Rusza kulminacyjna faza budowy trasy tramwajowej do Dworca Zachodniego w Warszawie
- Marek Zioła

- 26 maj
- 3 minut(y) czytania

W pierwszych dniach czerwca rozpocznie się kluczowy etap budowy nowej trasy tramwajowej, prowadzącej do Dworca Zachodniego w Warszawie. Prace te, obejmujące węzeł rozjazdowy oraz przebudowę ciepłociągu, wprowadzą znaczące modyfikacje w funkcjonowaniu komunikacji tramwajowej i organizacji ruchu drogowego w tej części miasta. Na kilka tygodni niezbędne będzie zamknięcie fragmentu ulicy Bitwy Warszawskiej, a tramwaje dojeżdżające do pętli w Alei Krakowskiej zostaną skierowane na objazdy, z uruchomieniem komunikacji zastępczej.
Inwestycja ma na celu poprawę skomunikowania Dworca Zachodniego z centrum oraz południowymi dzielnicami Warszawy, co uczyni go jednym z kluczowych węzłów przesiadkowych w stolicy. Szacuje się, że z nowego połączenia tramwajowego skorzysta ponad milion pasażerów rocznie. Choć projekt niesie ze sobą kilkumiesięczne utrudnienia, jest to etap niezbędny do realizacji długoterminowych korzyści dla transportu
publicznego w Warszawie.
Postęp prac na budowie
Na podziemnym przystanku przy Dworcu Zachodnim zakończono większość prac konstrukcyjnych, a obecnie trwają działania związane z odtwarzaniem zagospodarowania terenu. Na poziomie pośrednim (poziom -1) prowadzone są zaawansowane prace wykończeniowe oraz instalacyjne.
Wykonawca przystąpił do zasypywania stropu tunelu w rejonie południowej jezdni Alej Jerozolimskich i przygotowuje się do przełożenia ruchu między jezdniami. Pozwoli to na rozpoczęcie prac nad kolejną częścią tunelu, zlokalizowaną po stronie dworca. Wzdłuż ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. kontynuowana jest przebudowa kolizji z podziemnymi instalacjami. W rejonie ulicy Grójeckiej przygotowywane jest podłoże pod konstrukcję torowiska, a także realizowane są elementy docelowego układu jezdni. Trwają również prace przy przebudowie magistrali ciepłowniczej wzdłuż ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. Na skrzyżowaniu ulic Bitwy Warszawskiej 1920 r., Grójeckiej i S. Banacha wykonawca rozpocznie kolejne etapy budowy pełnej "gwiazdy" tramwajowej, czyli rozjazdów, które umożliwią ruch tramwajów we wszystkich kierunkach.
Zmiany w organizacji ruchu
Nadchodzące prace wpłyną na funkcjonowanie tramwajów oraz organizację ruchu kołowego. Ulica Bitwy Warszawskiej 1920 r. zostanie zamknięta na odcinku pomiędzy ulicą Białobrzeską a Grójecką. Przewiduje się, że odcinek ten pozostanie nieprzejezdny do przełomu lipca i sierpnia.
W czerwcu wykonawca planuje przełożenie ruchu między jezdniami w Alejach Jerozolimskich. Organizacja ruchu na skrzyżowaniu ulic Grójeckiej, Bitwy Warszawskiej 1920 r. i S. Banacha będzie podlegać wielokrotnym zmianom w miarę postępu robót. Ograniczenia w przepustowości skrzyżowania utrzymają się co najmniej do końca roku. Prace przy układzie torowym na skrzyżowaniu zostaną wykorzystane do remontu torowiska pomiędzy Placem G. Narutowicza a Bitwy Warszawskiej 1920 r., a także do przeprowadzenia innych prac utrzymaniowych na dalszym odcinku, w kierunku pętli P+R Al. Krakowska. Powrót tramwajów na trasę między placem a pętlą P+R Al. Krakowska jest planowany na październik 2025 roku.
Tramwaj jako kluczowy element przemian Dworca Zachodniego
W ramach projektu na Ochocie powstanie około 1,6-kilometrowa trasa tramwajowa, w tym 500-metrowy tunel prowadzący do Dworca Zachodniego. Podziemny przystanek końcowy będzie skomunikowany za pomocą schodów ruchomych i wind bezpośrednio z przejściem podziemnym, które zostanie rozbudowane w ramach prac na stacji kolejowej. Zapewni to wygodne i krótkie przesiadki.
Tramwaj, charakteryzujący się większą pojemnością niż autobus i korzystający z wydzielonego torowiska, umożliwi szybki i niezawodny transport pasażerów, niezależnie od warunków ruchu drogowego. Czas przejazdu tramwajem do ulicy Grójeckiej wyniesie około pięciu minut, do placu Narutowicza dziesięciu minut, a do stacji metra Politechnika piętnastu minut. Trasa do Dworca Zachodniego stanowi fragment tramwaju do Wilanowa, będącego częścią obwodowej trasy, która docelowo połączy Wolę, Ochotę z Mokotowem i Wilanowem. Inwestycja, ze względu na swój zakres, została podzielona na etapy, z których część jest już w eksploatacji, część w budowie, a część w fazie projektowania. Projekt "Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą – Faza II" otrzymał dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027 i jest uznawany za operację o znaczeniu strategicznym. Całkowity koszt projektu wynosi 2 058 985 636,54 zł, z czego dofinansowanie sięga 900 milionów złotych.















Komentarze