Ukraina kupuje lokomotywy od Alstom. 55 Traxx Hauler zasilanych dwoma napięciami
- Marek Zioła

- 3 dni temu
- 2 minut(y) czytania

Ukraińskie Koleje (UZ) podpisały z Alstom umowę na dostawę 55 nowoczesnych lokomotyw elektrycznych Traxx Hauler. Kontrakt o wartości około 470 milionów euro, częściowo finansowany przez międzynarodowe instytucje, ma pomóc w modernizacji przestarzałego taboru towarowego, którego średni wiek wynosi obecnie 46 lat. Dostawy nowych lokomotyw Traxx mają rozpocząć się w 2027 roku.
Podpisanie umowy między Alstom, a Ukraińskimi Kolejami (Ukrzaliznycia) na dostawę 55 lokomotyw Traxx Hauler to jeden z największych kroków w kierunku odnowienia taboru UZ. Kontrakt, którego wartość jest szacowana na około 470 milionów euro, został zaksięgowany w drugim kwartale roku podatkowego 2025/2026. Jego finansowanie jest w dużej mierze wspierane przez Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju (EBRD) kwotą 300 milionów euro oraz Bank Światowy (World Bank) kwotą 190 milionów dolarów.
Dlaczego Ukraińskie Koleje potrzebują nowych lokomotyw?
Głównym powodem zakupu jest krytyczny stan taboru. Ukraińskie Koleje posiadają obecnie flotę lokomotyw towarowych, których średni wiek wynosi aż 46 lat. Jak podkreśla Oleksandr Pertsovskyi, prezes Ukraińskich Kolei, porozumienie z Alstom to ważny krok w kierunku rozwiązania problemu przestarzałego taboru trakcyjnego, będący inwestycją w bezpieczeństwo gospodarcze i stabilność ukraińskiej logistyki. To również ważny sygnał zaufania międzynarodowych partnerów w przyszłość ukraińskiej kolei. Dostawy nowych maszyn, które będą projektowane i produkowane w zakładzie Alstom w Belfort we Francji, mają rozpocząć się w 2027 roku. Cena kontraktu obejmuje także szkolenia dla maszynistów i personelu utrzymania, a także dostawy części zamiennych.
Czym wyróżniają się nowe lokomotywy Traxx dla Ukrainy?
Zamówione lokomotywy Traxx Hauler to maszyny specjalnie dostosowane do specyfiki ukraińskiej infrastruktury, między innymi do różnic w napięciu sieci trakcyjnej. Są to lokomotywy dwunapięciowe, przystosowane do pracy zarówno pod napięciem stałym 3 kV, jak i zmiennym 25 kV. Charakteryzują się one podwójną konfiguracją Bo-Bo, co oznacza, że posiadają cztery wózki, a każda oś jest napędzana przez osobny silnik trakcyjny. Moc tych lokomotyw waha się od 7,2 do 9,4 MW, a ich maksymalna prędkość eksploatacyjna wyniesie 120 km/h. Konstrukcja Traxx Hauler ma zapewniać wysoką wydajność, niezawodność i efektywność energetyczną, co pozwoli im na ciągnięcie cięższych ładunków niż inne, obecnie dostępne na rynku rozwiązania. Co ciekawe, w lokomotywach zostaną zamontowane systemy bezpieczeństwa oraz radiostacje produkcji ukraińskiej.
Zaangażowanie Alstom w ukraiński rynek kolejowy
Alstom, będąc sygnatariuszem Ukraine Business Compact, aktywnie wspiera rozwój gospodarczy i odbudowę Ukrainy. Ich zaangażowanie obejmuje wzmacnianie relacji handlowych i inwestycyjnych, dzielenie się wiedzą, świadczenie usług pro bono oraz podejmowanie szeregu inicjatyw biznesowych. Firma jest obecna na Ukrainie od 2012 roku, a jej centrum inżynieryjne w Charkowie specjalizuje się w opracowywaniu nowoczesnych systemów sterowania ruchem kolejowym. Od 2018 roku działa biuro w Kijowie, wspierające projekty taborowe, w tym rozwój lokomotyw elektrycznych. Alstom ma bogate doświadczenie w dostarczaniu lokomotyw – od 2000 roku sprzedano ich ponad 6000 sztuk na całym świecie.















Komentarze