Wielkopolska chce kupić nowe ezt-y. 10 zeroemisyjnych jednostek
- Marek Zioła

- 24 wrz
- 2 minut(y) czytania

Województwo Wielkopolskie, z siedzibą Urzędu Marszałkowskiego w Poznaniu, ogłosiło przetarg na zakup nowego taboru kolejowego. Zgodnie z ogłoszeniem opublikowanym 24 września 2025 roku, samorząd zamierza nabyć 10 fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, z możliwością rozszerzenia zamówienia o kolejnych 10 sztuk w ramach opcji. To strategiczna inwestycja, która ma na celu zwiększenie komfortu podróży i unowocześnienie regionalnej floty pociągów.
Przedmiotem zamówienia jest nie tylko dostawa pociągów, ale także szereg usług dodatkowych. Wybrany wykonawca będzie odpowiedzialny za przeprowadzenie instruktaży technicznych dla personelu Zamawiającego, przekazanie pełnej dokumentacji technicznej oraz licencji na oprogramowanie. W ramach kontraktu przewidziano również dostawę pakietu naprawczego, a także udzielenie gwarancji i rozszerzonej rękojmi na cały dostarczony sprzęt.

Nowoczesne elektryczne zespoły trakcyjne na wielkopolskich torach
Przetarg dotyczy elektrycznych zespołów trakcyjnych, które mają obsługiwać zelektryfikowane trasy w regionie. Zamawiający zastrzega sobie prawo opcji, co oznacza, że ostateczna liczba zakupionych pojazdów może wzrosnąć do 20 sztuk, w zależności od potrzeb i dostępności finansowania. Prawo opcji może być realizowane częściami, aż do wyczerpania puli dodatkowych pojazdów. Dostawa pociągów w ramach opcji ma nastąpić w ciągu 30 miesięcy od momentu jej uruchomienia, ale nie wcześniej niż po dostawie ostatniego pociągu z zamówienia podstawowego.
Kryteria wyboru w przetargu na zeroemisyjny tabor kolejowy
Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego określił kryteria, które zdecydują o wyborze najkorzystniejszej oferty. Głównym kryterium, z wagą 60%, jest cena brutto. Pozostałe 40% oceny to jakość, na którą składają się dwa czynniki. Termin realizacji zamówienia podstawowego ma wagę 30%, natomiast masa eksploatacyjna pociągu w stanie gotowości do pracy (bez pasażerów) ma wagę 10%. To pokazuje, że samorządowi zależy nie tylko na cenie, ale również na sprawnym dostarczeniu pojazdów oraz ich efektywności energetycznej.
Wykonawcy muszą spełnić rygorystyczne warunki, aby wziąć udział w postępowaniu. Wymagane jest doświadczenie w dostawie co najmniej czterech fabrycznie nowych, dwuczłonowych elektrycznych lub elektryczno-spalinowych zespołów trakcyjnych w ciągu ostatnich czterech lat. Wartość każdego z tych pojazdów nie może być mniejsza niż 20 milionów złotych brutto. Termin składania ofert upływa 31 października 2025 roku o godzinie 8:00, a ich otwarcie nastąpi tego samego dnia o 10:00.

Dodatkowe warunki i zasady postępowania
W przetargu zastosowano szereg standardowych i dodatkowych klauzul. Zamawiający wymaga wniesienia wadium i zabezpieczenia należytego wykonania umowy, a także wyklucza wykonawców powiązanych z rosyjskim kapitałem zgodnie z obowiązującymi przepisami. Całe postępowanie, w tym składanie i otwieranie ofert, odbywa się elektronicznie za pośrednictwem platformy e-ZP. Szacowany czas obowiązywania umowy, wliczając opcje, to okres od 30 grudnia 2025 do 30 września 2029 roku.















Komentarze