top of page

Warszawa: Tramwaje wracają na wiadukt przy Arkadii, start prac na pl. Bankowym

Tramwaj w Warszawie
Źródło zdjęcia: Tramwaje Warszawskie

W poniedziałek rano przywrócono pełny ruch tramwajowy na wiadukcie w alei Jana Pawła II, biegnącym obok Centrum Handlowego Arkadia. Dzięki terminowo zakończonym pracom, tramwaje ponownie poruszają się bez ograniczeń prędkości na tej kluczowej trasie, łączącej centrum Warszawy z Żoliborzem i Bielanami. Równocześnie z otwarciem wiaduktu, rozpoczęły się pierwsze etapy remontu torowiska na placu Bankowym.


Wiadukt w alei Jana Pawła II, zlokalizowany między przystankami Rondo "Radosława" a Plac Grunwaldzki, stanowi jeden z najbardziej eksploatowanych odcinków warszawskiej sieci tramwajowej. Ostatnia kompleksowa renowacja torowiska w tym miejscu miała miejsce w 2002 roku, co skutkowało w ostatnich latach koniecznością wprowadzenia ograniczeń prędkości do 10 i 20 km/h, znacząco wpływających na

płynność ruchu.


Prace na wiadukcie przy Arkadii zakończone w terminie


Konieczny remont, trwający dwa miesiące, został w dużej mierze przeprowadzony siłami własnymi Tramwajów Warszawskich. W ramach prac naprawiono uszkodzenia w konstrukcji nośnej i dylatacje pod torowiskiem, wykonano nową hydroizolację, a następnie ułożono nowe prefabrykowane płyty i szyny. Roboty obejmowały także przyczółki, czyli dojazdy do wiaduktu. Łącznie remontem objęto 1330 metrów toru. Wykorzystano przy tym ponad 500 ton nowych płyt prefabrykowanych, 2700 metrów nowych szyn, około 1200 podkładów oraz około 2300 ton tłucznia. Z okresu zamknięcia wiaduktu skorzystano również na przeprowadzenie prac na przyległych odcinkach: odświeżono zabudowę toru przy przystanku Rondo "Radosława" 10 oraz wymieniono najbardziej zużyte elementy rozjazdów na skrzyżowaniu ulic Broniewskiego i alei Jana Pawła II. Dodatkowo, frezowano tory na ulicy Popiełuszki na odcinku około 1800 metrów.


Od poniedziałku 26 maja tramwaje linii 16, 17, 22, 27, 28 i 33, a także dodatkowo linii 71, ponownie kursują po wiadukcie w alei Jana Pawła II, łącząc Śródmieście z Żoliborzem i Bielanami. Odjazdy w godzinach szczytu zaplanowano co około minutę. Widoczną korzyścią jest poprawa komfortu podróżowania, zniesienie ograniczeń prędkości oraz skrócenie rozkładowego czasu przejazdu. Przywrócono również poprzednią organizację ruchu, obejmującą trzy pasy ruchu w każdym kierunku w alei Jana Pawła II oraz parkowanie boczne na ulicy Broniewskiego. Po wznowieniu ruchu kontynuowane będą prace brukarskie przy torowisku oraz rekultywacja zieleni. Jesienią na przyczółkach wiaduktu pojawi się zielona zabudowa torowiska w postaci rozchodnika.


Nowe fronty robót: Plac Bankowy i Ochota


Terminowe zakończenie prac na wiadukcie umożliwiło rozpoczęcie kolejnych, niezbędnych robót na placu Bankowym. Tam zostanie wymieniony komplet rozjazdów. Remont ten, w celu minimalizacji utrudnień w ruchu kołowym i komunikacji miejskiej, został podzielony na cztery etapy. Obecnie, od 26 maja do 1 czerwca, tramwaje nie kursują od placu Bankowego do Dworca Wileńskiego. W kolejnych etapach, począwszy od 2 czerwca przez około dwa tygodnie, wstrzymany będzie ruch tramwajów od placu Bankowego do Kina Femina. Tramwaje będą kursować w relacji Marszałkowska – aleja "Solidarności" w kierunku Starego Miasta i Dworca Wileńskiego. Od strony Żoliborza tramwaje będą dojeżdżać tylko do przystanku Metro Ratusz Arsenał. Ostatni etap prac obejmie rozjazdy od strony Marszałkowskiej. Zakończenie robót na placu Bankowym przewidziane jest na drugą połowę czerwca.


Również od 2 czerwca wprowadzone zostaną znaczące zmiany na Ochocie, związane z budową trasy tramwajowej do Dworca Zachodniego oraz planowanym remontem odcinka torów na ulicy Grójeckiej. Wstrzymany zostanie ruch tramwajów na Grójeckiej i alei Krakowskiej od Och-Teatru do pętli P+R Al. Krakowska. Przywrócenie ruchu tramwajowego na tym odcinku planowane jest na październik.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page