top of page

Zima na torach. Jak PLK przygotowały tory kolejowe na trudne warunki?

Tor w zimowej aurze
Fot. PKP PLK

Sprawny ruch pociągów mimo śniegu i mrozu to cel PLK. Przed sezonem zimowym spółka wykonała prace i przygotowała specjalistyczny sprzęt, aby zapewnić jak najlepsze warunki podróży i minimalizować zakłócenia w kursowaniu pociągów.


Polskie Linie Kolejowe S.A. (PLK) informują, że zima na torach jest traktowana jako wyzwanie wymagające pełnego zaangażowania. Dzięki blisko 280 specjalistycznym pojazdom przeznaczonym do odśnieżania torów i rozjazdów, stałemu monitoringowi oraz ponad 180 zespołom gotowym do szybkiego usuwania awarii, zarządca infrastruktury dąży do zapewnienia możliwie najlepszych warunków podróży nawet w trudnych warunkach atmosferycznych.


Przygotowania tory kolejowe i infrastruktury


Przed nadejściem zimy PLK przeprowadziły kontrolę stanu technicznego całej infrastruktury. W ramach tych przygotowań wykonane zostały niezbędne naprawy, usunięto drzewa, które mogły zagrażać upadkiem na tor lub sieć trakcyjną, a także przeprowadzono przeglądy i konserwację sprzętu odśnieżającego oraz urządzeń

elektrycznego ogrzewania rozjazdów kolejowych.


Na odcinkach szczególnie narażonych na tworzenie się zasp śnieżnych, łącznie na ponad 800 kilometrach torów, ustawiono specjalne zasłony, takie jak żywopłoty, parkany i przenośne zasłony. Zgodnie z informacjami PLK, zimowe utrzymanie obejmuje ogromny obszar: ponad 36 tysięcy kilometrów torów, ponad 37 tysięcy rozjazdów, około 13 tysięcy przejazdów kolejowo-drogowych oraz 6,0 milionów metrów kwadratowych powierzchni peronów, kładek i dojść dla pieszych.


Elektryczne ogrzewanie rozjazdów i walka z oblodzeniem


Ponad 22 tysiące rozjazdów kolejowych wyposażono w urządzenia elektrycznego ogrzewania. Ich zadaniem jest wytapianie śniegu i lodu z ruchomych części, co ma zapewnić ich sprawne działanie podczas mrozów i intensywnych opadów śniegu. Wszystkie rozjazdy są również smarowane preparatami o niskiej temperaturze krzepnięcia.


Aby zminimalizować ryzyko zerwania sieci trakcyjnej przez pantografy elektrycznych pojazdów, przewody jezdne na głównych trasach są pokrywane specjalnym środkiem zmniejszającym przyczepność lodu. Ma to miejsce na łącznej długości około 2,7 torokilometrów. W przypadku awarii na sieci trakcyjnej, w usuwaniu usterek może uczestniczyć 66 pociągów sieciowych należących do PGE Energetyka Kolejowa S.A.


Zima na torach: Specjalistyczny sprzęt i kadry


Do usuwania lub łagodzenia skutków zimy na krajowej sieci kolejowej Polskie Linie Kolejowe rozlokowały łącznie 279 specjalistycznych pojazdów do odśnieżania torów i rozjazdów. W skład tego taboru wchodzi 11 zespołów odśnieżnych (kombajnów), 38 pługów oraz 230 odśnieżarek.


Do pracy w warunkach zimowych przygotowane są 182 zespoły przeznaczone do szybkiego usuwania awarii i usterek, dysponujące około tysiącem maszyn, w tym wózkami motorowymi, pociągami roboczymi do wywozu śniegu, samochodami i ładowarkami. W szczególnie trudnych warunkach zimowych o przejezdność linii kolejowych dba blisko 12,5 tysiąca pracowników - 10,5 tysiąca pracowników PLK oraz 2 tysiące pracowników firm zewnętrznych.


Utrzymaniem obiektów infrastruktury kolejowej zimą, między innymi kładek i peronów, zajmują się pracownicy firm sprzątających, którzy odpowiedzialni są za odśnieżanie i usuwanie lodu. Częstotliwość ich działań jest dostosowywana do aktualnych warunków pogodowych.


Centrum Wsparcia Klienta gotowe do pomocy


Służby techniczne PKP PLK nieprzerwanie czuwają nad bezpieczeństwem i sprawnym prowadzeniem ruchu pociągów, reagując na zmieniające się warunki atmosferyczne. Całodobowy monitoring sytuacji pogodowej i przejezdności linii pozwala na szybkie podejmowanie decyzji, co minimalizuje ryzyko zakłóceń.


Podróżni mogą liczyć na wsparcie Centrum Wsparcia Klienta (CWK), które działa przez całą dobę, siedem dni w tygodniu. Pracownicy CWK współpracują z obsługą składów pasażerskich, aktualizują komunikaty i nadzorują przejazdy osób z niepełnosprawnością. W przypadku utrudnień Centrum uczestniczy w organizacji zastępczej komunikacji. Pasażerowie mają również możliwość zgłaszania wszelkich nieprawidłowości, takich jak oblodzenie czy zaśnieżenie peronów, za pośrednictwem aplikacji lub strony internetowej Sprawny Peron.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.pl

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page