POLREGIO z nową myjnią w Szczecinie. Inwestycja ma obniżyć koszty
- Marek Zioła

- 6 dni temu
- 2 minut(y) czytania

POLREGIO podpisało umowę na budowę nowoczesnej myjni taboru w Szczecinie. Nowy, w pełni zautomatyzowany obiekt zastąpi przestarzałą konstrukcję z lat 80. Realizacja projektu ma potrwać rok, a przewoźnik planuje uruchomić myjnię pod koniec 2026 roku.
POLREGIO formalnie rozpoczęło inwestycję w nowoczesne zaplecze techniczne. Przewoźnik podpisał umowę z firmą Sosnowski z Gdańska na budowę nowej myjni taboru kolejowego w Szczecinie. Cały projekt jest wyceniony na 9,6 miliona złotych netto. Realizacja przedsięwzięcia ma zająć wykonawcy rok, co oznacza, że pierwsze składy pociągów skorzystają z niej pod koniec 2026 roku. Inwestycja ta ma rozwiązać problem przestarzałej infrastruktury, ponieważ myjnia zastąpi dotychczas używaną konstrukcję, która pamięta jeszcze lata 80.

Nowoczesne rozwiązania w myjni POLREGIO
Nowy obiekt w Szczecinie będzie działał przez cały rok, oferując pełną automatyzację procesu mycia oraz będąc przystosowanym do obsługi najnowszych pojazdów, znajdujących się w taborze przewoźnika.
Myjnia będzie czyścić jeden skład pociągów w czasie od 6 do 8 minut. Czas ten będzie zależał od tego, jak bardzo brudny jest dany pojazd. Zapewnią to specjalistyczne dysze oraz szczotki rozmieszczone wzdłuż toru. Nowością będzie także tryb mycia aktywną pianą, który ma ułatwić usuwanie nawet trudnych zanieczyszczeń.
– By sprostać wyzwaniom otwartego rynku, musimy inwestować mądrze, porzucić dawne schematy, a przede wszystkim działać z myślą o pasażerach. Myjnia w Szczecinie to przykład nowego podejścia w POLREGIO – nastawionego na efektywność i optymalizację kosztów. Dodatkowo, dzięki tej inwestycji zadbamy też o środowisko – mówi Aleksandra Grzywaczewska, p.o. prezesa Zarządu POLREGIO.
Ekologia i oszczędności dzięki nowej myjni POLREGIO
Jednym z najważniejszych elementów inwestycji jest skupienie się na rozwiązaniach ekologicznych, które bezpośrednio przełożą się na obniżenie kosztów utrzymania myjni. Dzięki zamkniętemu obiegowi wody, będzie ona mogła być ponownie wykorzystywana, co znacznie zmniejszy jej bieżące zużycie. Dodatkowo, zastosowanie energooszczędnych urządzeń i oświetlenia typu LED ma obniżyć zużycie prądu.
Wszystkie te nowoczesne i ekologiczne technologie zaplanowane w myjni pozwolą zredukować koszty jej utrzymania o blisko 30% w porównaniu do kosztów obecnie eksploatowanego obiektu. Jest to realizacja planu oszczędnościowego przewoźnika.
– Na komfort pasażerów wpływa wiele czynników – od wygody zakupu biletu po czystość pociągów. Chcemy dbać o ten obszar kompleksowo, dlatego inwestujemy w zaplecze techniczne. Pozwoli ono utrzymać wysoki standard obsługi i sprostać rosnącej pracy eksploatacyjnej Zachodniopomorskiego Zakładu spółki, który będzie jednocześnie odpowiedzialny za utrzymanie nowego obiektu – mówi Wojciech Dinges, wiceprezes POLREGIO.
Myjnia POLREGIO zgodnie ze standardami europejskimi
Wykonawca inwestycji, firma Sosnowski, zapewnił, że nowa myjnia zostanie zbudowana w oparciu o standardy, które obowiązują obecnie w Europie, zarówno pod względem utrzymania taboru, jak i ochrony środowiska.
– Myjnia zbudowana zostanie w oparciu o rozwiązania zgodne z najnowszymi europejskimi standardami w zakresie utrzymania taboru kolejowego i ochrony środowiska. Wykorzystamy precyzyjne systemy sterowania, zaawansowaną recyrkulację wody oraz technologie ograniczające zużycie energii i chemii. To obiekt, który sprosta wymaganiom współczesnego taboru i zapewni wysoką jakość mycia przy minimalnym wpływie na środowisko – mówi Rafał Sosnowski, prezes firmy Sosnowski.
Nowa myjnia nie jest pierwszym krokiem POLREGIO w kierunku ekologii. Przewoźnik stosuje już rozwiązania w zakresie zamkniętego obiegu wody w obiektach, które są zarządzane przez spółkę, między innymi w Suchej Beskidzkiej i Skarżysku-Kamiennej. POLREGIO inwestuje też w zieloną energię. W Centrum Utrzymania Taboru w Skarżysku-Kamiennej funkcjonuje już instalacja fotowoltaiczna. Kilka miesięcy temu podpisano też umowę na budowę podobnego rozwiązania w Punkcie Utrzymania Taboru w Łukowie.















Komentarze