České dráhy chcą kupić kolejne pociągi ComfortJet
- Marek Zioła

- 25 sie
- 2 minut(y) czytania

České dráhy w poniedziałek 25 sierpnia 2025 roku poinformowały o ogłoszeniu przetargu na zakup kolejnych 10 pociągów typu ComfortJet. Decyzja ta jest podyktowana bardzo pozytywnymi doświadczeniami z obecnej eksploatacji tych nowoczesnych składów, które zyskały uznanie zarówno pasażerów, jak i zagranicznych partnerów przewoźnika. Nowe jednostki mają umożliwić dalszy rozwój połączeń międzynarodowych i wzmocnić pozycję Czech na europejskim rynku kolejowym.
Pozytywne opinie dotyczące eksploatacji nowoczesnych składów typu ComfortJet, skłoniły České dráhy do ogłoszenia przetargu na dostawę kolejnych 10 jednostek przeznaczonych do ruchu dalekobieżnego. Zwycięzca postępowania zawrze z przewoźnikiem umowę ramową na dostawę składów. Jak podkreślają władze spółki, dalsza eksploatacja tego typu pociągów ma ogromny potencjał, szczególnie w kontekście międzynarodowych połączeń.

Nowe jednostki dla międzynarodowych połączeń
Zarząd Českých drah argumentuje decyzję o rozpisaniu kolejnego przetargu. Jiří Ješeta, członek zarządu i zastępca dyrektora generalnego ds. przewozów pasażerskich, podkreśla, że ComfortJety spotkały się z bardzo pozytywnym odbiorem.
"Już w obecnej fazie eksploatacji pociągów ComfortJet mamy pozytywne opinie od pasażerów i naszych partnerów. Oczywiste jest, że eksploatacja nowoczesnych pociągów na bazie jednostek bez trakcji i nowoczesnych lokomotyw ma duży potencjał dla dalszego rozwoju transportu międzynarodowego i połączeń między Czechami a krajami sąsiednimi." - mówi Jiří Ješeta.
Dlatego też czeski przewoźnik zdecydował się na ogłoszenie przetargu na kolejne 10 dziewięciowagonowych jednostek. Trzy składy zostaną zakupione na pewno, a pozostałe siedem stanowi opcję, która zostanie zrealizowana, gdy tylko pojawi się możliwość ich eksploatacji na kolejnych trasach.
Wymagania techniczne nowych pociągów ComfortJet
Przedmiotem zamówienia jest 10 bezsilnikowych jednostek, składających się łącznie z 90 wagonów, które mają pomieścić około 550 pasażerów, z czego 100 miejsc przeznaczono dla klasy pierwszej. Składy muszą spełniać wymagania techniczne umożliwiające osiąganie prędkości 230 km/h. Mają one również uzyskać homologację do eksploatacji w Czechach, Niemczech, Austrii, Danii, na Słowacji, Węgrzech i w Polsce. Jednostki muszą być także przystosowane do współpracy z lokomotywami Siemens Vectron oraz do pracy w systemie „push-pull”, co oznacza, że będą to składy dwukierunkowe.















Komentarze