top of page

Vectrony od Siemensa ruszają w drogę. České dráhy stawiają na szybki tabor

Lokomotywa Siemens Vectron w barwach Kolei Czeskich (ČD), oznaczona numerem 384 001-4, z widocznym logotypem przewoźnika. Przed maszyną stoją dwaj mężczyźni – jeden w okularach, drugi bez, obaj w garniturach. Trzymają oni tablicę z grafiką lokomotywy oraz napisem w języku czeskim: "První z padesáti vysokorychlostních lokomotiv Siemens Vectron pro České dráhy" (Pierwsza z pięćdziesięciu lokomotyw Siemens Vectron dla Kolei Czeskich). W tle widać wnętrze hali.
Fot. České dráhy

Koleje Czeskie (České dráhy) wprowadzają do eksploatacji nowe lokomotywy Siemens Vectron, które osiągają prędkość 230 km/h. Pierwsze składy wyruszą na trasę jeszcze we wrześniu 2025 roku, a docelowo będą kursować również na międzynarodowych liniach. Przewoźnik odbierze łącznie 50 takich maszyn.


Od połowy września České dráhy zaczynają wykorzystywać w codziennej eksploatacji swoje najnowsze lokomotywy Siemens Vectron. Na początku będą one kursować na krajowych trasach dalekobieżnych, między innymi na linii R18 „Slovácký expres” relacji Praga – Staré Město u Uherského Hradiště. Po dostarczeniu kolejnych maszyn i uzyskaniu odpowiednich homologacji, najpóźniej do końca 2025 roku pojawią się także na trasach międzynarodowych.


Lokomotywa Vectron 384
Vectrony od Siemensa ruszają w drogę. České dráhy stawiają na szybki tabor / fot. České dráhy

Nowe lokomotywy Siemens Vectron we flocie Czechów


Do tej pory producent dostarczył do Czech osiem takich lokomotyw. Do końca bieżącego roku ich liczba we flocie przewoźnika wzrośnie do dwudziestu, a od stycznia 2026 roku z fabryki w Monachium-Allach będą wyjeżdżały cztery lokomotywy miesięcznie. Koleje Czeskie zamówiły łącznie 50 lokomotyw z maksymalną prędkością eksploatacyjną 230 km/h.


Pierwsze trzy lokomotywy dotarły do lokomotywowni w Pradze-Vršovicach 12 sierpnia. Maszyniści i personel warsztatowy przeszli szkolenia z obsługi nowych maszyn, które otrzymały specjalne barwy korporacyjne. W szkoleniach wzięli udział także przedstawiciele austriackiego przewoźnika ÖBB oraz niemieckich Deutsche Bahn, ponieważ nowe lokomotywy będą wykorzystywane na trasach międzynarodowych, w tym na nowych liniach z Pragi do Villach w Austrii i do Kopenhagi w Danii. Pierwsze dostarczone lokomotywy będą kursować na terenie Czech w ramach standardowego ruchu testowego, zatwierdzonego przez Urząd Kolejowy. 4 września do lokomotywowni w Pradze-Vršovicach dostarczono kolejnych pięć maszyn.


Współpraca z Siemensem


Przedstawiciele przewoźnika podkreślają, że lokomotywy te stanowią istotny krok w modernizacji taboru.


„Dzięki maksymalnej prędkości 230 km/h awansujemy do wyższej ligi wśród europejskich przewoźników, a jednocześnie stanowią one dla nas ważny krok pośredni w kierunku eksploatacji jeszcze szybszych pociągów na czeskich i zagranicznych trasach kolei dużych prędkości” – powiedział Michal Krapinec, prezes zarządu i dyrektor generalny Českých drah.

Roman Kokšal, CEO Siemens Mobility w Czechach, dodał, że nowe lokomotywy są idealne do kursowania na trasach w Niemczech, Austrii oraz przyszłych liniach dużych prędkości w Czechach. Będą one również obsługiwać popularne jednostki ComfortJet, przyczyniając się do skrócenia czasu podróży między europejskimi metropoliami.


Umowę na dostawę 50 lokomotyw Siemens Vectron MS z maksymalną prędkością 230 km/h České dráhy podpisały z firmą Siemens Mobility w 2022 roku. Kontrakt obejmuje także kompleksową obsługę serwisową nowych lokomotyw przez 15 lat.


Lokomotywa Vectron 384
Vectrony od Siemensa ruszają w drogę. České dráhy stawiają na szybki tabor / fot. České dráhy

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page