top of page

Pociągi wróciły na Mazury – z Ełku do Giżycka po nowym torze

Zaktualizowano: 19 cze

Pociąg POLREGIO
Źródło zdjęcia: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zakończyły kluczowy etap modernizacji linii kolejowej nr 38, przywracając ruch pociągów na odcinku Ełk – Giżycko. Inwestycja znacząco poprawi komfort oraz skróci czas podróży, co stanowi istotny krok w rozwoju transportu kolejowego na Mazurach. Projekt, którego wartość wynosi blisko 650 milionów złotych netto, jest współfinansowany ze

środków unijnych.

Od 17 czerwca pociągi ponownie kursują na trasie między Ełkiem a Giżyckiem, na linii kolejowej nr 38 Białystok – Głomno. Podróżni mogą korzystać z trzech par pociągów regionalnych oraz jednej pary pociągów dalekobieżnych. Na odcinku Ełk – Korsze nadal obowiązuje zastępcza komunikacja autobusowa dla pięciu par pociągów.


Zakres prac i korzyści dla pasażerów


W ramach modernizacji, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przebudowały perony na trzech stacjach – Giżycko, Wydminy i Stare Juchy – oraz na dwóch przystankach – Woszczele i Siedliska, gdzie prace są wciąż kontynuowane. Na całym 49-kilometrowym odcinku wymieniono tor i przebudowano 59 obiektów inżynieryjnych, w tym mosty, wiadukty oraz przepusty. Nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym zapewniają sprawny i bezpieczny przejazd pociągów. Zwiększono również poziom bezpieczeństwa na skrzyżowaniach dróg i torów, modernizując 26 przejazdów kolejowo-drogowych i przejść dla pieszych, a także budując dwa bezkolizyjne skrzyżowania w Giżycku i Wydminach. Dodatkowo, w Giżycku powstał tunel pod torami na ulicy Unii Europejskiej, który ułatwia dostęp pieszych do miejskiej plaży. Wykonawca będzie kontynuował prace wykończeniowe na peronach i przejazdach, co nie wpłynie na kursowanie pociągów.


Przyszłość połączeń kolejowych na Mazurach


Po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń i dopuszczeniu sieci trakcyjnej do podsystemu „Energia” z Urzędu Transportu Kolejowego, pociągi na trasie Ełk – Giżycko – Korsze będą mogły osiągnąć prędkość do 160 kilometrów na godzinę, w porównaniu do wcześniejszych 80 kilometrów na godzinę. Skróci to czas podróży do Olsztyna o około 50 minut, co oznacza, że przejazd zajmie poniżej dwóch godzin. Pociągi towarowe będą mogły poruszać się z prędkością do 120 kilometrów na godzinę. Elektryfikacja trasy przyczyni się również do zmniejszenia oddziaływania kolei na środowisko oraz zwiększy przepustowość linii, co pozwoli na wprowadzenie większej liczby połączeń.


Wartość robót na odcinku Ełk – Giżycko wyniosła 649 milionów złotych netto. Wykonawcą jest konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska Sp. z o.o., Aldesa Construcciones S.A., COALVI S.A. oraz China Civil Engineering Construction Corporation. Projekt jest dofinansowany z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko, z czego dofinansowanie unijne wynosi 499 milionów złotych netto.


Zaawansowanie prac na odcinku Giżycko – Korsze


Na odcinku Giżycko – Korsze trwa budowa nowego toru po wzmocnieniu podłoża. Prace prowadzone są jednocześnie od strony Korsz i Giżycka. Konstrukcje peronów na modernizowanych stacjach i przystankach są już gotowe. Trwają prace na obiektach inżynieryjnych. Wkrótce zostanie udostępniony wiadukt drogowy w Sterławkach Wielkich, który zastąpi przejazd kolejowo-drogowy, podnosząc poziom bezpieczeństwa. Zakończenie wszystkich prac na tym odcinku planowane jest w połowie 2026 roku, a udostępnienie linii dla przewoźników trakcji spalinowej w marcu 2026 roku, z możliwością przyspieszenia terminu do grudnia bieżącego roku. Uruchomienie trakcji elektrycznej nastąpi po uzyskaniu dopuszczenia do podsystemu „Energia” z Urzędu Transportu Kolejowego.


Wartość prac na odcinku Giżycko – Korsze to 876 milionów złotych netto, finansowanych ze środków Krajowego Planu Odbudowy. Dodatkowo, w kwietniu 2024 roku podpisano umowę na budowę pięciu podstacji trakcyjnych, które zasilą nową sieć trakcyjną. Obecnie trwają prace projektowe i pozyskiwanie decyzji administracyjnych, a zakończenie robót budowlanych zaplanowano na trzeci kwartał 2026 roku. Wartość tych prac to 233 miliony złotych netto, również ze środków Krajowego Planu Odbudowy.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page