

34false56 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


52false39 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


35false06 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


15false08 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


Projekt budowy nowej bazy Kolei Śląskich na terenie dawnej kopalni, zlokalizowany w Gliwicach, spotkał się z uznaniem branży kolejowej. Inicjatywa, która ma posłużyć transformacji regionu, została doceniona przez uczestników XV Kongresu Kolejowego, największego w Polsce spotkania ekspertów tego sektora. Wyróżnienie to, znane jako Zielona Nagroda Kolejowa, jest przyznawane od pięciu lat przez Forum Kolejowe Railway Business Forum oraz redakcję Rynku Kolejowego.

Zielona Nagroda Kolejowa to wyróżnienie honorujące firmy, instytucje i osoby, które aktywnie działają na rzecz zwiększenia ekologicznego charakteru transportu kolejowego. Adrian Furgalski, prezes zarządu Zespołu Doradztwa Gospodarczego TOR i organizator kongresu, tłumaczy, że nagroda ta ma promować działania sprzyjające środowisku. Kapituła nagrody uznała za godne uwagi zainicjowanie rewitalizacji dawnego szybu górniczego Bojków i jego przekształcenie w nowoczesną bazę techniczną dla Kolei Śląskich. Nagrodę odebrali wspólnie Krzysztof Klimosz, prezes Kolei Śląskich, oraz Łukasz Gorczyński, wiceprezydent Gliwic.
Krzysztof Klimosz podkreślił znaczenie współpracy międzysektorowej:
Na Śląsku nie lubimy zbyt dużo gadać, wolimy brać się szybko do roboty. Nasza wspólna – razem z wiceprezydentem Gliwic – obecność tutaj oraz przyznana nagroda jest dowodem, że mając pomysł i możliwości, mając energię do działania – prezydent, marszałek województwa, zarząd Polskiej Grupy Górniczej – ściśle współpracując i przy przychylności rządowych instytucji – jesteśmy w stanie realizować założenia transformacji regionu. Do tego niezbędne jest wzajemne zrozumienie publicznych spółek z różnych sektorów gospodarki i poczucie szansy przed jaką stoimy w obliczu czekających nas zmian.
Rewitalizacja terenu dawnego szybu w Bojkowie jest postrzegana jako przykład budowania „zielonej przyszłości Śląska” na bazie poprzemysłowego dziedzictwa. Katarzyna Kuczyńska-Budka, prezydent Gliwic, zauważyła, że projekt, realizowany wspólnie z Kolejami Śląskimi, PKP PLK oraz samorządem województwa, pokazuje, że odpowiedzialne gospodarowanie przestrzenią może iść w parze z rozwojem nowoczesnego, ekologicznego transportu.
Potencjał projektu nie kończy się na samej bazie technicznej. Regionalny przewoźnik zamierza na kilkuhektarowej działce zbudować zaplecze dla powiększającego się taboru. Istnieje też ambitny plan rozszerzenia inwestycji o dobudowę torów. Gdyby to się udało, mieszkańcy Gliwic oraz kilkanaście tysięcy osób pracujących w pobliskiej strefie ekonomicznej zyskałoby możliwość wygodnego dojazdu do pracy koleją.
Wicemarszałek Województwa Śląskiego, Leszek Pietraszek, mówił o dalszych działaniach:
To projekt dla naszego województwa, który ma zostać dofinansowany z unijnych funduszy. Wspólnie przekonujemy PKP PLK do przebudowy bardzo krótkiego, ok. 7-km odcinka i deklarujemy, razem z Gliwicami, Kolejami Śląskimi oraz Metropolią, udział finansowy w tym przedsięwzięciu. Mam nadzieję że władze PKP PLK dostrzegą ten projekt dla regionu i będą w nim uczestniczyć. Intensywnie nad tym pracujemy.
Obecnie trwają rozmowy i negocjacje dotyczące przebudowy krótkiego, około 7-kilometrowego, nieczynnego odcinka linii kolejowej. Realizacja tego celu wymaga porozumienia i współfinansowania ze strony PKP PLK, Metropolii Górno-Śląsko-Zagłębiowskiej oraz samorządu województwa i Gliwic.

W kontekście transformacji Śląska, Koleje Śląskie rozpoczęły również współpracę z Polską Grupą Górniczą, mającą na celu przekwalifikowanie górników na kolejarzy. Jest to pierwsza tego typu umowa w Polsce, która ma dać szansę odchodzącym z kopalń na znalezienie nowej pracy w sektorze kolejowym. Nowa baza techniczna ma zapewnić miejsca pracy związane z serwisowaniem taboru. Jak podkreślił Krzysztof Klimosz, dzięki temu pokopalniany teren będzie „tętnił dźwiękiem serwisowanego taboru”, a mieszkańcy zyskają nowe możliwości poruszania się po metropolii, wybierając transport publiczny.
Warto dodać, że spółka systematycznie modernizuje swój tabor. Tylko w bieżącym roku na śląskie tory wyjechało dziewięć nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych Impuls II. Pojazdy te zostały zakupione wspólnie przez przewoźnika i Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego, częściowo z funduszy Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Łącznie, po zsumowaniu z innymi projektami, województwo śląskie ma docelowo posiadać ponad 30 takich pociągów, wyprodukowanych przez firmę Newag, co ma przełożyć się na lepszy komfort i niezawodność podróży.








Komentarze