PKP PLK przebudują stację Częstochowa Towarowa. Przetarg rozstrzygnięty
- Marek Zioła
- 16 lip
- 2 minut(y) czytania

Stacja Częstochowa Towarowa przejdzie gruntowną przebudowę, obejmującą optymalizację układu torowego, modernizację sieci trakcyjnej oraz wprowadzenie komputerowego systemu sterowania ruchem. Projekt ma na celu zwiększenie efektywności i bezpieczeństwa operacji kolejowych w regionie Częstochowy, co wpłynie na lepszy transport towarowy i pasażerski.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zakład Linii Kolejowych w Częstochowie ogłosił rozstrzygnięcie przetargu na przebudowę stacji Częstochowa Towarowa. Projekt zakłada kompleksowe prace modernizacyjne, które znacząco poprawią funkcjonalność i przepustowość stacji. Głównym celem inwestycji jest dostosowanie infrastruktury do współczesnych standardów i wymagań, co przełoży się na płynniejszy ruch pociągów oraz zwiększenie bezpieczeństwa.
Szczegóły projektu przebudowy stacji Częstochowa Towarowa
Zakres prac obejmuje zaprojektowanie i wykonanie robót dotyczących przebudowy stacji Częstochowa Towarowa, w tym optymalizację układu torowego. Obecne tory zostaną zmodernizowane, a ich układ zmieniony w celu zwiększenia efektywności manewrów i przepustowości. Dodatkowo projekt przewiduje przebudowę sieci trakcyjnej, co jest kluczowe dla zasilania pociągów elektrycznych i zapewnienia ciągłości dostaw energii.
Kolejnym istotnym elementem jest zmiana urządzeń sterowania ruchem kolejowym (SRK) na nowoczesny system komputerowy ze sterowaniem scentralizowanym w jednym okręgu nastawczym. Modernizacja ta pozwoli na bardziej precyzyjne i efektywne zarządzanie ruchem pociągów, minimalizując ryzyko błędów ludzkich i zwiększając bezpieczeństwo. Wartość wszystkich umów przyznanych w ramach tego przedsięwzięcia wynosi 142 487 630,73 złotych.
Wykonawca i finansowanie inwestycji
Wykonawcą projektu jest konsorcjum firm PORR S.A. (Lider) oraz Trakcja System Sp. z o.o. Jako podwykonawca wskazane zostały Zakłady Automatyki KOMBUD S.A., co świadczy o kompleksowym podejściu do realizacji projektu i zaangażowaniu doświadczonych podmiotów. Szacunkowa wartość zamówienia bez podatku VAT wynosiła 140 000 000 złotych. Całość projektu objęta jest dyrektywą 2014/25/UE oraz jest finansowana z funduszy Unii Europejskiej, co podkreśla jego znaczenie w kontekście rozwoju infrastruktury transportowej w Polsce. Okres obowiązywania umowy przewidziano na 24 miesiące.
W ramach ogłoszenia o udzieleniu zamówienia, wskazano także główny powód zmiany wartości wynagrodzenia, który wynika z aneksów do umowy. Informacje statystyczne wskazują, że w przetargu wpłynęło dwanaście ofert, z których oferta konsorcjum PORR S.A. i Trakcja System Sp. z o.o. została sklasyfikowana jako pierwsza. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zakład Linii Kolejowych w Częstochowie jest odpowiedzialny za nadzór nad realizacją projektu.
Komentarze