top of page

Warszawa: Innowacyjny remont torowiska na Placu Zawiszy skraca utrudnienia dla pasażerów

Duży, żółty dźwig na placu budowy lub składowisku, rozładowujący lub przygotowujący do transportu podłużne, prostokątne elementy. Na pierwszym planie widać szereg podobnych elementów ułożonych na ziemi, biegnących w kierunku dźwigu. W tle widoczne są niskie budynki przemysłowe, drzewa, a na horyzoncie zarys wieżowców miejskich pod częściowo zachmurzonym niebem. Po lewej stronie zdjęcia widoczne są tory kolejowe.
Fot. Warszawski Transport Publiczny

Rozpoczęły się przygotowania do kluczowego remontu Placu Zawiszy w Warszawie, jednego z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w stolicy. W poniedziałek na bocznicy Tramwajów Warszawskich na Woli rozpoczęto rozładunek specjalnie wyprodukowanych, wielkogabarytowych płyt. Zastosowanie innowacyjnej technologii ma znacząco skrócić czas realizacji prac.


Na bocznicy kolejowej Tramwajów Warszawskich na Woli rozpoczęto rozładunek ogromnych płyt prefabrykowanych, które w początkach lipca zostaną zamontowane na Placu Zawiszy. Pierwsze zmiany w kursowaniu tramwajów zostaną wprowadzone już 7 lipca. Plac Zawiszy jest jednym z kluczowych węzłów komunikacyjnych w centrum Warszawy, gdzie zbiegają się trzy intensywnie wykorzystywane trasy tramwajowe: w ciągu ulic Grójeckiej, Towarowej oraz Alej Jerozolimskich. W godzinach szczytu przez ten punkt przejeżdża od 30 do 45 tramwajów na godzinę. Jest to także istotne skrzyżowanie dla ruchu drogowego, ponieważ przebiega tędy obwodnica śródmiejska.


Zastosowanie innowacyjnych rozwiązań skraca czas remontu


Termin realizacji remontu, wyznaczony na lato 2025 roku, został wybrany strategicznie. Budowa nowej trasy tramwajowej do Dworca Zachodniego wymusiła tymczasowe zamknięcie ruchu tramwajowego na Alei Krakowskiej, co znacznie ograniczyło ruch w ciągu ulicy Grójeckiej. Witold Urbanowicz, rzecznik Tramwajów Warszawskich, podkreślił, że:


„Termin realizacji remontu (lato 2025) wybrano nieprzypadkowo – budowa nowej trasy tramwajowej do Dworca Zachodniego wymusiła czasowe zamknięcie ruchu tramwajowego na al. Krakowskiej, a więc znaczące ograniczenie ruchu w ciągu ul. Grójeckiej. Takie wyłączenie zdarza się raz na kilkadziesiąt lat, więc w jego cieniu Tramwaje Warszawskie starają się zrealizować jak najwięcej remontów i napraw głównych”. Dotychczas podczas remontów tramwajarze używali betonu lanego na miejscu, co wiązało się z koniecznością szalowania, zbrojenia, wylewania i długiego czasu schnięcia. Dzięki zastosowaniu gotowych płyt prefabrykowanych czas zamknięcia poszczególnych przejazdów przez torowisko może zostać skrócony z co najmniej 30 dni do zaledwie siedmiu dni. Konrad Niklewicz, wiceprezes Tramwajów Warszawskich, poinformował, że: „Dzięki zastosowaniu tej nowej, niestosowanej wcześniej technologii uda się skrócić czas remontu placu Zawiszy z trzech miesięcy do miesiąca”.

Szymon Sroka, kierownik kontraktu KZN Rail, firmy odpowiedzialnej za produkcję i montaż płyt, przekazał, że do Warszawy zostanie dostarczonych 121 żelbetowych płyt prefabrykowanych o łącznej powierzchni 1600 metrów kwadratowych. Najcięższa z nich waży blisko 23 tony, a do ich wykonania zużyto około 540 metrów sześciennych betonu. Największa płyta ma powierzchnię 23 metrów kwadratowych.


