top of page

Prawie 200 milionów złotych na modernizację magistrali węglowej. Z KPO

Nowoczesny, czerwony pociąg wjeżdża na stację, a w tle widoczne są loga Krajowego Planu Odbudowy, Rzeczypospolitej Polskiej, Unii Europejskiej NextGenerationEU oraz CUPT.
Fot. CUPT

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. otrzymały prawie 197 milionów złotych wsparcia z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, co pozwoli na dalszą rewitalizację strategicznej magistrali węglowej. Dofinansowanie przeznaczone jest na prace utrzymaniowe oraz poprawę przepustowości na kluczowych odcinkach Zduńska Wola Karsznice – Poddębice oraz Karczyn – Inowrocław Rąbinek.


PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. uzyskały znaczne wsparcie z Funduszy Europejskich, przeznaczone na rewitalizację tak zwanej magistrali węglowej. Kwota prawie 197 milionów złotych z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) ma na celu utrzymanie i zwiększenie przepustowości na ważnych odcinkach Zduńska Wola Karsznice – Poddębice oraz Karczyn – Inowrocław Rąbinek. Podpisana umowa stanowi kontynuację działań po ogłoszeniu, które miało miejsce 22 sierpnia 2025 roku w Toruniu, gdzie poinformowano o rekordowym dofinansowaniu dla PKP PLK z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 w wysokości 4,6 miliarda złotych.


Inwestycje w magistralę węglową


Dzięki środkom z KPO, PKP Polskie Linie Kolejowe przeprowadzą rewitalizację ponad 50,8 kilometrów linii kolejowych. Projekt obejmie nie tylko linię numer 131, ale także przyległe linie: 206, 543, 742 i 810. Prace skupią się na dwóch głównych odcinkach: Zduńska Wola Karsznice – Poddębice oraz Karczyn – Inowrocław Rąbinek. Wcześniej, w ramach tego samego programu, PKP PLK otrzymały już dofinansowanie na kontynuację rewitalizacji linii numer 131 na odcinku Chorzów Batory – Zduńska Wola Karsznice, co stanowiło wsparcie w wysokości ponad 700 milionów złotych z Funduszy Europejskich. Całkowity koszt tego etapu wyniósł ponad 947,6 miliona złotych.


Korzyści z rewitalizacji


Modernizacja magistrali węglowej przyniesie korzyści zarówno pasażerom, jak i gospodarce. Wśród najważniejszych efektów realizacji przedsięwzięcia wymienia się skrócenie czasu podróży oraz transportu towarów. Dzięki modernizacji możliwe będzie wyeliminowanie miejsc, które obecnie ograniczają prędkość, co przyczyni się do zwiększenia średniej prędkości pociągów. Ponadto, poprawi się przepustowość linii kolejowej, a co za tym idzie, zwiększy się częstotliwość i punktualność połączeń. Działania te mają także na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz transportu towarów, a także zmniejszenie negatywnego wpływu transportu na środowisko. Szacuje się, że po zakończeniu prac pociągi pasażerskie na linii numer 131 będą mogły osiągnąć prędkość 120 km/h, a na liniach 206, 742, 810 i 543 – odpowiednio 100 km/h i 60 km/h. Podobne parametry prędkości, 100 km/h i 60 km/h, przewidziane są dla pociągów towarowych.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page