top of page

Ponad 10 mln zł na przyspieszenie pociągów na granicy z Ukrainą

Peron międzynarodowy szerokotorowy w stacji Przemyśl Główny
Fot. Wikipedia I Maksym Kozlenko

Modernizacja kolejowego przejścia granicznego Przemyśl – Medyka pochłonie niemal 10,2 miliona złotych. Wojewoda podkarpacka Teresa Kubas-Hul ogłosiła w piątek, że inwestycja ta jest kluczowa dla zwiększenia prędkości pociągów do 160 km/h oraz zapewnienia płynniejszej i bezpieczniejszej obsługi rosnącego ruchu kolejowego na granicy polsko-ukraińskiej.


Podkarpackie kolejowe przejście graniczne Przemyśl – Medyka czeka gruntowna rozbudowa i przebudowa. Na ten cel, który jest elementem szerszego programu modernizacji infrastruktury granicznej, przeznaczono kwotę blisko 10,2 miliona złotych. Pieniądze te zostaną wykorzystane przede wszystkim na kluczowe działania projektowe i formalne, które utorują drogę do rozpoczęcia prac budowlanych.


Na co pójdą miliony na kolejowe przejście graniczne Przemyśl – Medyka?


Kwota 10,2 miliona złotych jest przeznaczona na opracowanie pełnej dokumentacji projektowej wraz z niezbędnym uzyskaniem pozwoleń administracyjnych. Dotyczy to infrastruktury zaprojektowanej specjalnie do obsługi odpraw kolejowych, zarówno w ruchu pasażerskim, jak i towarowym.


Jak zaznaczyła wojewoda Kubas-Hul, jest to kontynuacja działań inwestycyjnych ściśle powiązanych z modernizacją linii kolejowej E-30 na odcinku Rzeszów – granica państwa. Zadanie jest realizowane w ścisłej kooperacji z zarządcą infrastruktury kolejowej, czyli z PKP Polskie Linie Kolejowe.


Docelowe prędkości i horyzont czasowy dla inwestycji


Ważnym etapem w tym roku jest stworzenie szczegółowej koncepcji programowo-przestrzennej dla całej inwestycji. Kolejnym krokiem będzie, rzecz jasna, opracowanie dokumentacji projektowej. Zgodnie z planami, cała inwestycja ma zostać zrealizowana do 2030 roku.


Po sfinalizowaniu prac pasażerowie odczują realną poprawę, gdyż pociągi pasażerskie będą mogły osiągnąć prędkość 160 kilometrów na godzinę, natomiast składy towarowe pojadą z prędkością 120 kilometrów na godzinę. To znacząco skróci czas przejazdu i zwiększy efektywność transportu.


Wojewoda podkreśliła również, że modernizacja infrastruktury granicznej pozwoli na znacznie płynniejsze i bezpieczniejsze odprawianie stale rosnącej liczby pociągów. Projekt zakłada również budowę nowych przestrzeni obsługi podróżnych:


„Równolegle będziemy projektować dwa nowe terminale odpraw, w Przemyślu i Medyce”

Oprócz Przemyśla i Medyki, na konferencji poruszono kwestię utworzenia kolejowego przejścia granicznego w Malhowicach, gdzie obecnie funkcjonuje jedynie przejście drogowe. Wojewoda potwierdziła, że trwają aktualnie rozmowy i wymiana not dyplomatycznych między Polską a Ukrainą w tej sprawie.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page