PLK planują przebudowę ostatniego odcinka linii kolejowej Katowice Piotrowice – Tychy
- Marek Zioła
- 4 lip
- 3 minut(y) czytania

PKP Polskie Linie Kolejowe zleciły projekt przebudowy kluczowego odcinka linii kolejowej między Katowicami Piotrowicami a Tychami. Realizacja tego etapu ma na celu finalizację kompleksowej inwestycji, która usprawni połączenie kolejowe z Będzina do Zebrzydowic, znacząco poprawiając dostępność i bezpieczeństwo podróży. W ramach projektu przewidziano szereg zmian infrastrukturalnych, w tym budowę nowych torów i obiektów bezkolizyjnych, co jest kluczowe dla zwiększenia przepustowości oraz efektywności ruchu kolejowego w regionie.
PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) podpisały umowę na zaprojektowanie przebudowy odcinka linii kolejowej Katowice Piotrowice – Tychy, włączając w to modernizację stacji Tychy. Prace projektowe potrwają do 2027 roku, natomiast roboty budowlane mogą rozpocząć się w latach 2028-2031, pod warunkiem zapewnienia niezbędnego finansowania. Za wykonanie dokumentacji odpowiedzialna będzie warszawska spółka TPF, a wartość kontraktu wynosi blisko 23 miliony złotych netto.
Znaczenie inwestycji dla regionu
Około 12-kilometrowy odcinek Katowice Piotrowice – Tychy stanowi ostatni etap szeroko zakrojonej inwestycji kolejowej, która obejmuje połączenie od Będzina, przez Sosnowiec, Katowice, Tychy, aż do Zebrzydowic i granicy z Czechami. Częścią tych prac jest również trwająca modernizacja katowickiego węzła kolejowego, której koszt szacowany jest na 4,2 miliarda złotych.
Przedstawiciele PLK podkreślili, że realizacja brakującego fragmentu linii numer 139 z Piotrowic do Tychów jest niezbędna do osiągnięcia pełnych efektów eksploatacyjnych na trasie Będzin – Zebrzydowice. Dzięki temu podróżni zyskają lepszy dostęp do połączeń kolejowych oraz bardziej sprawną i bezpieczną komunikację. Głównym celem całej inwestycji jest dobudowa nowych torów na odcinku Będzin – Tychy, co pozwoli na oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego. To rozwiązanie ma zwiększyć przepustowość, usprawnić ruch i umożliwić częstsze kursowanie pociągów. Dodatkowo, zastąpienie przejazdów w poziomie szyn rozwiązaniami bezkolizyjnymi znacząco poprawi bezpieczeństwo.
Janusz Pasierb, dyrektor regionu śląskiego PLK, wskazał, że zaawansowane prace są już widoczne na odcinkach Będzin – Katowice Szopienice Południe – Katowice – Katowice Piotrowice, Tychy – Goczałkowice oraz Zabrzeg – Zebrzydowice.
"Podpisanie kolejnej umowy rozpoczyna realizację ostatniego fragmentu tego najważniejszego korytarza transportowego w województwie śląskim, łączącego Polskę z Czechami. Efektem prac będzie usprawnienie przewozów kolejowych w regionie" – przekazał Janusz Pasierb.
Zakres prac projektowych i budowlanych
Zamówienie dotyczące odcinka Katowice Piotrowice – Tychy obejmuje zaprojektowanie modernizacji istniejących torów oraz dobudowę torów dodatkowych. Planowane jest zwiększenie prędkości dla pociągów pasażerskich do 160 kilometrów na godzinę, co skróci czas przejazdu na tym odcinku o około pięć minut. Pociągi towarowe będą mogły poruszać się z prędkością do 120 kilometrów na godzinę.
Planowana przebudowa ma również na celu dostosowanie stacji Tychy do obsługi wszystkich pasażerów. Stacja zyska nowe przejście pod torami, które połączy obie strony miasta, wyposażone w schody oraz windy, co poprawi dostępność dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Istniejące przystanki Katowice Piotrowice i Katowice Podlesie również zostaną dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. W planach jest także budowa nowych przystanków w Katowicach przy ulicach Tunelowej i Niezapominajek, a także w Tychach Mąkołowcu.
Na całym odcinku powstaną przejazdy bezkolizyjne. Przejazdy w poziomie szyn w Katowicach na ulicach Jankego (gdzie powstanie łącznik ulicy Barcelońskiej ze Wspólną), Kaskady i Niezapominajek zostaną zastąpione dwupoziomowymi skrzyżowaniami torów z drogami. Przejazd przy ulicy Tunelowej będzie przeznaczony dla pieszych i rowerzystów. Zlikwidowane zostaną również skrzyżowania na ulicach Słonecznikowej i Pomorskiego. Przebudowa obejmie także katowickie wiadukty kolejowe w ciągu ulic Armii Krajowej i Uniczowskiej, które zostaną dostosowane do zwiększonej liczby torów.
W Tychach powstanie przejazd dwupoziomowy w ciągu ulicy Mąkołowskiej. Nowe wiadukty kolejowe planowane są przy ulicach Glinczańskiej oraz Damrota i Browarowej. Skrzyżowania przy ulicach Jeżynowej i Stawowej zostaną zastąpione rozwiązaniem bezkolizyjnym w nowej lokalizacji.
Największy z dotychczasowych kontraktów w ramach modernizacji połączenia Będzin – Zebrzydowice PLK podpisały w kwietniu 2024 roku. Obejmuje on rozbudowę połączenia Katowice Szopienice Południowe – Katowice – Katowice Piotrowice, przebudowę głównej stacji Katowice, remonty kilku istniejących przystanków z budową trzech nowych, a także odbudowę całej infrastruktury inżynieryjnej, w tym wiaduktów kolejowych.
Komentarze