Większe bezpieczeństwo na dworcu w Grudziądzu. Będzie schron na całej kondygnacji [ZDJĘCIA]
- Marek Zioła

- 29 paź
- 2 minut(y) czytania

PKP S.A. i Budimex S.A. podpisały aneks do umowy dotyczącej przebudowy dworca kolejowego w Grudziądzu, co znacząco rozszerza jego funkcje obronne. Pierwotna umowa z sierpnia 2023 roku zakładała dostosowanie do tej roli jedynie tunelu, ale nowa decyzja obejmuje całą podziemną kondygnację budynku. Całkowity koszt tej inwestycji przekroczy 76,3 miliona złotych.
Polskie Koleje Państwowe S.A. oraz Budimex S.A. ogłosiły podpisanie aneksu do wcześniej zawartej umowy, której przedmiotem są prace projektowe i kompleksowa modernizacja dworca kolejowego w Grudziądzu. Nowa część porozumienia zakłada, że w związku z narastającymi zagrożeniami, obiekt ma zyskać jeszcze bardziej rozbudowaną funkcję obronną. Oznacza to, że cała podziemna kondygnacja dworca zostanie przystosowana jako schron, który posłuży do ochrony ludności i obrony cywilnej.
Inwestycja, realizowana w formule "projektuj i buduj", początkowo zakładała możliwość doraźnego schronienia pasażerów i mieszkańców wyłącznie w tunelu pod obiektem. Aneks rozszerzył te plany do poziomu -1, czyli całej kondygnacji podziemnej. Ponadto, w ramach aneksu uwzględniono dodatkowe prace, między innymi zabezpieczenie przeciwwodne budynku, roboty na antresoli oraz wykonanie drenażu obwodowego obiektu.
Głównym celem przebudowy dworca kolejowego w Grudziądzu jest nie tylko jego kompleksowe udoskonalenie i dostosowanie do wysokich standardów komfortu, ale również nadanie mu roli w zakresie ochrony ludności i obrony cywilnej. Dzięki wprowadzeniu funkcji schronowej obiekt stanie się nie tylko nowoczesnym dworcem, ale i miejscem, w którym będzie można się schronić na wypadek zagrożenia. To inwestycja w bezpieczeństwo, która podniesie poziom przygotowania społeczności lokalnej na wypadek sytuacji kryzysowych – mówi Paweł Lisiewicz, członek zarządu PKP S.A.

Przyszły wygląd dworca kolejowego w Grudziądzu
Projekt modernizacji zakłada, że dworzec w Grudziądzu stanie się nowoczesnym, w pełni dostępnym obiektem, który wkomponuje się w planowany węzeł intermodalny. Węzeł ma integrować transport kolejowy, autobusowy i tramwajowy. Budynek będzie miał trzy kondygnacje – dwie nadziemne i jedną podziemną.
Na parterze zaplanowano nową, przestronną przestrzeń z poczekalnią i kasami biletowymi. Znajdą się tam również lokale usługowe i gastronomiczne oraz pomieszczenia dla funkcjonariuszy Straży Ochrony Kolei.
Piętro ma zostać zaadaptowane na potrzeby samorządu lokalnego, oferując wielofunkcyjną salę, siedzibę Fundacji Lotniczy Grudziądz, a także kawiarnię, księgarnię i przestrzeń ekspozycyjną. W podziemiach natomiast, poza nowo projektowanym schronem, przewidziano garaż, parking dla rowerów oraz pomieszczenia techniczne.
Modernizacja placu i komfort pasażerów Grudziądzu
Inwestycja nie ograniczy się jedynie do samego budynku. W planach jest również kompleksowe zagospodarowanie terenu w bezpośrednim sąsiedztwie dworca. Obejmie to modernizację placu wejściowego, budowę dróg wewnętrznych i parkingów, a także nowe ciągi piesze i nasadzenia zieleni.
Zmodernizowany obiekt zostanie wyposażony w nowoczesne systemy informacji pasażerskiej, a także w
rozwiązania mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa. Ponieważ obiekt jest zabytkiem, projekt przewiduje również prace konserwatorskie, które mają na celu odtworzenie oryginalnych elementów wystroju wnętrz, stolarki i detali architektonicznych. W trosce o komfort podróżnych, dworzec zostanie w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, co oznacza między innymi montaż wind, podjazdów i kontrastowe oznakowanie posadzek.
Całkowity koszt inwestycji, finansowanej ze środków własnych PKP S.A., wynosi ponad 76,3 miliona złotych brutto. Prace budowlane mają ruszyć po zakończeniu etapu projektowania, planowo w drugim kwartale 2026 roku, i potrwają do połowy 2028 roku. Na czas remontu pasażerowie będą korzystać z dworca tymczasowego.
GALERIA

























Komentarze