top of page

Zmiany w komunikacji kolejowej na Pomorzu: Modernizacja linii Kościerzyna – Gdynia i Kościerzyna – Chojnice

Pociąg województwa pomorskiego
Źródło zdjęcia: Pomorskie.eu

Z końcem czerwca 2025 roku rozpocznie się modernizacja kluczowych linii kolejowych na Pomorzu, co wiązać się będzie z czasowym wstrzymaniem ruchu pociągów. Samorząd województwa pomorskiego wprowadzi zastępczą komunikację autobusową, aby zminimalizować utrudnienia dla pasażerów na trasach Kościerzyna – Gdynia i Kościerzyna – Chojnice.


Od 30 czerwca 2025 roku, do odwołania, ruch pociągów zostanie całkowicie wstrzymany na odcinkach Kościerzyna – Gdańsk Wrzeszcz – Gdynia Główna oraz Chojnice – Kościerzyna. Utrzymane zostaną jednak połączenia kolejowe na linii Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Port Lotniczy – Gdynia Karwiny – Gdynia Główna (linia S2) oraz na linii Kartuzy – Żukowo Zachodnie – Gdańsk Kokoszki – Gdańsk Wrzeszcz (linia R11).


Zastępcza komunikacja autobusowa


W celu zapewnienia ciągłości podróży samorząd województwa pomorskiego uruchomi zastępczą komunikację autobusową w kilku wariantach. Linia KZ1 połączy Kartuzy z Gdańskiem Rębiechowem, kursując przez Żukowo i Pępowo, co umożliwi przesiadkę na pociągi linii S2. Linia KZ2 zapewni dojazd z Kościerzyny do Kartuz przez Stężycę i Szymbark, z możliwością przesiadki na pociągi linii R11. Krótsza trasa KZ3 połączy bezpośrednio Kościerzynę z Kartuzami, również z przesiadką na R11. Ponadto, linia R17 połączy Chojnice z Kościerzyną, skąd pasażerowie będą mogli kontynuować podróż innymi środkami transportu. We wszystkich pojazdach komunikacji zastępczej obowiązywać będzie Taryfa Pomorska.


Zwiększona częstotliwość połączeń na Bajpasie Kartuskim


Jak poinformował rzecznik prasowy urzędu marszałkowskiego, Michał Piotrowski, modernizacja i całkowite zamknięcie odcinka Kościerzyna – Gdańsk Osowa sprawią, że tak zwany Bajpas Kartuski, czyli trasa przez Żukowo Zachodnie i Gdańsk Kokoszki, stanie się jedyną czynną linią kolejową z głębi Kaszub do Trójmiasta. W związku z tym częstotliwość kursowania pociągów na tym odcinku zostanie zwiększona, aby zminimalizować niedogodności dla podróżnych.


Michał Piotrowski przekazał w komunikacie prasowym:

Modernizacja, która łączy się z całkowitym zamknięciem dla ruchu pociągów odcinka pomiędzy Kościerzyną i Gdańskiem Osową oznacza, że jedyną czynną linią kolejową z głębi Kaszub do Trójmiasta będzie tak zwany Bajpas Kartuski – trasa przez Żukowo Zachodnie i Gdańsk Kokoszki. Częstotliwość kursowania pociągów na tym odcinku będzie zwiększona, aby zminimalizować niedogodności dla podróżnych.

Szczegółowy rozkład jazdy pociągów oraz autobusów zastępczych zostanie opublikowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe na stronie www.portalpasazera.pl oraz na stronach operatora Polregio www.polregio.pl.


Korzyści z modernizacji


Modernizacja i elektryfikacja linii Kościerzyna – Gdynia mają na celu znaczne poszerzenie kolejowej oferty przewozowej w regionie. W przyszłości na całej linii PKM będą mogły kursować większe i wygodniejsze składy elektryczne, wyposażone między innymi w klimatyzację, monitoring, wi-fi oraz gniazda do ładowania komputerów i telefonów, zastępując obecne małe szynobusy spalinowe.


Michał Piotrowski dodał:

Zamiast małych szynobusów spalinowych na całej linii PKM kursować będą mogły większe i wygodniejsze składy elektryczne wyposażone między innymi w klimatyzację, monitoring, wi-fi oraz gniazda do ładowania komputerów i telefonów.

Do końca 2026 roku na pomorskie tory ma trafić 45 nowych pociągów, zakupionych przez samorząd. Jest to jedno z największych zamówień taborowych w Polsce, o wartości ponad 1,6 miliarda złotych, współfinansowane z budżetu województwa, funduszy unijnych oraz środków z Krajowego Planu Odbudowy.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page