Postępy na Bemowie w Warszawie: Tarcze TBM Anna i Krystyna zakończyły pracę na linii M2
- Marek Zioła
- 24 maj
- 2 minut(y) czytania

Tarcze TBM Anna i Krystyna zakończyły drążenie ostatnich tuneli drugiej linii metra w Warszawie. To milowy krok w realizacji inwestycji na Bemowie, która ma zostać oddana do użytku w 2026 roku.
21 maja 2025 roku wczesnym popołudniem tarcze TBM Anna i Krystyna, odpowiedzialne za drążenie tuneli metra, zakończyły swoją pracę na ostatnim odcinku linii M2. Proces demontażu i wydobycia tych ogromnych maszyn potrwa około miesiąca. Po tym etapie nastąpią kolejne prace budowlane związane z podziemną koleją na Bemowie, obejmujące między innymi montaż torowiska oraz budowę peronów nowych stacji.
Zakończenie drążenia tuneli i imponujące rezultaty
W środę, 21 maja, tuż po godzinie 13:00 tarcza TBM Krystyna przebiła się do szybu demontażowego, zlokalizowanego przed stacją Bemowo. Tarcza Anna zakończyła drążenie tunelu już w kwietniu. Obie maszyny wykonały imponującą pracę na odcinku od stacji Karolin do stacji Bemowo, wydobywając ponad 170 tysięcy metrów sześciennych urobku. Do produkcji prawie 3800 tubingów, czyli elementów obudowy tunelu, zużyto 30,5 tysiąca metrów sześciennych mieszanki betonowej oraz ponad 3,3 tysiąca ton stali. Tarcze Krystyna i
Anna pracowały przez nieco ponad 9 miesięcy, od 14 sierpnia 2024 roku do 21 maja bieżącego roku.
Kolejne etapy budowy
Zakończenie drążenia tuneli stanowi kluczowy moment, który otwiera drogę do rozpoczęcia dalszych prac budowlanych. W najbliższym czasie przewidziana jest budowa peronów, klatek schodowych, łączników ewakuacyjnych pomiędzy tunelami oraz najniższych poziomów wentylatorni szlakowych. Dodatkowo w samych tunelach, które po wydrążeniu mają idealnie okrągły przekrój i są przygotowane do montażu instalacji, torowiska i pozostałej infrastruktury, wykonana zostanie podbudowa torowiska w postaci bankietów dolnych i bocznych. Będą to pierwsze poziome powierzchnie, na których osadzane będą kolejne elementy, w tym przede wszystkim torowisko. Podczas tych prac zostanie wykorzystanych 44 tysiące metrów kwadratowych mat wibroizolacyjnych, 17 tysięcy metrów sześciennych betonu oraz 900 ton szyn o łącznej długości 18 kilometrów.
Metrem do Karolina – perspektywy i finansowanie
„Budowa II linii metra wraz z infrastrukturą towarzyszącą – etap IV” jest operacją o strategicznym znaczeniu w ramach programu „Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027”. Na Bemowie powstaje ostatni fragment drugiej linii metra w Warszawie. Do użytku zostaną oddane trzy stacje: C3 Lazurowa przy skrzyżowaniu ulic Górczewskiej i Lazurowej, C2 Chrzanów przy skrzyżowaniu Rayskiego i Szeligowskiej oraz C1 Karolin. Za stacją C1 powstaną podziemne tory prowadzące do budowanej stacji techniczno-postojowej. Infrastruktura ta zapewni kompleksową obsługę pociągów kursujących na drugiej linii metra, a zakończenie budowy przewidziane jest na 2026 rok. Projekt o wartości 3 000 830 693,00 PLN otrzymał dofinansowanie unijne w wysokości 1 125 000 000,00 PLN z Funduszu Spójności.
Comments