top of page

Umowa podpisana. Lubelskie kupuje 4 nowe EZT od FPS H. Cegielski

Podpisanie umowy na dostawę EZT dla województwa lubuskiego
Fot. UM Województwa Lubelskiego

Województwo lubelskie podpisało kontrakt z FPS na dostawę czterech nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych, które znacząco poprawią komfort i dostępność podróży w regionie. Wartość projektu przekracza 194 miliony złotych, z dużym wsparciem środków unijnych, a dostawa ma nastąpić do końca 2029 roku.


We wtorek w Lublinie, w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego, marszałek Jarosław Stawiarski i wicemarszałek Piotr Breś uroczyście podpisali umowę na zakup czterech nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT). Kontrakt ten powierzono przedsiębiorstwu H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. z Poznania. Całkowity koszt tej inwestycji to ponad 194 miliony złotych, z czego przeszło 116 milionów złotych pochodzi ze środków unijnych, a wkład samorządu to niemal 78 milionów złotych. Projekt ten jest realizowany w ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 i ma na celu zakup bezemisyjnego taboru kolejowego.


Rozbudowa oferty przewozowej dzięki nowym EZT


Dostarczenie nowych pojazdów ma na celu nie tylko odnowienie taboru, ale przede wszystkim rozszerzenie obecnej oferty przewozowej, co podkreślał marszałek Jarosław Stawiarski. Ma to umożliwić sprawniejszą komunikację zarówno wewnątrz województwa, jak i w połączeniach z regionami sąsiednimi, takimi jak mazowieckie i podkarpackie. Realizacja projektu ma potrwać do 31 grudnia 2029 roku.


Marszałek Stawiarski zwrócił uwagę na zalety transportu kolejowego, które są kluczowe w kontekście współczesnych wyzwań.

Cztery nowoczesne elektryczne zespoły trakcyjne to tabor, który nie zastąpi dotychczasowych jednostek, lecz rozszerzy naszą ofertę przewozową, umożliwiając sprawną komunikację zarówno w obrębie województwa, jak i w połączeniach z sąsiednimi regionami – mazowieckim i podkarpackim. Transport kolejowy ma tę przewagę, że jest niskoemisyjny, ekologiczny i bezpieczny, dlatego tak nam zależy na zmianie myślenia o kolei regionalnej i zachęceniu mieszkańców województwa do wybierania tego sposobu lokomocji

Te działania są odpowiedzią na rosnące zainteresowanie koleją w regionie – w 2024 roku transportem kolejowym w województwie lubelskim podróżowało łącznie ponad 3,1 miliona osób. Wicemarszałek Piotr Breś dodał, że zakup nowoczesnych EZT to jeden z najważniejszych kroków w celu zapewnienia oczekiwanego standardu podróży, obok realizacji projektów w ramach Programu Kolej+.


Wysokie standardy techniczne i komfort w nowych EZT


Nowe elektryczne zespoły trakcyjne mają spełniać najwyższe wymogi techniczne, ekologiczne i bezpieczeństwa, zarówno krajowe, jak i unijne. Będą w pełni interoperacyjne, co oznacza, że bez problemu będą mogły kursować na różnych liniach kolejowych. Standardy, które mają spełnić, obejmują między innymi TSI PRM (dostępność dla osób o ograniczonej mobilności) oraz TSI NOI (poziom hałasu).


Nowoczesne jednostki, charakteryzujące się bezprzedziałowym, jednoprzestrzennym wnętrzem, wyposażone zostaną w szereg udogodnień dla pasażerów. Będą to między innymi:


  • Nowoczesne zespoły napędowe umożliwiające osiągnięcie prędkości do 160 km/h.

  • Kompleksowy monitoring wewnętrzny i zewnętrzny, zwiększający bezpieczeństwo.

  • Wydajna klimatyzacja dostosowana do pracy w szerokim zakresie temperatur (od –25°C do +35°C).

  • System informacji pasażerskiej i dostęp do Wi-Fi.

  • Udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami (rampy, pochylnie, specjalne miejsca).

  • Przestrzeń dla rowerzystów oraz możliwość rekonfiguracji wnętrza w celu zwiększenia liczby przewożonych jednośladów.


Udział niskiej podłogi ma wynieść co najmniej 70% długości przedziałów pasażerskich, co znacząco ułatwi dostęp pasażerom o ograniczonej zdolności ruchowej. Pojazdy, z przewidywaną żywotnością na minimum 30 lat, mają wykorzystywać zaawansowany pneumatyczny układ hamulcowy z funkcją odzysku energii (hamowanie elektrodynamiczne). Każdy z czterech pociągów będzie mógł pomieścić 176 pasażerów na miejscach siedzących.


FPS H. Cegielski, reprezentowany przez Łukasza Szaranka, Dyrektora Sprzedaży Pojazdów Trakcyjnych, potwierdził dbałość o detale konstrukcyjne.

Lubelskie otrzyma pojazdy o długości maksymalnie 82 metrów, z których każdy pomieści minimum 176 pasażerów na miejscach siedzących. Pojazdy będą wyposażone między innymi miejsca na rowery, klimatyzację, Wi-Fi, system informacji pasażerskiej oraz udogodnienia dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się (w tym dla osób niepełnosprawnych) oraz dwie toalety

Zgodnie z szacunkami, nowe cztery jednostki taboru pasażerskiego mają służyć niemal 340 tysiącom osób rocznie, zwiększając łączną pojemność taboru Województwa Lubelskiego. Obecnie lubelskie dysponuje 14 elektrycznymi zespołami trakcyjnymi (5 EN57AL po modernizacji i 9 Impulsów 2) oraz 13 pojazdami spalinowymi. Po zrealizowaniu nowej umowy flota EZT w województwie wzrośnie do 18 jednostek.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page