Etapy prac i zmiany w organizacji ruchu

Prace na Placu Zawiszy zostały podzielone na trzy etapy. Pierwszy etap, zaplanowany od 7 do 13 lipca, obejmie remont wlotu od strony ulicy Grójeckiej. W tym czasie tramwaje nie będą kursować na odcinku Plac Zawiszy – Plac Narutowicza, jednak dojazd tramwajów do pętli Plac Narutowicza oraz przystanków Och-Teatr zostanie utrzymany od strony ulicy Filtrowej. Tramwaje linii 9 z Pragi będą dojeżdżały do pętli przy Placu Starynkiewicza. Do przystanków Och-Teatr na ulicy Grójeckiej (gdzie składy mogą zmienić kierunek jazdy) od strony Placu Narutowicza i Filtrowej będą kursowały tramwaje linii 18 z PKP Służewiec oraz 33 z Metra Młociny. Trasa linii 78 zostanie zmieniona – od Placu Zawiszy pojadą Alejami Jerozolimskimi na Pragę, do pętli Kawęczyńska-Bazylika. Linia 7 nie będzie kursować. Trasy autobusów linii zastępczych Z-9 i Z14, kursujących Aleją Krakowską i ulicą Grójecką, zostaną wydłużone do Placu Starynkiewicza. Autobusy, które z Placu Zawiszy jechały ulicą Raszyńską i dalej Żwirki i Wigury (linie 128, 175, N32 i 504), pojadą objazdem przez Grójecką i Niemcewicza. Przy Placu Zawiszy zatrzymają się na ulicy Grójeckiej, na przystanku Plac Zawiszy 04. W pierwszym etapie zostanie zamknięty przejazd przez tory tramwajowe po stronie ulicy Grójeckiej.

Kierowcy z ulicy Towarowej nie będą mogli przejechać prosto przez plac do Raszyńskiej ani skręcić w Aleje Jerozolimskie. Nie będzie także możliwości skrętu w lewo z Alej Jerozolimskich w Raszyńską. Z Towarowej i Alej Jerozolimskich kierowcy pojadą Grójecką, gdzie będą mogli zawrócić przed nieczynnym przystankiem tramwajowym Ochota-Ratusz. Obie jezdnie ulicy Towarowej, między placem a zawrotką na wysokości Platynowej, zostaną zwężone o pasy przy torowisku. Na nitce Grójeckiej w kierunku placu zostanie zamknięty jeden z pasów do skrętu w Towarową. Jeden pas mniej będzie także na Raszyńskiej między Koszykową a Placem Zawiszy, a także na samym rondzie – do Towarowej będą prowadziły dwa pasy, z jednego z nich będzie można skręcić w Aleje Jerozolimskie w stronę Dworca Zachodniego. Zalecany objazd poprowadzi ulicami: Wawelską, Aleją Niepodległości, Chałubińskiego i Aleją Jana Pawła II do Prostej. Zamknięty zostanie przejazd dla rowerów przez Grójecką. Pasy będą otwarte, jednak piesi ominą plac budowy wyznaczonym korytarzem.


Drugi etap, od 14 do 27 lipca, zakłada wyłączenie ruchu tramwajowego na odcinku Plac Zawiszy – Plac Starynkiewicza. Nie będzie również przejazdu przez tory po stronie Alej Jerozolimskich – kierowcy ominą plac budowy, korzystając z zawrotki. W ostatnim etapie, od 28 lipca do 3 sierpnia, remontowany będzie wlot od strony ulicy Towarowej. Tramwaje nie pojadą od Placu Zawiszy do Kercelaka. Zamknięty będzie przejazd przez tory od strony Towarowej, a kierowcy również skorzystają z tymczasowej zawrotki. Rzecznik Tramwajów Warszawskich przekazał, że:


„Do końca września przewidywane są roboty brukarskie i wykończeniowe, które nie będą wpływały na ruch tramwajowy”.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page