Szczecin z planem na poprawę infrastruktury tramwajowej poprzez napawanie szyn
- Marek Zioła

- 20 lip
- 2 minut(y) czytania

Gmina Miasto Szczecin ogłosiła przetarg na kompleksową usługę napawania szyn i krzyżownic w ciągach komunikacyjnych. Działania te mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa oraz komfortu podróży pasażerów komunikacji miejskiej. Inwestycja obejmie kluczowe węzły oraz fragmenty torowisk, które wymagają pilnej regeneracji.
Przedmiotem zamówienia jest regeneracja 71 krzyżownic oraz 398 metrów bieżących szyn w dziesięciu różnych lokalizacjach Szczecina. Wśród nich znajdują się strategiczne punkty, takie jak węzeł Brama Portowa, gdzie zaplanowano regenerację aż 38 krzyżownic, czy pętla Turkusowa z 30 metrami bieżącymi szyn do naprawy. Prace obejmą również regenerację łuków na ulicach Mickiewicza/Bohaterów Warszawy, 3 Maja/Narutowicza oraz Narutowicza/Potulickiej, a także torowiska na al. Wojska Polskiego, węzłach Plac Szarych Szeregów, Plac Żołnierza Polskiego i Wyszyńskiego oraz na ulicy Wiszesława.
Specyfikacja techniczna i warunki regeneracji szyn
Regeneracja szyn zostanie przeprowadzona metodą napawania elektrycznego z wykorzystaniem automatu spawalniczego. W sytuacjach, gdy użycie automatu będzie niemożliwe, dopuszcza się napawanie ręczne, jednakże po uzyskaniu zgody zamawiającego. Szczegółowe parametry techniczno-jakościowe określają precyzyjne wymagania dla odrestaurowanych elementów. Krzyżownice po regeneracji muszą charakteryzować się głębokością rowka bloku krzyżownicy na całej długości wynoszącą 12 milimetrów oraz szerokością rowka 35 milimetrów. Dodatkowo, długość rampy przejściowej powinna wynosić około 1,9 metra. Rozstaw krawędzi tocznych na prostej ma wynosić 1435 milimetrów z tolerancją +2 milimetry, a na łukach o promieniu poniżej 50 metrów – 1440 milimetrów z tolerancją ±2 milimetry. Kluczowe jest również usunięcie wszelkich spękań bloków krzyżownic i ramp przejściowych, a wszystkie napawane płaszczyzny i krawędzie mają być wyszlifowane, gładkie i pozbawione nierówności.
Tor po regeneracji szyn musi spełniać analogiczne normy geometrii. Rozstaw krawędzi tocznych na prostej powinien wynosić 1435 milimetrów (+2), a na łukach o promieniu poniżej 50 metrów – 1440 milimetrów (±2). Parametry geometrii napawanej szyny muszą odpowiadać wymiarom profilu szyny oznaczonego symbolami 60R2 oraz LK-1.
Wymagania wobec wykonawców napawania szyn
Postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego, zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych. Zamawiający, Gmina Miasto Szczecin, dokona najpierw badania i oceny ofert, a następnie kwalifikacji podmiotowej wykonawcy, którego oferta zostanie najwyżej oceniona. Wykonawcy nie są zobowiązani do złożenia Jednolitego Europejskiego Dokumentu Zamówienia (JEDZ) wraz z ofertą, lecz zostaną wezwani do jego złożenia po wstępnej ocenie ofert. Dopuszcza się wspólne ubieganie się wykonawców o udzielenie zamówienia.
Wśród wymaganych dokumentów, które należy złożyć wraz z ofertą, znajdują się między innymi formularz oferty, odpis lub informacja z Krajowego Rejestru Sądowego, pełnomocnictwa, jeśli są wymagane, oraz oświadczenie o poleganiu na zdolnościach podmiotów udostępniających zasoby, jeśli dotyczy. Dodatkowo, na wezwanie zamawiającego, wykonawcy będą musieli złożyć JEDZ, wykaz usług wykonanych w ciągu ostatnich trzech lat z dowodami należytego wykonania, wykaz osób skierowanych do realizacji zamówienia wraz z informacjami o ich kwalifikacjach, a także wykaz narzędzi i urządzeń technicznych.
Zamawiający przewiduje również szereg przesłanek wykluczenia wykonawców, w tym między innymi kary za przestępstwa gospodarcze, korupcję, naruszenie obowiązków w dziedzinie prawa pracy, czy też powiązania z podmiotami objętymi sankcjami w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie.















Komentarze