

49false51 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


43false21 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


00false14 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


45false07 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


30false09 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


Inicjatywa ta to znaczący krok w rozwoju europejskiego transportu kolejowego, mający na celu stworzenie wygodnej, ekologicznej i efektywnej alternatywy dla podróży lotniczych czy samochodowych. Projekt jest wspierany przez Komisję Europejską, co podkreśla jego strategiczne znaczenie dla integracji europejskiej sieci kolejowej.
Od grudnia 2026 roku pociągi Frecciarossa zaczną kursować na trasach Monachium–Mediolan (około 600 km) i Monachium–Rzym (około 900 km). Szacowany czas podróży między Monachium a Mediolanem wyniesie około sześciu i pół godziny, natomiast z Monachium do Rzymu około ośmiu i pół godziny. Dzięki planowanemu otwarciu tunelu bazowego Brenner pod koniec 2032 roku, czasy te mają ulec skróceniu o około godzinę. W grudniu 2028 roku planowane jest rozszerzenie siatki połączeń o Mediolan–Berlin i Neapol–Berlin, co jeszcze bardziej usprawni podróże między kluczowymi europejskimi miastami.
Uruchomienie tych połączeń jest wynikiem bliskiej współpracy między DB, Trenitalią i ÖBB. Michael Peterson z zarządu DB, Gianpiero Strisciuglio, CEO Trenitalii, oraz dr Sabine Stock z zarządu ÖBB podkreślili, że transgraniczny transport kolejowy wymaga skoordynowanych działań i jest kluczowy dla zrównoważonego rozwoju mobilności w Europie. Projekt ten został wybrany przez Komisję Europejską jako jeden z dziesięciu pilotażowych programów mających na celu eliminację barier w międzynarodowym transporcie kolejowym i rozwój atrakcyjnych, ekologicznych połączeń. Jest to wyraźny sygnał, że Europa stawia na kolej jako fundament przyszłego transportu.
Na nowych trasach będą kursować pociągi Frecciarossa 1000, znane z nowoczesnego designu, komfortu i ekologicznych rozwiązań. Pociągi te, o długości 200 metrów, oferują 462 miejsca siedzące w czterech kategoriach komfortu. Obecnie Hitachi i Alstom, producenci pociągów, dostosowują je technicznie do wymagań niemieckich i austriackich sieci kolejowych. Po zakończeniu adaptacji, przeprowadzone zostaną intensywne testy i procesy homologacyjne we wszystkich trzech krajach. Uruchomienie połączeń w grudniu 2026 roku nastąpi w dwóch etapach. Początkowo planuje się uruchomienie dwóch par pociągów (tam i z powrotem) na każdej z tras: Monachium–Mediolan i Monachium–Rzym, z Innsbruckiem jako kluczowym węzłem. Od grudnia 2028 roku stopniowo zwiększana będzie liczba połączeń, docelowo tworząc pełną ofertę pięciu par pociągów między Niemcami a Włochami, w tym bezpośrednie trasy do Berlina i Neapolu.










Komentarze