Warszawa: Metro na Bemowie nabiera kształtów. Trwają prace na stacjach i w tunelach
- Marek Zioła

- 7 dni temu
- 2 minut(y) czytania

Trzy nowe stacje, Karolin, Chrzanów i Lazurowa, powstające na bemowskim odcinku metra linii M2 w Warszawie, są na zaawansowanym etapie budowy. W tunelach i na samych stacjach prowadzone są prace instalacyjne, budowa torowiska oraz wykończenia architektoniczne pomieszczeń. Mają się one zakończyć się zgodnie z planem - w 2026 roku.
Budowa ostatniego, zachodniego fragmentu drugiej linii metra w stolicy jest już na finiszu. Roboty prowadzone są jednocześnie w wielu miejscach, aby metro mogło jak najszybciej wozić pasażerów. Poza drążeniem tuneli, ekipy budowlane skupiają się na montażu infrastruktury, aby zapewnić sprawne funkcjonowanie podziemnej kolei w przyszłości.

Montaż urządzeń na stacjach metra
Na stacjach C3 Lazurowa (przy skrzyżowaniu ulic Górczewskiej i Lazurowej), C2 Chrzanów (przy skrzyżowaniu Rayskiego i Szeligowskiej) oraz C1 Karolin widoczne są postępy w pracach wykończeniowych. Obecnie montowane są okładziny akustyczne oraz posadzki w wentylatorniach, gdzie zainstalowano już wentylatory. W głównych pomieszczeniach technicznych rozpoczęto wprowadzanie systemu wentylacji.
Postęp widać także w pomieszczeniach podstacji energetycznych, gdzie zainstalowano już większość urządzeń. Równocześnie z tymi czynnościami trwa układanie niezbędnego okablowania. Perony są już gotowe, a na stację Chrzanów dostarczono ruchome schody. Przygotowywane są także pomieszczenia dla dyżurnego ruchu oraz zaplecza stacji, w których trwają prace murarskie, tynkarskie i malarskie.
Jak powstaje torowisko w metrze
Jednym z najbardziej zaawansowanych i złożonych etapów robót jest betonowanie nawierzchni torowej. Obecnie ten proces trwa w tunelu, który łączy stacje Karolin i Chrzanów. Budowa torowiska w tunelach metra, które po wydrążeniu mają przekrój koła, wymaga wieloetapowego procesu.
Najpierw betonu się tzw. bankiet dolny (czyli płaską „podłogę” tunelu) oraz bankiet boczny, który będzie służył jako korytarz technologiczny. Następnie następuje długa faza przygotowawcza do położenia torowiska. Powierzchnia jest oczyszczana i pokrywana matą wibroizolacyjną. Na niej układa się zbrojenie płyty torowej (podtorza), wewnątrz którego znajdzie się między innymi kanał odpływowy.
Następnie na zbrojeniu mocowane są specjalne bloczki betonowe. Bloczki te mają uchwyty na szyny. Po ich przymocowaniu, cała konstrukcja musi zostać precyzyjnie wyregulowana z dokładnością do jednego milimetra. Dopiero po uzyskaniu tej precyzji, całość zostaje zalana betonem i na koniec poddana szlifowaniu.

Zakończenie budowy metra M2 i finansowanie
Odcinek bemowski, będący trzecim etapem budowy zachodniej części linii M2, zakończy się trzema nowymi stacjami: Lazurowa, Chrzanów oraz Karolin. Za stacją Karolin powstaną podziemne tory prowadzące do Stacji Techniczno-Postojowej Mory. Infrastruktura ta jest niezbędna do kompleksowej obsługi pociągów na drugiej linii metra. Prace mają się zakończyć w 2026 roku.
Projekt, którego częścią jest budowa metra M2, o łącznej wartości 3 000 830 693,00 zł (wraz z zakupem taboru), jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021-2027. Przyznane dofinansowanie unijne wynosi 1 125 000 000,00 zł.















Komentarze