top of page

Ruszają bezpośrednie połączenia kolejowe z Niemiec do Włoch

Pociąg Frecciarossa 1000
Źródło zdjęcia: Deutsche Bahn

Deutsche Bahn, Trenitalia i Österreichische Bundesbahnen (ÖBB) wspólnie uruchamiają nowe, bezpośrednie połączenia kolejowe, które połączą Niemcy z Włochami. Od końca 2026 roku pasażerowie będą mogli podróżować z Monachium do Mediolanu i Rzymu nowoczesnymi pociągami dużych prędkości Frecciarossa.


Inicjatywa ta to znaczący krok w rozwoju europejskiego transportu kolejowego, mający na celu stworzenie wygodnej, ekologicznej i efektywnej alternatywy dla podróży lotniczych czy samochodowych. Projekt jest wspierany przez Komisję Europejską, co podkreśla jego strategiczne znaczenie dla integracji europejskiej sieci kolejowej.


Nowe trasy i skrócenie czasu podróży


Od grudnia 2026 roku pociągi Frecciarossa zaczną kursować na trasach Monachium–Mediolan (około 600 km) i Monachium–Rzym (około 900 km). Szacowany czas podróży między Monachium a Mediolanem wyniesie około sześciu i pół godziny, natomiast z Monachium do Rzymu około ośmiu i pół godziny. Dzięki planowanemu otwarciu tunelu bazowego Brenner pod koniec 2032 roku, czasy te mają ulec skróceniu o około godzinę. W grudniu 2028 roku planowane jest rozszerzenie siatki połączeń o Mediolan–Berlin i Neapol–Berlin, co jeszcze bardziej usprawni podróże między kluczowymi europejskimi miastami.


Współpraca międzynarodowa i wsparcie UE


Uruchomienie tych połączeń jest wynikiem bliskiej współpracy między DB, Trenitalią i ÖBB. Michael Peterson z zarządu DB, Gianpiero Strisciuglio, CEO Trenitalii, oraz dr Sabine Stock z zarządu ÖBB podkreślili, że transgraniczny transport kolejowy wymaga skoordynowanych działań i jest kluczowy dla zrównoważonego rozwoju mobilności w Europie. Projekt ten został wybrany przez Komisję Europejską jako jeden z dziesięciu pilotażowych programów mających na celu eliminację barier w międzynarodowym transporcie kolejowym i rozwój atrakcyjnych, ekologicznych połączeń. Jest to wyraźny sygnał, że Europa stawia na kolej jako fundament przyszłego transportu.


Technologia i przyszłe plany


Na nowych trasach będą kursować pociągi Frecciarossa 1000, znane z nowoczesnego designu, komfortu i ekologicznych rozwiązań. Pociągi te, o długości 200 metrów, oferują 462 miejsca siedzące w czterech kategoriach komfortu. Obecnie Hitachi i Alstom, producenci pociągów, dostosowują je technicznie do wymagań niemieckich i austriackich sieci kolejowych. Po zakończeniu adaptacji, przeprowadzone zostaną intensywne testy i procesy homologacyjne we wszystkich trzech krajach. Uruchomienie połączeń w grudniu 2026 roku nastąpi w dwóch etapach. Początkowo planuje się uruchomienie dwóch par pociągów (tam i z powrotem) na każdej z tras: Monachium–Mediolan i Monachium–Rzym, z Innsbruckiem jako kluczowym węzłem. Od grudnia 2028 roku stopniowo zwiększana będzie liczba połączeń, docelowo tworząc pełną ofertę pięciu par pociągów między Niemcami a Włochami, w tym bezpośrednie trasy do Berlina i Neapolu.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page