top of page

Rok z kamerami nasobnymi w ZSSK: Spadek incydentów i wzrost bezpieczeństwa

Kamera nasobna w ZSSK
Źródło zdjęcia: ZSSK

Słowackie koleje państwowe, ZSSK, podsumowały rok funkcjonowania kamer nasobnych wśród swoich konduktorów. Projekt, mający na celu zwiększenie bezpieczeństwa w pociągach, przyniósł wymierne rezultaty w postaci spadku liczby incydentów i agresji.


Od maja 2024 roku Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) wdrożyła do użytku łącznie 419 kamer nasobnych. Inicjatywa, której głównym celem była poprawa bezpieczeństwa w transporcie kolejowym, spełniła pokładane w niej oczekiwania. Po dwunastu miesiącach funkcjonowania systemu odnotowano ogólny spadek liczby incydentów o 5%, co świadczy o pozytywnym wpływie tej technologii na codzienne operacje. Co istotne, poziom agresji skierowanej przeciwko konduktorom i innym pasażerom zmniejszył się aż o 21%, co jest znaczącym osiągnięciem w kontekście poprawy komfortu i bezpieczeństwa podróżowania. Kamery nie tylko pełnią funkcję prewencyjną, odstraszając potencjalnych sprawców, ale również stanowią cenne narzędzie w procesie wyjaśniania zaistniałych zdarzeń. Zapisy z urządzeń pomogły w rozwikłaniu około 50 przypadków, a słowacka policja wielokrotnie podkreślała ich wysoką wartość dowodową w prowadzonych dochodzeniach, co usprawnia proces ścigania sprawców.


Priorytetem bezpieczeństwo w pociągach ZSSK


Peter Helexa, dyrektor generalny ZSSK, podkreślił w swoim oświadczeniu, że bezpieczeństwo pasażerów i pracowników jest absolutnym priorytetem dla spółki. Kamery nasobne, jak zaznaczył, umożliwiają nie tylko zapobieganie konfliktom poprzez ich odstraszający charakter, ale także szybkie i przejrzyste reagowanie na sytuacje kryzysowe. To w konsekwencji przyczynia się do podniesienia ogólnej jakości podróżowania pociągami ZSSK. Roczna analiza danych wykazała, że urządzenia te skutecznie wspierają przestrzeganie przepisów przez pasażerów, szczególnie w przypadkach podróży bez ważnego biletu, gdzie udokumentowanie sytuacji jest kluczowe. Osobiste kamery dla konduktorów ZSSK stanowią zatem ważne narzędzie w prewencji i rozwiązywaniu tego typu incydentów, przyczyniając się do bardziej zdyscyplinowanego środowiska w pociągach.


Denisa Žiláková, sekretarz stanu w Ministerstwie Transportu Republiki Słowackiej, również pozytywnie oceniła wdrożenie kamer, zauważając ich znaczący wkład w ochronę zarówno pracowników, jak i pasażerów. Potwierdziła, że mają one realny wpływ na dalszy rozwój bezpiecznego transportu kolejowego na Słowacji. W sytuacjach, gdzie dochodzi do napięcia, mogą działać prewencyjnie, a jednocześnie pozwalają na dokładniejsze wyjaśnianie konfliktów, dostarczając obiektywnych dowodów. Sekretarz stanu podkreśliła również, że ZSSK stanowi przykład w tym zakresie, a Ministerstwo Transportu aktywnie przygotowuje kolejne projekty zwiększające bezpieczeństwo, które będą finansowane ze środków europejskich, co świadczy o systemowym podejściu do problemu.


ZSSK od dawna konsekwentnie dąży do tego, aby pociągi były bezpiecznym miejscem na podróżowanie. Oprócz kamer nasobnych, spółka dysponuje również zaawansowanymi systemami monitoringu wizyjnego w wagonach, co pozwala na kompleksową obserwację przestrzeni pasażerskich. Dodatkowo, ZSSK zapewnia korzyści taryfowe w drugiej klasie dla funkcjonariuszy Policji Republiki Słowackiej, co zwiększa ich obecność w pociągach, nawet poza służbą, działając jako dodatkowy element odstraszający. Spółka aktywnie współpracuje także z prywatnymi firmami ochroniarskimi, wzmacniając tym samym poczucie bezpieczeństwa wśród pasażerów i personelu. Pomimo pozytywnych wyników i podjętych działań, ZSSK nadal odnotowuje incydenty o różnej wadze, w tym fizyczne ataki na konduktorów oraz konflikty między pasażerami. W związku z tym, spółka planuje wprowadzenie nowych, skutecznych środków mających na celu dalsze zwiększenie bezpieczeństwa, które mają być finansowane z funduszy europejskich. Telowe kamery w tym kontekście okazują się być kluczowym narzędziem w tej dziedzinie.


Pokročilé technológie w służbie bezpieczeństwa


Kamery typu AXIS W110 zostały strategicznie rozmieszczone zgodnie z potrzebami poszczególnych regionów Słowacji, z uwzględnieniem natężenia ruchu pasażerskiego i specyfiki operacyjnej. W Bratysławie użytkowane są 102 sztuki, w Żylinie 112, w Koszycach 119, a w Zwoleniu 63. Pozostałe urządzenia stanowią rezerwę techniczną, zapewniając ciągłość działania systemu w przypadku awarii lub konserwacji.


Te zaawansowane kamery są wyposażone w funkcję tak zwanego buforowanego nagrywania, co oznacza, że automatycznie rejestrują 30 sekund zdarzeń poprzedzających moment aktywacji głównego zapisu.

Konduktorzy mogą je aktywować ręcznie w sytuacji zagrożenia lub incydentu. Nagrania, po włożeniu kamery do stacji ładującej, są bezpiecznie przesyłane na centralny serwer, gdzie są przechowywane przez okres pięciu dni. Jeśli zostaną oznaczone do dalszego przetwarzania, mogą służyć jako ważny materiał dowodowy w postępowaniach. ZSSK od kilku lat z sukcesem wykorzystuje również nagrywanie dźwięku w osobistych kasach biletowych, co okazało się skuteczne w rozwiązywaniu skarg i sporów. Na arenie międzynarodowej wykorzystywanie kamer nasobnych w transporcie i usługach jest powszechne i uznawane za dobrą praktykę, a ich szersze wdrożenie przewiduje się również na Słowacji jako element dalszej modernizacji systemów bezpieczeństwa.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page