top of page

Słowacja: Wracają bezpośrednie pociągi na linii Koszyce – Humenné. Po dwóch latach pociągi elektryczne zastąpią autobusy

Pociąg ZSSK
Fot. ZSSK

Po ponad dwóch latach mieszkańcy wschodniej Słowacji będą mogli wygodniej podróżować koleją. Od niedzieli 14 grudnia 2025 roku Słowackie Koleje Państwowe w pełni przywracają połączenia na trasie Koszyce – Humenné. Eliminuje to potrzebę przesiadki na autobusy zastępcze w Bánovcach nad Ondavou. Zakończenie projektu elektryfikacji i przebudowy odcinka pozwala na szybsze i bardziej ekologiczne przejazdy.


Zgodnie z informacją podaną w poniedziałek 8 grudnia 2025 roku, Ministerstwo Transportu, wspólnie z ZSSK, zaprezentowało w Humenném wyniki kompleksowego projektu „Elektryfikacja i związane z nią przebudowy na odcinku Bánovce nad Ondavou – Humenné”. Dzięki temu zarządca infrastruktury kolejowej, Słowackie Koleje, może ponownie uruchomić bezpośrednie pociągi elektryczne na całej trasie z Koszyc do Humenné. Oznacza to, że po ponad dwuletnim okresie utrudnień podróże dla mieszkańców wschodniej Słowacji będą wygodniejsze i bardziej przyjazne dla środowiska.


Jozef Ráž, minister transportu, przemawiał na konferencji prasowej Ministerstwa Transportu Republiki Słowackiej. Za nim stali przedstawiciele spółek kolejowych ŽSR, ZSSK oraz przedstawiciel wykonawcy przebudowy, firmy ELTRA.
Słowacja: Wracają bezpośrednie pociągi na linii Koszyce – Humenné. Po dwóch latach pociągi elektryczne zastąpią autobusy / fot. ZSSK

Elektryczne połączenia na linii Koszyce – Humenné


Nowa oferta, wprowadzona od 14 grudnia przewiduje kursowanie 20 pociągów na linii Koszyce – Humenné, co oznacza zwiększenie liczby połączeń o dwa dodatkowe składy w dni powszednie w porównaniu z dotychczasowym rozkładem. Regionalne pociągi ekspresowe będą kursować w godzinach porannego szczytu co godzinę.


Pociągi regionalne nadal będą jeździć w klasycznej konfiguracji (lokomotywa i wagony), jednak teraz będą prowadzone przez lokomotywy elektryczne na całej trasie. To rozwiązanie ma być nie tylko bardziej ekonomiczne, ale też cichsze i bardziej ekologiczne. W składach pozostaną zmodernizowane wagony z łączną pojemnością 356 miejsc. Prędkość liniowa na przebudowanym odcinku wzrośnie ze 100 do 120 km/h.


Ivana Piňosová, dyrektor generalna Słowackich Kolei Państwowych, wyraziła zadowolenie z powrotu pełnego ruchu kolejowego:

„Cieszymy się, że po długotrwałym zamknięciu transport kolejowy między Koszycami a Humennym wraca w pełni. Od nowego rozkładu jazdy, który wejdzie w życie w niedzielę 14 grudnia, zwiększamy również liczbę połączeń, co poprawi dostępność regionu, przyczyni się do redukcji emisji dzięki wdrożeniu lokomotyw elektrycznych i poprawi możliwości podróżowania, zwłaszcza w godzinach porannego szczytu. Wierzymy, że dzięki tej pozytywnej zmianie pasażerowie, którzy wybrali inne środki transportu podczas zamknięcia, powrócą do transportu kolejowego”.

Koniec przesiadek na Koszyce – Humenné


Zdecydowaną zmianą dla pasażerów jest to, że z dniem 14 grudnia zniknie konieczność przesiadki na autobusy zastępcze w Bánovcach nad Ondavou – wszystkie pociągi będą jechać do Humenné na całej trasie. Zapewnione będą również wygodne przesiadki na inne składy. W Koszycach podróżni przesiądą się na pociągi ekspresowe do Bratysławy, a w Humenném na pociągi do Medzilaborce i Stakčína.


Zmiana dotyczy także połączeń dalekobieżnych. Nocne pociągi ekspresowe ZEMPLÍN (Bratysława – Humenné) oraz międzynarodowe pociągi EuroNight SLOVAKIA (Praga – Humenné) będą teraz kursować do i z Humenné bez konieczności przesiadki. Na pociąg nocny z Pragi nadal dostępny będzie wagon sypialny.


Zakres projektu elektryfikacji


Elektryfikacja linii między Humenné a Bánovcami nad Ondavou rozpoczęła się 25 września 2023 roku, co wiązało się z całkowitym zamknięciem odcinka Humenné – Strážske. Projekt dotyczył nie tylko instalacji sieci trakcyjnej i modernizacji urządzeń sygnalizacyjnych, ale także kompleksowej renowacji całej infrastruktury.


Zmodernizowano kilka przystanków kolejowych w regionie, a na stacjach w Michalovcach i Humenném wykonano całkowicie nowe, bezbarierowe dojścia do peronów. Dodatkowo powstały przejścia podziemne, oświetlenie oraz nowoczesne systemy informacyjne i udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami, w tym niedowidzących.


Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.pl

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page