK S.A.
Źródło zdjęcia: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Polskie Linie Kolejowe i Miasto Katowice zawarły porozumienie o współpracy, które ma na celu usprawnienie infrastruktury komunikacyjnej w regionie. Inwestycje obejmują budowę tunelu, kładki dla pieszych oraz zabezpieczenie miejsca pod nowy peron przy Stadionie Miejskim, co znacząco poprawi komfort podróży i dostępność transportu.


Współpraca między Polskimi Liniami Kolejowymi S.A. a Miastem Katowice wchodzi w kluczową fazę dzięki podpisanemu porozumieniu, które zwiastuje szereg istotnych zmian w infrastrukturze kolejowej i miejskiej. Inwestycje te mają na celu nie tylko modernizację węzła kolejowego w Katowicach, ale również zapewnienie lepszej integracji różnych środków transportu, co bezpośrednio wpłynie na komfort i bezpieczeństwo podróżnych oraz mieszkańców.


Połączenie stacji kolejowej z dworcem autobusowym


Jednym z kluczowych elementów porozumienia jest budowa tunelu pod peronem nr 1, który połączy stację Katowice z ulicą Mikołowską. Obiekt będzie w pełni dostosowany do potrzeb wszystkich użytkowników, a jego realizacją zajmą się kolejarze. Po zakończeniu prac, tunel zostanie przekazany w zarząd miejski. Równocześnie, miasto Katowice odpowiada za budowę kładki dla pieszych. Kładka ta stanie się łącznikiem między węzłem przesiadkowym i międzynarodowym dworcem autobusowym przy ulicy Sądowej, a ulicą Mikołowską i stacją kolejową. Dzięki tym wspólnym działaniom pasażerowie zyskają możliwość bezpiecznego i efektywnego przemieszczania się pomiędzy transportem kolejowym a autobusowym.


Planowany peron przy Stadionie Miejskim i zmiany technologiczne


Porozumienie obejmuje również plany budowy nowego peronu, który zapewni wygodny dostęp do Stadionu Miejskiego w Katowicach. PLK S.A. zabezpieczą teren pod przyszłą inwestycję i podejmą starania w celu pozyskania niezbędnych środków finansowych. Istotną informacją jest także zmiana technologii przebudowy obiektów nad ulicami Mikołowską i Świętego Jana. Nowe podejście pozwoli na utrzymanie ruchu tramwajowego przez cały okres inwestycji, co pierwotnie było niemożliwe. Ponadto, umożliwi szybsze uruchomienie przejezdności dwóch pasów ruchu na ulicy Mikołowskiej. Prace na wiadukcie przy ulicy Świętego Jana rozpoczną się wcześniej, z zachowaniem ruchu tramwajowego i samochodowego po jednym pasie w każdą stronę. Nowy harmonogram zakłada kontynuację zamknięcia ulicy Mikołowskiej dla ruchu samochodowego z utrzymanym ruchem pieszym do końca 2025 roku, natomiast na początku 2026 roku przejazd pod przebudowywanym obiektem będzie możliwy po dwóch pasach.


Rozbudowa i modernizacja węzła kolejowego w Katowicach


Realizowana inwestycja na linii Będzin – Katowice Piotrowice ma na celu dobudowę nowych torów i oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego na węźle katowickim. Poprawi to przepustowość, usprawni ruch kolejowy i zwiększy częstotliwość kursowania pociągów. W ramach zadania na terenie Katowic wybudowane zostaną nowe przystanki kolejowe: Katowice Morawa, Katowice Uniwersytet, Katowice Akademia oraz Katowice Kokociniec. Komfort podróżowania koleją w regionie zostanie również poprawiony dzięki modernizacji stacji: Katowice Zawodzie, Katowice, Katowice Ligota oraz przystanków Katowice Szopienice Południowe i Katowice Brynów. Na wszystkich tych obiektach przebudowana zostanie infrastruktura, a w Katowicach Ligocie i Katowicach Szopienicach Południowych dobudowane zostaną dodatkowe perony. Całe przedsięwzięcie obejmuje budowę 140 obiektów inżynieryjnych, w tym mostów i wiaduktów, a także nowoczesnego centrum sterowania ruchem w Katowicach. Modernizacja katowickiego węzła kolejowego jest częścią większej inwestycji o wartości około 7 miliardów złotych, dofinansowanej z instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Zakończenie prac na linii Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice planowane jest na 2028 rok.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page