top of page

Wrocław: Mieszkańcy chcą tramwaju na Psie Pole, ale wybór trasy pozostaje otwarty

Widok na trasę tramwaju na Psie Pole z drona (duże zdjęcie) i tramwaj MPK (małe)
Źródło zdjęcia: Wrocław.pl

Zakończone konsultacje społeczne we Wrocławiu jasno wskazują na społeczne poparcie dla budowy linii tramwajowej na Psie Pole. Mimo to, żaden z dwóch proponowanych wariantów nie zyskał wyraźnej przewagi, co skłania miasto do dalszych analiz. Blisko 2 tysiące mieszkańców wzięło udział w konsultacjach, a 86 procent z nich opowiedziało się za powstaniem tramwaju.


Wrocławskie konsultacje społeczne dotyczące budowy linii tramwajowej na Psie Pole, które trwały od 4 marca do 6 kwietnia, wykazały znaczące poparcie mieszkańców dla tej inwestycji. Raport podsumowujący konsultacje wskazuje, że zdecydowana większość, bo aż 86 procent uczestników, opowiada się za powstaniem tramwaju. Mimo tak silnego poparcia dla idei, żaden z dwóch przedstawionych wariantów trasy nie zdobył jednoznacznej przewagi, co stawia miasto przed koniecznością przygotowania dwóch szczegółowych koncepcji przed podjęciem ostatecznej decyzji.


Dwa tysiące głosów w sprawie tramwaju


Konsultacje społeczne we Wrocławiu były szeroko zakrojone, oferując mieszkańcom różnorodne formy udziału. Jak podkreśla Krzysztof Ziental, kierownik w Wydziale Partycypacji Społecznej UM Wrocławia, mieszkańcy mogli wziąć udział w e-spotkaniach, spotkaniach na żywo, a także w warsztatach sondażowych. Przeprowadzono również spotkania i warsztaty dedykowane dzieciom i młodzieży. Możliwe było również wypełnienie e-formularza dostępnego na stronie wroclaw.pl/konsultacje. Duża frekwencja na spotkaniach oraz liczba przesłanych e-formularzy świadczą o dużym zainteresowaniu mieszkańców przyszłością transportu publicznego w dzielnicy Psie Pole. W sumie zebrano blisko 2 tysiące opinii, co stanowiło istotną bazę danych do dalszych analiz.


Geneza dwóch wariantów


Dwa rekomendowane warianty trasy tramwajowej na Psie Pole wyłoniono z dziesięciu wstępnie proponowanych, na podstawie szczegółowych analiz. Jak wynika ze "Studium korytarzowego" przedstawionego mieszkańcom w styczniu 2025 roku, najbardziej korzystne okazały się trasy rozpoczynające się na skrzyżowaniu al. Brücknera z ulicami Kwidzyńską i Toruńską. Oba warianty biegną dalej wzdłuż al. Brücknera do ul. Krzywoustego oraz przez nowy most nad Widawą. Różnice pojawiają się w dalszej części, gdzie jedna trasa prowadzi bliżej rzeki w korytarzu ul. Dywizjonu 303 (Wariant 1), a druga w kierunku ronda Lotników Polskich (Wariant 2). Te dwa warianty zostały uznane za najbardziej optymalne pod względem efektywności, czasu dojazdu oraz wpływu na środowisko i otoczenie.


Charakterystyka wariantów trasy tramwaju na Psie Pole


Wariant 1, o długości około 5,93 km, zakłada poprowadzenie trasy bliżej Widawy, wzdłuż ul. Dywizjonu 303, a następnie w kierunku ul. Litewskiej i cmentarza Kiełczowskiego. Pętla końcowa wstępnie zaplanowana jest przy nieistniejącej jeszcze trasie Olimpijskiej na wysokości ul. Nowogródzkiej. Analizy wskazują, że ten wariant pozwoliłby na najkrótszy czas dotarcia do centrum, ominąłby historyczne centrum Psiego Pola, a prognozy przewidują, że z tej trasy korzystałoby około 20 tysięcy pasażerów dziennie.


Wariant 2, mierzący 5,74 km, prowadziłby ul. Krzywoustego, przez historyczne centrum Psiego Pola i rondo Lotników Polskich, a następnie ulicą Kiełczowską do pętli zlokalizowanej bezpośrednio przy cmentarzu Kiełczowskim. Ten wariant, według analiz, przewiózłby najwięcej pasażerów – około 25 tysięcy na dobę – i charakteryzuje się mniejszą kolizyjnością z terenami zielonymi. Pozostałe, odrzucone warianty, obsługiwałyby mniej pasażerów, wiązałyby się z dłuższym czasem dojazdu do centrum, prowadziłyby przez cenne przyrodniczo tereny wymagające budowy dodatkowych mostów i wiaduktów, co znacząco zwiększyłoby koszty

inwestycji.


Opinie mieszkańców o wariantach i dalsze kroki


Wśród mieszkańców pojawiły się zarówno głosy poparcia, jak i obawy dotyczące obu wariantów. Wariant 1 był postrzegany jako lepiej dostosowany do obsługi szybko rozwijających się osiedli mieszkaniowych w rejonie ulic Dywizjonu 303 i Litewskiej, poprawiając dostępność do transportu publicznego. Główne obawy dotyczyły jednak zniszczenia terenów zieleni i utraty spokojnego charakteru tej części dzielnicy. Wariant 2, prowadzący przez rynek osiedla, zyskał uznanie za obsługę gęsto zaludnionych obszarów z licznymi punktami handlowymi oraz za przechodzenie przez rondo Lotników Polskich, ważny węzeł przesiadkowy. Przeciwnicy obawiali się natomiast naruszenia historycznego charakteru rynku, wpływu na budynki o płytkich fundamentach, a także hałasu i drgań.


Monika Kozłowska-Święconek, dyrektorka Wydziału Mobilności Miejskiej UMW, informuje, że konsultacje społeczne nie wskazały jednoznacznie żadnego z wariantów, dlatego podjęto decyzję o przygotowaniu koncepcji dla obu tras. Koncepcje te mają szczegółowo rozrysować przebieg tras, przeanalizować je technicznie oraz ocenić wpływ torowiska na ulice i otoczenie, biorąc pod uwagę obawy mieszkańców dotyczące hałasu, drgań i ingerencji w zieleń. Pętla tramwajowa w obu opcjach, zgodnie z sugestiami mieszkańców, zostanie usytuowana w rejonie cmentarza Kiełczowskiego. Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji zapewnia, że przetarg na wykonanie koncepcji zostanie ogłoszony jeszcze w 2025 roku. Po ich opracowaniu, miasto podejmie ostateczną decyzję o wyborze jednego wariantu i zleci wykonanie projektu budowlanego.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page