top of page

Tramwaje Warszawskie będą miały ponad 50 km zielonych torowisk. Następne odcinki zazielenione

Zazielenianie torów
Fot. Tramwaje Warszawskie

Tramwaje Warszawskie podpisały umowy na zazielenienie czterech kolejnych odcinków torowisk w stolicy. Dzięki tym inwestycjom, na koniec roku 2025 Warszawa będzie mogła pochwalić się już ponad 50 kilometrami toru pojedynczego z roślinnym dywanem, co ma przynosić konkretne korzyści środowiskowe i estetyczne. Prace obejmą między innymi trasy remontowane w tym i ubiegłym roku na Bródnie, Żoliborzu, Ochocie i w Śródmieściu.


Tramwaje Warszawskie systematycznie zwiększają udział zieleni w swojej infrastrukturze. W efekcie tych działań, do końca bieżącego roku, pasażerowie i mieszkańcy stolicy zobaczą roślinne dywany na łącznej długości około 54 kilometrów toru pojedynczego, co przełoży się na powierzchnię około 18 hektarów. Obecnie miasto dysponuje już blisko 48,4 km torów z roślinną zabudową, co stanowi ponad 16 hektarów powierzchni, wliczając w to najnowsze, zielone odcinki pokryte matami rozchodnikowymi na ulicy Słomińskiego (pomiędzy Rondem Zgrupowania AK „Radosław” a Dworcem Gdańskim) oraz na Marszałkowskiej (między Królewską a Świętokrzyską).


Zazielenianie torów
Tramwaje Warszawskie będą miały ponad 50 km zielonych torowisk. Następne odcinki zazielenione / fot. Tramwaje Warszawskie

Maty rozchodnikowe jako klucz do zazielenienia torowisk


Doświadczenia eksploatacyjne Tramwajów Warszawskich wskazują, że maty rozchodnikowe stanowią najbardziej efektywne i najlepiej sprawdzające się rozwiązanie w trudnych warunkach miejskich. Rozchodnik jest rośliną odporną na mróz, ma niewielkie wymagania glebowe i nie wymaga częstego podlewania ani regularnego koszenia, co jest istotne w kontekście utrzymania. Dodatkowo, różne odmiany rozchodnika efektownie przebarwiają się w ciągu roku, zwiększając walory estetyczne infrastruktury. Ponad połowę dotychczas zazielenionych torowisk stanowią właśnie trasy pokryte rozchodnikiem, choć Tramwaje Warszawskie zwiększają także wykorzystanie mat rozchodnikowo-ziołowych, które można już spotkać na ulicach Obozowej i Chałubińskiego.


Jakie nowe odcinki torów zostaną zazielenione


Niedawno podpisane umowy dotyczą zazielenienia czterech kolejnych odcinków torów. Pierwsze zadanie obejmuje trasę wzdłuż ulic Rembielińskiej i Matki Teresy z Kalkuty, która przeszła kompleksowy remont w roku ubiegłym. Kolejne prace skupią się na torach remontowanych przez ekipy Tramwajów Warszawskich w tym roku. Są to: dojazdy do wiaduktów w ciągu alei Jana Pawła II od strony Śródmieścia i Żoliborza (gdzie ruch tramwajowy został wznowiony pod koniec maja), odcinek Słomińskiego od wiaduktu przy Andersa do wjazdu na most Gdański (tramwaje wróciły tam pod koniec września) oraz fragment ulicy Grójeckiej między placem Narutowicza a Siewierską (gdzie ruch wznowiono przed połową października). Na tych odcinkach zastosowane zostaną mieszanki rozchodników i ziół. Co istotne dla pasażerów, prace przy zakładaniu roślinnej zabudowy nie będą miały wpływu na bieżący ruch tramwajowy.


Zielone torowiska w Warszawie
Tramwaje Warszawskie będą miały ponad 50 km zielonych torowisk. Następne odcinki zazielenione / fot. Tramwaje Warszawskie

Środowiskowe korzyści z roślinnej zabudowy torów


Warto przypomnieć, że w sierpniu minęło 20 lat od uruchomienia pierwszego odcinka z roślinną zabudową torów w stolicy. Wieloletnie obserwacje potwierdzają, że zieleń w torowisku przynosi wymierne korzyści dla środowiska miejskiego. Rośliny przyczyniają się między innymi do efektywnej retencji wody opadowej, co jest coraz ważniejsze w kontekście zmian klimatu. Ponadto, pomagają w łagodzeniu efektów tak zwanych miejskich wysp ciepła, sprzyjają lokalnemu zwiększeniu bioróżnorodności, a także przyczyniają się do pochłaniania zanieczyszczeń i pyłów z powietrza. Dodatkowym atutem jest również obniżenie poziomu hałasu generowanego przez przejeżdżające tramwaje.


Tramwaje Warszawskie planują, że roślinna zabudowa torowisk będzie standardowym elementem również na nowo budowanych trasach, takich jak te na ulicy Rakowieckiej czy do Dworca Zachodniego.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page