Warszawa: Nowa trasa tramwajowa do Wilanowa z 20 milionami pasażerów w rok
- Marek Zioła

- 29 paź
- 3 minut(y) czytania

Tramwaje Warszawskie poinformowały o doskonałych wynikach przewozowych nowo uruchomionej trasy tramwajowej na Wilanów, która rozpoczęła działalność 29 października 2024 roku. W ciągu zaledwie roku z linii 14, 16 i 19 skorzystało łącznie 20 milionów osób, pomimo trwających wakacji i remontów w komunikacji miejskiej. Inwestycja ta jest najdłuższym odcinkiem tramwajowym otwartym w stolicy od ponad siedemdziesięciu lat.
Dokładnie rok temu, 29 października 2024 roku, tramwaje powróciły do Wilanowa, co stanowiło zwieńczenie jednej z największych i najbardziej skomplikowanych inwestycji komunikacyjnych ostatnich lat w stolicy. Przedsięwzięcie to nie ograniczało się wyłącznie do położenia torowiska, ale obejmowało także gruntowną przebudowę i budowę licznych instalacji podziemnych, a także budowę nowego układu komunikacyjnego z jezdniami, chodnikami i drogami rowerowymi. Tego samego dnia, z najnowszej, piątej zajezdni na Annopolu, wyjechał pierwszy skład z pasażerami, docierając do terminala Miasteczko Wilanów chwilę po godzinie 4:30.

Miliony pasażerów zagłosowały nogami
Otwarta trasa, biegnąca wzdłuż ulic Belwederskiej, Sobieskiego i alei Rzeczypospolitej, liczy około 6,5 kilometra. To najdłuższy odcinek tramwajowy uruchomiony w Warszawie od lat 50. ubiegłego wieku. Skutecznie wpisała się ona w miejski pejzaż komunikacyjny, o czym świadczą bardzo dobre wyniki przewozowe. W pierwszym półroczu funkcjonowania, z linii 14, 16 i 19 skorzystało 10 milionów pasażerów, a w drugim półroczu, pomimo okresu wakacyjnego, kiedy ruch w komunikacji miejskiej tradycyjnie spada, kolejne 10 milionów osób wybrało tramwaj.
Statystyki pokazują, że mieszkańcy południowych dzielnic intensywnie korzystają z nowego połączenia. Nowa trasa zapewnia sprawne połączenie Wilanowa z północnymi Bielanami, przecinając po drodze Mokotów, Śródmieście i Ochotę. Interesujący jest fakt, że około 42 procent wszystkich podróży, czyli 8,4 miliona pasażerów, odbyło się na "wilanowskim" odcinku sieci tramwajowej, między przystankami Miasteczko Wilanów a Goworka. Pasażerowie korzystają z nowych połączeń nie tylko w celach tranzytowych, ale także podróżując lokalnie.
Najpopularniejsza linia tramwajowa Wilanów
Nowe przystanki cieszą się dużą popularnością. W czołowej dziesiątce rankingu dla trzech obsługujących trasę linii znalazło się aż siedem nowych: Dolna (966 tysięcy wejść), Goworka (898 tysięcy wejść), świętego Bonifacego (880 tysięcy wejść), Nałęczowska, Miasteczko Wilanów, Oś Królewska oraz Mangalia. Największym zainteresowaniem, tradycyjnie, cieszył się przystanek Centrum, gdzie wsiadło 1,5 miliona pasażerów.
Wśród trzech linii obsługujących nową trasę, zdecydowanie przewodzi linia numer 16 (przez Marszałkowską
na Piaski), której tramwaje zabrały około 70 procent wszystkich podróżnych na tym odcinku. W ciągu całego roku z linii 16 skorzystało ponad 14,2 miliona osób, w tym 6,4 miliona na nowym odcinku. Z linii 14, która kursuje do Politechniki i Ochoty, skorzystało 3,4 miliona osób (z czego ponad 1,5 miliona na nowym odcinku), przy czym należy zaznaczyć, że przez trzy miesiące "czternastka" nie kursowała. Linia 19, która łączy Stegny z Dworcem Centralnym i Bielanami, kursuje od końca czerwca 2025 roku i podróżowało nią prawie 2,5 miliona pasażerów, z czego prawie 500 tysięcy nowym torowiskiem.

Nowoczesna zajezdnia na Annopolu
Uruchomienie nowej trasy wymagało też oddania do użytku nowoczesnej zajezdni tramwajowej R5 na Annopolu. To piąty taki zakład w Warszawie. Zajezdnia zajmuje obszar blisko 12 hektarów i wyposażona jest w 16 kilometrów toru pojedynczego oraz sto zwrotnic. Infrastruktura obejmuje 14 budynków, w których tramwaje są serwisowane, naprawiane i myte. Hala postojowa może pomieścić do 152 tramwajów.
Zakład posiada inteligentny system zarządzania, który automatycznie ustawia drogę przejazdu tramwaju od wjazdu do stanowisk serwisowych lub postojowych, bez konieczności ingerencji motorniczych. Obecnie do zajezdni przypisane są 93 tramwaje, z których codziennie wyjeżdża 60 brygad. Zakład zatrudnia 340 osób. W grudniu do zajezdni dołączą kolejne wozy, przenoszone z innych lokalizacji. Potencjał R5 umożliwia planowanie obsługi kolejnych nowych tras, takich jak przygotowywana linia tramwajowa na Zieloną Białołękę.
Inwestycja tramwajowa na finiszu
Choć tramwaje kursują, inwestycja na Wilanowie jest wciąż na etapie finalizacji. Zasadnicze roboty przy układzie drogowym, takie jak budowa jezdni, są zakończone, ale trwają prace wykończeniowe. Na przełomie października i listopada wykonawca ma zakończyć prace przy chodnikach i drogach rowerowych, które były ujęte w projekcie tramwajowym, natomiast nasadzenia zieleni będą trwały do późnej jesieni.
Tramwaje Warszawskie przygotowują się także do uruchomienia kolejnych odcinków wspólnych pasów autobusowo-tramwajowych (TTA). Po zatwierdzeniu nowej organizacji ruchu i programów sygnalizacji świetlnej przez Biuro Zarządzania Ruchem Drogowym, autobusy będą mogły wjechać na torowisko, co z pewnością usprawni komunikację. Ponadto, Zarząd Dróg Miejskich podpisał niedawno umowę na przebudowę chodników i dróg dla rowerów na mniej więcej czterokilometrowym odcinku między ulicą Dolną a aleją Wilanowską, co uzupełni całościowy projekt.















Komentarze