Prawie pół godziny szybciej. 440 mln zł z KPO na linię Sucha Beskidzka – Żywiec
- Marek Zioła

- 29 wrz
- 2 minut(y) czytania

Trwa gigantyczna inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na kluczowej trasie nr 97, łączącej Suchą Beskidzką z Żywcem, której efektem będzie skrócenie czasu przejazdu o blisko 30 minut. Projekt o wartości 440 milionów złotych netto, finansowany ze środków Krajowego Planu Odbudowy, ma zostać ukończony w drugiej połowie 2026 roku, co zrewolucjonizuje dojazd do pracy, szkół i atrakcji turystycznych w Beskidzie Żywieckim.
Obecnie trwają intensywne prace modernizacyjne na linii kolejowej numer 97, łączącej Suchą Beskidzką z Żywcem. Inwestycja, prowadzona przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., ma za zadanie znacząco poprawić jakość podróżowania, zwiększając komfort, bezpieczeństwo i przede wszystkim skracając czas przejazdu pociągów o niemal pół godziny. Całe przedsięwzięcie, którego wartość sięga 440 milionów złotych netto, jest finansowane z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Zakończenie prac planowane jest na drugą połowę 2026 roku, a pasażerowie mają odczuć nową jakość podróżowania już pod koniec przyszłego roku.

Nowoczesna trasa dla Beskidu Żywieckiego dzięki inwestycji PLK
Po zakończeniu modernizacji, linia kolejowa nr 97 ma stać się nowoczesną i wydajną trasą, oferując pasażerom zupełnie nowy standard podróżowania w kierunku Beskidu Żywieckiego i pod Tatry. Oczekuje się, że nowe udogodnienia, które będą dostępne pod koniec przyszłego roku, zapewnią dogodniejszy dojazd zarówno do pracy i szkoły, jak i w celach turystycznych oraz okazjonalnych. Poprawiona infrastruktura z pewnością wpłynie pozytywnie na mobilność mieszkańców regionu oraz ułatwi dostęp do atrakcji turystycznych.
Kompleksowa wymiana infrastruktury kolejowej nr 97
Prace modernizacyjne objęły budowę zupełnie nowych torów na 35-kilometrowym odcinku między Suchą Beskidzką a Żywcem. Wcześniej konieczna była rozbiórka i demontaż mocno wyeksploatowanych elementów, takich jak stare szyny, podkłady, sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Równolegle z wymianą torowiska wzmacniane i ulepszane jest podtorze oraz zabezpieczane skarpy. Kluczowym elementem jest również układanie kabli niezbędnych dla sieci teletechnicznych oraz nowoczesnych systemów sterowania ruchem kolejowym, które zapewnią płynność i bezpieczeństwo przejazdów.

Nowe perony zwiększające komfort podróży
Pasażerowie już teraz mogą zauważyć zmiany na stacjach i przystankach zlokalizowanych wzdłuż trasy. Modernizacja objęła między innymi perony w miejscowościach: Stryszawa, Żywiec Sporysz, Pewel Mała, Pewel Wielka Centrum oraz Pewel Wielka. Zmodernizowane obiekty mają na celu zapewnienie lepszej dostępności dla wszystkich podróżnych. Szczególną uwagę zwrócono na potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się, dla których instalowane są ścieżki dotykowe i pasy ostrzegawcze. Dodatkowo, standard obsługi pasażerskiej podniesie wyposażenie przystanków w nowe, funkcjonalne wiaty, wygodne ławki, nowoczesne tablice informacyjne, a także oznakowanie i oświetlenie.
Stan techniczny mostów i wiaduktów kluczowy dla inwestycji
Nieodzownym elementem inwestycji na linii numer 97 jest szeroki zakres prac inżynieryjnych. Projekt obejmuje przebudowę aż 90 przepustów, a także remont 10 mostów i 1 wiaduktu. Realizowane działania są niezbędne, by zapewnić dobry stan techniczny tych obiektów. Jest to warunek konieczny dla sprawnego, a przede wszystkim bezpiecznego prowadzenia ruchu pociągów na zmodernizowanej trasie. Całość prac prowadzona jest w ramach projektu, który nosi nazwę „Modernizacja linii kolejowej nr 97 na odcinku Żywiec – Sucha Beskidzka”.
















Komentarze